Tuesday 7 August 2018

9 NOTA Bab 7


Seawal pagi lagi aku sudah tercongok di hadapan pagar rumah. Sesekali, aku memerhati ke arah rumah yang bertentangan dengan rumah sewaku. Sekitar rumah itu aku perhati. Keadaan di rumah itu sunyi dan sepi seperti tidak berpenghuni. Agaknya, lelaki ini sudah keluar bekerja kut?

Tetapi, dia kerja apa? Entahlah. Aku tidak pernah mengambil tahu perihal jiran baru itu. Sepertinya, telah aku ahat sekuat-kuatnya di mindaku bahawa aku takkan sesekali menegur dia.

Tetapi, takdir tuhan… siapalah aku hendak mengelak? Hanya kerana nota misteri, aku menderhaka terhadap pendirianku sendiri. Aku sudah sebulat hati untuk menegurnya demi mencari kebenaran!

“Sara… kau dah fikir masak-masak ke ni?” tiba-tiba saja aku terdengar suara Puteri dari belakang. Di tangannya ada satu bekas mangkuk tingkat berisi nasi lemak sambal sotong.

“Dah siap ke?”
Puteri menyuakan mangkuk tingkat kepada aku lalu mengangguk.

Thanks, Put.” Aku senyum puas hati apabila Puteri termakan juga dengan pujukan aku untuk memasak menu yang aku minta.

Sebenar-benarnya, aku mempunyai sebuah rancangan. Rancangan yang terbaik dan terlogik setakat ini. Aku sudah sebulat hati untuk menjejak pengirim nota dengan melihat rakaman dari kamera litar tertutup kepunyaan mamat psiko. Dan caranya adalah dengan berbaik-baik dengannya dengan mengumpan nasi lemak tersedap yang dimasak oleh Puteri.
Tidak lama kemudian, aku mengheret Puteri bersama menuju ke rumah jiran psiko tetapi di separuh jalan Puteri pantas menarik tangannya dari genggamanku lantas mengeraskan tubuh.

“Kau nak ajak aku ke mana?”

“Laaa… ke mana lagi? Temankan aku hantar nasi lemak ni.”

“Eee… tak kuasa aku. Malas!” Puteri menepis-nepis tangan aku yang masih lagi melingkar di pergelangan tangannya.

“Put… jomlah! Sekejap aje. Temankan aku.”

“Tak nak. Tak mahu. Kalau kau nak… dipersilakan. Aku tunggu kau kat sini,” Puteri menyilangkan tangannya ke tubuh sejurus bahu aku ditolak-tolaknya.

Isk, ada patut dia suruh aku pergi seorang diri? Sudahlah aku cuak mahu berhadapan dengan lelaki psiko itu. Sekurang-kurangnya, jika Puteri menemani aku… mungkin rasa cuak aku tu akan berkurangan.

“Puteri… please…” aku menayang muka simpati kepadanya. Memang kerja gila kalau dia suruh aku pergi seorang diri. Bagaimana kalau lelaki itu mengapa-apakan aku?

“Tak kuasa aku tau! Aku kan cuma berjanji dengan kau untuk tolong masakkan nasi lemak. Bukannya tolong teman kau sampai ke depan pagar rumah dia. Aku janji kalau jadi apa-apa… aku stand by kat sini.” Puteri angkat ibu jarinya memberi isyarat pada aku sambil mengulum senyum.

Cis! Berani dia kenakan aku? Ah, aku tak peduli. Dia suka atau tidak, aku tetap nak dia ikut aku. Sekonyong-konyongnya, aku mengheret tubuhnya mengekor aku sehingga ke depan pagar rumah jiran kami.

“Put, ada orang ke tak ada orang ni?” aku berbisik kepada Puteri sebaik kami berdua tercegat di hadapan pagar. Aku meliarkan mata ke sekitar rumahnya. Semua tingkap dan pintu bertutup rapat seolah-olah rumah ini tidak diduduki orang. Tetapi, kelihatan sebuah motosikal kuasa tinggi sedang terparkir di satu sudut rumahnya.

“Entah. Manalah aku tahu.”

“Tapi, motosikal dia ada kat situ.” Aku menjuihkan bibir sambil menyinggung pinggang Puteri.

“Agaknya dia ada kat dalam rumah la kut. Cuba kau panggil.”

 “Assalamualaikum!” aku memberi salam biarpun tersisa rasa pelik dengan keadaan rumah lelaki ini. Tapi, suara aku tu seperti tidak mahu keluar dari anak tekak sehinggakan Puteri berdecit di sebelah aku.

“Isk, kau ni. Bagi salam tu kuatlah sikit. Macam cakap dalam kelambu.”

“Assalamualaikum!” aku menaikkan suara.

“Weh, Put… tak ada orang jawab salam pun. Agaknya, dia dah keluar pergi kerja kut?”
“Macam mana dia nak pergi kerja kalau motosikal dia ada kat sini lagi? Sudah la. Biar aku panggil pula! Assalamualaikum! Assalamualaikum!” tak pasal-pasal Puteri majukan langkah menghampiri pagar lalu berpaut ke situ sambil melaung-laung memberi salam.

Krekkk!

Tiba-tiba saja aku mendengar bunyi gril pintu utama ditolak. Spontan aku dan Puteri memandang ke sana. Masing-masing terpaku sambil menanti jiran psiko kami melangkah keluar.

Dia menghampiri kami dengan hanya mengenakan seluar pendek separas lutut tanpa baju. Rambutnya kelihatan berserabai. Di tangannya ada satu tukul besar. Untuk apa dibawa bersama tukul tersebut, aku gagal meneka. Spontan aku berundur sambil mencuit bahu Puteri memberikan isyarat kepadanya.

