Followers

Saturday, 19 August 2017

Urusan Cinta Elena & Tuah 5

Sudah lebih dari seminggu sejak kejadian itu dan sejak hari itu, Elena langsung tidak bertemu dengan Zira. Mereka hanya bercakap melalui telefon. Kadang-kadang hanya media sosial menjadi medium penghubung mereka. Mengingati semula baris-baris ayat di dalam mesej yang diterimanya daripada Zira petang semalam, hati Elena menggelegak semula. Nasib baiklah si Zira tu tak ada di depan matanya. Kalau tidak, dia sekeh-sekeh saja kepala perempuan itu.

Apalah nasib ada kawan yang buta hati macam Zira tu! Dah puas si Azad tu pukul Elena, Zira masih lagi mahu membela lelaki itu. Buta kayu betul!

“El!”

Tersentak Elena dibuatnya ketika dia sedang melayan perasaan marahnya. Huh, potong betullah!

Elena berkalih memandang pintu biliknya yang digegar dari luar. Suara yang memanggil-manggilnya pun dah boleh buat tahi telinganya mencair. Punyalah kuat!

“Ada apa, abang Ez?” laung Elena semula kepada abangnya Ezra.

“Cepatlah turun! Kata nak tumpang. Kau ingat aku ni driver kau ke, hah? Kalau dah bersiap tu mengalahkan puteri raja! Cepat!” teriak Ezra sambil mengetuk-ngetuk kuat pintu bilik Elena.

“Ya… ya… sekejap! Lima minit!”

“Cepat! Kalau tidak, aku tinggal!”
Kelam kabut Elena membetulkan rambutnya yang hanya diikat ekor kuda. Malah sempat lagi dia merenung ke segenap wajahnya yang sudah pun dikenakan solekan nipis di hadapan cermin sebelum terkocoh-kocoh ke bawah.

Geram betullah bila terpaksa bersiap dalam keadaan macam ini. Bagaimanalah dia tidak geram bila salah seorang temannya yang telah meminjam keretanya petang semalam tidak dapat menghantarnya semula pagi ini kerana ada urusan penting yang perlu dilakukan. Mahu tak mahu, dia terpaksalah menebalkan muka dan telinganya meminta tolong daripada Ezra.

“Apa hal lembab sangat kau ni?” Ezra menjeling Elena yang sedang terkial-kial mencari kasut di dalam almari.

“Kejaplah, abang Ez. El tengah cari kasut ni.”

“Cepat sikit boleh tak? Aku dah nak kena gerak dah ni.”

Ezra sudah mula membebel-bebel sambil menghempaskan pintu keretanya usai saja dia masuk ke perut kereta. Elena pula hanya mencebik. Tidak mahu melayan kata-kata Ezra, dia terus mengeluarkan cermin dari celah beg tangannya lantas membelek wajah sendiri sebaik dia duduk di sebelah Ezra.

“Mekap aje kerja kau, kan? Pakai tali pinggang tu boleh tak? Karang kalau kena saman kau bayar eh?”
Elena tergelak-gelak mendengar nasihat tak berbayar abangnya itu.

“Kau gelak apa hal?”

“Abang Ez tu la… macam mak nenek. Pagi-pagi lagi dah membebel.”

“Mak nenek ke… mak datuk ke… aku tak kira. Sebab kau, tak pasal-pasal aku yang kena sekejap lagi.”

“Isk… pagi-pagi macam ni kan elok kalau berdoa yang baik-baik. Kata-kata tu kan satu doa.”
Ezra mendengus. Bukanlah dia suka sangat membebel-bebel pada Elena. Tapi adiknya itulah yang buat dia geram. Manakan tidak, saat-saat akhir sewaktu dia sudah mahu keluar bekerja jugalah baru Elena terhegeh-hegeh memberitahu mahu menumpang. Kalau dia cakap sejak semalam, bolehlah juga dia merancang perjalanan pagi ini. Sudahlah arah jalan mereka berdua tidak sama. Tak pasal-pasal dia lambat masuk kerja!

“Kau tu la… cakap last minute. Apa pasal tak call teksi aje? Paling tidak pun call Uber. Kan senang?”