Aku memerhati benda di tangannya. Semerta bayangan filem horror-thriller yang pernah aku tonton terlayar di ruang minda aku. Mampus! Dia nak buat apa dengan benda alah tu? Dia nak apa-apakan aku dengan Puteri ke?

“Hmm?” aju dia dengan suara yang serak sebaik sahaja dia berdiri di hadapan kami.
Liur yang baru melalui kerongkong aku terasa begitu kesat. Kepala lutut aku pula terasa bergoyang menyebabkan rasa takut mula menguasai hati. Tetapi, sempat lagi mata aku berlaga dengan matanya selama dua detik sebelum aku melarikan pandangan kea rah tukul di tangannya.

Ketika itu, aku sudah mula membayangkan yang tukul itu dihayun ke kepalaku. Dapat aku rasakan bagaimana kesakitan yang bakal aku alami kelak. Malah, dapat juga aku bayangkan berapa banyak darah di kepalaku yang bakal mengalir hasil hentakan tersebut.

“Ada apa?” aju dia dengan nada seperti tidak berpuas hati.

“Err… nak bagi sarapan,” aku menayang sengihan palsu. Bibir aku terasa ketat untuk mengoyak senyuman. Sempat lagi aku mengerling Puteri yang sudah seperti patung cendana. Aku jadi tak faham dengan dia ni. Bukan main lantang lagi suaranya tadi untuk memanggil jiran psiko tetapi bila lelaki itu di depan mata… terus kejung seperti baru disumpah menjadi batu.

Lelaki itu merenung mangkuk tingkat di tanganku. Dia sekadar mengangguk. Aku pula lekas-lekas menyuakan bekas tersebut kepada dia melalui celah pagar.

“Dalam bekas tu ada nasi lemak sambal sotong. Harap-harap awak sukalah.” aku cuba mengatur ayat walaupun suara aku tersekat-sekat seperti CD rosak.

“Terima kasih,” ujar dia pendek.

Aku memerhati ke segenap wajah dia. Baru hari ini aku dapat melihat dengan jelas rupanya. Rambutnya lurus dan panjang melepasi bahu tetapi berserabai. Kulitnya cerah. Hidungnya mancung. Matanya cantik, berwarna hazel. Malah dia juga memiliki bulu mata yang panjang dan melentik seperti bulu mata perempuan. Keningnya juga lebat dan terletak elok. Cumanya, ada sedikit jambang yang meliar di sekitar dagu dan pipinya. Kacak lelaki ini tetapi sayang… tanpa senyuman, dia kelihatan sebagai seseorang yang menakutkan di mataku.

Aku terkelu di hadapan dia. Ayat mukadimah yang cuba aku rangka dan karang seperti tidak terkeluar dari mulut biarpun peluang dan ruang sudah terbuka lebar di depan mata. Aku sepatutnya memberitahu apa tujuanku tetapi apabila melihat dia yang kedekut dengan senyuman, fikiran aku menjadi bercelaru. Ayat-ayat yang aku rangka di dalam minda berselerakan sehingga aku gagal menyatakan hal sebenar.

“Ada apa-apa lagi?” aju jiran psiko setelah melihat kami berdua masih terkejung di hadapan dia.

“Err… err…” bibir aku digigit. Tanpa sengaja, mataku beralih kepada tukul di tangan menyebabkan aku kelam kabut mencuit Puteri.

“Tak ada apa-apa. Maaf mengganggu.” Tanpa sempat mendengar jawapan balasnya, terkocoh-kocoh aku mengheret Puteri kembali ke rumah. Lekas-lekas aku merapatkan pintu utama sebaik kami berjaya melangkah masuk.

“Kau dah kenapa, Sara?” Puteri menepis bahu aku dengan muka tak puas hati.

“Minta nyawa! Minta nyawa!” aku cuba mengambil nafas sambil tubuh bersandar ke belakang pintu.

Peluh yang muncul di dahi aku kesat dengan belakang tangan sementara dada aku pula terasa naik turun dengan begitu pantas. Jantung aku juga seolah-olah bekerja dalam kadar yang luar biasa.

 “Isk, nak minta nyawa apanya? Hidup lagi, kan?”

“Iya, memang la hidup lagi. Itu pun sebab aku sempat lari. Kalau tak… kepala aku ni pecah dihentak dengan tukul kat tangan dia tadi!”

Puteri tercebik.

“Habis tu?” Puteri menyoal aku seraya menyelak-nyelak langsir di pintu gelangsar. Dia cuba mengintai kelibat jiran psiko kami.

“Apanya?”

“Macam mana dengan plan kau?”

“Tak jadi kut? Tak berani aku nak tanya lebih-lebih. Cukuplah sekali aku bercakap dengan dia.”

“Takkan cepat sangat kau mengalah, Sara? Kata nak jejak pengirim nota tu…” leret suara Puteri tu seolah sedang memerli aku. Aku menjeling sebal padanya.
Memanglah aku mahu menjejaki pengirim nota itu. Tetapi, bagaimana aku mahu meneruskan misi itu jika jiran psiko tidak seperti manusia normal?

 “Aku akan cari jalan lain. Tapi, kalau nak suruh periksa CCTV footage kat rumah dia… memang taubat aku tak nak!”

But how?

Pertanyaan Puteri itu seolah-olah membuatkan pipi aku terasa seperti baru saja dilempang.



***READY STOCK, JUALAN ONLINE SAHAJA
HARGA : RM43SM / RM47SS

Whatsapp 017-5080311
Whatsapp 017-5080311
Whatsapp 017-5080311



No comments:

Post a Comment

BLURB Di Situ Ada Cinta

 Bila dua manusia dari dua dunia bertemu, apa agaknya yang bakal berlaku? Aara dan Mirza, dua watak berbeza warna dan cerita. Seorang penuh ...