“Eh, berkiranya dengan adik sendiri!”

 “Bukan nak berkira. Lain kali cakap awal-awal. Ini lagi lima minit aku nak gerak baru kau cakap. Eee… aku pantang betullah orang buat kerja last minute.”

“Kiranya tak ikhlas la ni hantar El pergi bakeri?” aju Elena dengan menaikkan sedikit keningnya sambil memandang Ezra yang sedang memandu di sebelah.
Ezra diam. Malas nak melayan pertanyaan Elena. Elena pula cepat-cepat menanggalkan tali pinggang keledarnya.

“Abang Ez berhenti ajelah kat stesen teksi kat depan tu. Nanti El pergi bakeri naik teksi.”

“Dah nak sentap bagai ni kenapa pula?”

“Yalah… karang abang Ez lambat, El juga yang nak disalahkan. Tak apa… turunkan El kat depan tu. Nanti pandai-pandailah El cari jalan nak pergi bakeri.”

“Betul ni?”

“Betul la.”

“Okey.” dengan selamba saja Ezra menghentikan keretanya di bahu jalan lantas meninggalkan Elena seorang diri.

“Isk, dia blah macam itu aje? Aku main-main aje kut!” teriak Elena melepas sedikit sebal. Aduhai, mulut ni pun satu! Nak acah-acah merajuk konon. Tak pasal-pasal dah kena tinggal kat tepi jalan ni.

Elena menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal. Memerhati ke jalan raya, dia akhirnya bercadang untuk duduk sebentar di bangku yang disediakan di stesen teksi tersebut. Entah jam berapa agaknya dia akan mendapatkan teksi. Tahu yang waktu-waktu begini memang waktu kritikal untuk mendapatkan mana-mana teksi di kawasan ini. Kira nasiblah kalau ada mana-mana teksi yang melalui jalan ini.

Telefon dikeluarkan. Elena menelefon beberapa nombor teksi yang tercatat di dalam telefonnya sebelum mengeluh kecewa. Ah, semua teksi sudah ditempah. Kemudian, dia mencuba pula untuk menghubungi perkhidmatan Grab Car dan juga Uber. Dua-dua pun sama. Yang ada pun, dalam masa satu jam lagi. Takkanlah dia mahu tercongok di sini selama satu jam?

Pin! Pin!

Elena mengangkat muka sebaik terdengar bunyi hon di hadapannya. Terbeliak terus matanya sebaik menyedari yang Tuah sedang berada di hadapan matanya. Alahai, kenapa dia kena ada kat sini?

“Hai, El!” tegur Tuah sambil melambai-lambai Elena dari dalam kereta. Cermin tingkap keretanya yang separuh terbuka memudahkan Tuah untuk bercakap dengan Elena.

“Awak buat apa kat sini, El?”

“Awak buat apa kat sini, Encik Tuah?” Elena bagai mengajuk percakapan Tuah sambil menelan rasa aneh dalam hatinya akan kehadiran Tuah secara mendadak begini.

“Oh… tak ada buat apa. Saja jalan-jalan. Kebetulan pula boleh terserempak dengan awak.” Tuah melemparkan satu senyuman nipis yang boleh membuatkan hati Elena seperti mahu bergendang kuat.

“Jalan-jalan dalam waktu macam ni?”

Tuah menyengih.

“Awak buat apa sorang-sorang kat sini? Ada tunggu sesiapa ke?”

“Kenapa? Awak nampak saya macam nak buat picnic ke?”

“Manalah saya tahu.”

“Isk, saya tunggu teksilah. Tapi satu teksi pun tak ada yang lalu kat sini.”

“Awak nak ke mana?”

“Pergi kerjalah Encik Tuah oi. Takkan nak pergi berperang pula?”

“Kat mana?

“Eh… sibuk ajelah!”

“Kalau macam itu… apa kata saya tumpangkan awak. Kebetulan saya memang tak ada buat apa-apa lagi ni.” Tuah keluar dan membukakan pintu kereta untuk Elena.

“Awak nak tunggu apa lagi?”

Elena menjelig sebal ketika Tuah sedang mempelawanya. Konon-kononnya berlagak jual mahal sedangkan dalam hati hanya tuhan saja yang tahu macam mana leganya perasaannya sekarang ini apabila ada yang sudi menawarkan pertolongan di saat dia memerlukan.

“Elena.” panggil Tuah lagi.

“Saya tahu awak tak sudi pun nak naik kereta kecik saya ni tapi itu lebih baik daripada awak lambat pergi kerja, kan?”

“Yalah… yalah!” Elena mengangkat bendera putih. Tak beragak betul kalau dia nak buat-buat jual mahal. Karang kalau kena tinggal lagi, dia juga yang nak melalak seorang diri kat sini. Ah, itu cari penyakit namanya!

So, awak kerja apa?” soalan pertama yang terpacul dari bibir Tuah membuatkan Elena berkalih ketika kereta Kancil milik Tuah sedang berada di jalanan.

“Penting ke untuk awak tahu?”

“Penting la. Saya kena tahu awak kerja apa dan kat mana tempat kerja awak. Kalau tidak, macam mana saya nak hantar awak kalau sejak tadi lagi awak asyik menyepikan diri. Karang saya bawa awak pergi tempat lain, awak marah saya pula.”

Elena mengaru-garu belakang tengkuknya. Isy, banyak cakaplah si Hang Tuah ni. Tapi, ya tak ya juga. Macam mana dia nak tahu aku kerja di mana kalau aku asyik diam macam ni? getus hati Elena mula berasa serba salah.

“Damansara.”

“Damansara kat area mana?”

“Awak google nama Elena Cake Studio. Kat situlah saya kerja.”

“Elena Cake Studio…” ajuk Tuah sambil menekan-nekan skrin telefonnya.

“Okey… dah tahu kat mana. Setengah jam lagi kita sampai.”
Tuah meneruskan pemanduan manakala Elena lebih senang mengira jumlah kereta yang baru saja melintasi kereta mereka. Bosan campur malas nak bercakap dengan Tuah kaedahnya!

“Elena Cake Studio… awak pemilik tempat tu ke?” tak semena-mena saja Tuah bertanya ketika Elena hampir terlelap.

“Hmm.”

“Dah lama ke awak buka bakeri tu?”

“Baru tiga tahun.”

“Oh.”

Tuah diam kemudiannya. Lama. Sehingga Elena sendiri terasa seperti ada yang tidak kena.
Elena menekur wajah Tuah dari sisinya. Fokusnya masih pada pemanduan. Mulalah Elena tertanya-tanya sendiri bagaimana Tuah tiba-tiba saja boleh muncul di stesen teksi tadi. Kebetulan atau memang disengajakan? Entah-entah… Tuah mengekori dirinya tak?
Isk! Elena menepuk-nepuk dahi sendiri sambil menggeleng perlahan. Merepek ajelah!

“Awak dari mana sebenarnya?” akhirnya satu pertanyaan terluncur keluar dari celah bibir Elena di saat suara deejay radio sedang berkumandang memenuhi ruang kereta kancil.

“Bukan dari mana-mana,” jawab Tuah senada seolah tiada perasaan.

“Bukan dari mana-mana? Pelik. Macam mana awak boleh muncul depan saya pagi-pagi macam ni? Awak ni sebenarnya sedang mengekori saya, kan? Baik awak mengaku!” jari telunjuk Elena hampir saja lagi mengena muka Tuah sehingga dia terpaksa berganjak sehingga ke tingkap.

“Kebetulan aje kut? Lagipun, elok juga saya terserempak dengan awak. Sekurang-kurangnya, saya boleh jadi driver awak pagi ni.” Tuah menyengih-nyengih sambil menggaru-garu keningnya.

Curiga dengan tingkah Tuah, laju saja Elena memandang ke bahagian belakang kereta. Manalah tahu kut-kut Tuah ada bawa geng untuk menculiknya. Kalau betul, habislah dia. Tapi bahagian belakang kereta itu kosong. Tak ada apa-apa dan sesiapa pun di situ kecuali… erk? Patung Hello Kitty?

Elena menahan tawa. Perutnya sudah mengeras. Tiba-tiba saja dia terasa mahu ketawa berdekah-dekah. Takkanlah Tuah boleh menyimpan patung tersebut di dalam keretanya sendiri? Gugurrrllll sangat!

“Kenapa awak senyum-senyum tu? Ada apa-apa yang kelakar ke?”

“Tak ada apa-apa.”

Tuah terdiam beberapa detik sebelum tangannya naik membetulkan cermin pandang belakang.

“Kalau awak rasa patung Hello Kitty kat kerusi belakang tu boleh buat awak gelak, silakan. Saya tak kesah.”

Belum sesaat, Elena terus ketawa berdekah-dekah sehingga bergegar bahunya. Pahanya ditepuk-tepuk melepas rasa manakala perutnya turut dipegang. Isi perutnya terasa seperti digeletek teruk. Sungguh-sungguh dia ketawa sehingga mengeluarkan air mata.

“Pertama kali di dalam hidup saya… saya berjumpa dengan seorang lelaki yang menyimpan patung berwarna pink tu di dalam kereta sendiri!” ujar Elena sejurus tawanya reda.
Tuah hanya diam malah tidak bercadang untuk menyampuk atau membalas kata-kata Elena.

“Awak ni memang sejenis hadek-hadek juga eh?” Elena sambung ketawa. Serius kelakar! Rasa macam nak tercabut isi perut bila banyak ketawa.

“Patung tu bukan saya punya tapi… arwah adik saya yang punya.”
Sebaris ayat Tuah mematikan tawa Elena serta merta. Elena rasa serba salah. Dijelingnya patung berwarna pink itu lalu memandang Tuah.

Sorry… saya tak tahu.”

“Tak apa. Bukan salah awak pun.”

Mulut Elena terkunci bila melihat air muka Tuah sedikit berubah. Bibirnya digigit-gigit halus. Aduhai, macam manalah dia boleh ketawakan Tuah sampai macam tu?

Sorry kalau saya bertanya. Adik awak meninggal sebab apa? Sakit?”

Accident.”

Elena terus menyepi. Tidak lagi bercadang mahu bertanya lebih lanjut. Bimbang kiranya kata-katanya nanti bakal membuatkan Tuah bersedih.

“Dulu, dia suka dengan patung tu. Dia minat sangat. Banyak koleksi Hello Kitty yang dikumpul. Suatu hari, dia minta saya belikan satu patung tu untuk dia sempena hari jadi dia yang ke lapan belas tapi…” Tuah hanya tersenyum tawar.

“Saya tak sempat nak bagi pada dia. Dia meninggal pada hari jadi dia sendiri.”

Bibir Elena dirapat-rapatkan. Tiba-tiba saja dia merasakan yang hatinya mula merapuh saat itu juga. Air matanya tumpah tanpa mampu ditahan-tahan. Perlahan-lahan Elena mengalihkan wajahnya ke tingkap. Senyap-senyap dia mengesat air mata yang tak jemu menyapa pipinya.

“Nah, tisu.”

“Huh?” Elena terpinga-pinga melihat tisu yang berada di tangan Tuah.

“Kesat air mata tu.”

Sorry.” Elena menarik tisu dan terus menunduk. Segan nak memandang Tuah. Malu bila Tuah dah nampak air matanya. Orang lain yang kehilangan, dia pula melebih-lebih. Tapi, kisah Tuah tadi benar-benar menyayat hati. Sebab itulah air matanya tak segan silu turun ke pipi.

“Rasanya kita dah sampai.”

Elena kelam kabut memandang ke luar sebaik kereta berhenti. Yalah, memang benar kata Tuah. Mereka memang sudah berada di hadapan premis yang menempatkan Elena Cake Studio, bakeri miliknya yang menjadi tempat dia mencari rezeki dan berkarya.

“Terima kasih, Encik Tuah. Jasa awak dikenang.” Elena cepat-cepat menanggalkan tali pinggang keledar dan keluar dari kereta Tuah.

“El… nanti macam mana awak nak balik ke rumah? Nak saya datang jemput awak ke?”

“Eh, tak payah. Saya boleh balik naik teksi.”

“Betul ni? Tak nak naik kereta kecik saya ni lagi?”
Elena menjeling halus. Tuah ni… boleh bergurau pula!

“Okey… okey… gurau. Saya pergi dulu. Apa-apa pun, selamat bekerja. Jumpa lagi.”
Hilang Tuah dari pandangan, Elena hambur nafas lega namun air matanya bagai tak henti mengalir ke pipi. Ah, kenapa dia merasa sedih sangat ni?


Thursday, 10 August 2017

Urusan Cinta Elena & Tuah 4

Kreukkk!

Elena mengusap-usap perutnya yang mula berbunyi. Segera dia membuka penutup periuk gulai udang. Gulai di dalam periuk dipanaskan. Sesekali, isi di dalam periuk dikacau-kacau lalu mengambil bau. Haruman gulai udang hasil masakan umi benar-benar membuatkan dia hampir lupa diri.

Lima minit berselang, Elena menutup api. Kuah gulai dicedok dengan hujung senduk dan diletakkan di atas telapak tangannya. Baru saja gulai udang melalui kerongkongnya, namanya pula terdengar dilaung-laung dari hadapan.

Terkocoh-kocoh Elena bergerak ke singki dan mencuci tangan.

“Ya, umi?”

“Kawan kamu datang ni.”

 “Zira ke umi?”

“Bukan.”

“Habis tu… siapa?”

“Kamu datanglah tengok sendiri,” balas umi.

Sesampai saja di ruang tamu, Elena hampir saja lagi hendak putus nafas. Malah dia turut mahu pitam sebaik melihat dengan siapa umi sedang berbual.

“Awak buat apa kat sini?” soalnya sambil bercekak pinggang.

“Hai, Elena.” Balas Tuah dengan menayang senyuman manis bak gula-gula.
Senyuman Tuah itu cukup untuk menyejukkan sekeping hati Elena yang sedang mendidih. Elena terkesima. Perlahan-lahan dia masuk ke dalam dunia angan-angan sebelum terdengar-dengar namanya dipanggil.

“Elena?”

“Errk… hmm… ehem… ya… umi?”

“Takkan nak tercegat kat situ aje? Kawan kamu datang ni.”

Elena menggaru-garu tengkuk sambil menyengih kepada umi. Yang pertama sebab dia tak tahu nak buat apa bila tiba-tiba saja Tuah muncul di rumah keluarganya dan yang kedua sebab umi macam terlebih peramah hari ini. Manakan tidak, kenal Tuah pun tidak… tahu-tahu saja boleh rancak berbual seperti sudah lama mengenali lelaki ini.

Pelik bin ajaib!

“Ya Allah, budak ni… dia boleh menyengih macam kerang busuk aje? Isk, kamu duduklah berbual dengan kawan kamu ni. Umi nak ke dapur siapkan minuman,” ujar umi semula lalu bangkit.

Sebaik saja umi menghilang, Elena merenung Tuah seperti hendak menelan lelaki itu hidup-hidup. Seperti pemangsa yang baru saja bertemu dengan mangsanya.

“Awak buat apa kat sini?”

“Saya…”

“Awak jangan nak buat hal eh! Apa yang awak dah bualkan dengan umi saya? Apa yang awak nak sebenarnya ni?”

“Saya…”

“Kan saya dah cakap sejak tadi… urusan kita berdua dah berakhir lepas saja awak hantar saya balik.” Terketap-ketap bibir Elena menyudahkan bicaranya tanpa memberi peluang kepada Tuah membuat penjelasan. Nadanya agak perlahan, tidak mahu sesiapa pun mendengar kata-katanya melainkan mereka berdua. Sekarang ini Elena rasa macam nak menyumpah diri sendiri saja. Kalaulah dia menolak pelawaan Tuah tadi, pasti lelaki itu tak akan pernah tahu di mana dia tinggal. Tapi, itulah! Terlajak perahu boleh diundur tapi kalau dah terlajak setuju…

“Elena?”

“Isk… awak nak apa datang ke sini? Bukan ke sepatutnya awak dah balik?”

“Boleh tak awak beri peluang saya sudahkan apa yang saya nak cakap?” laju-laju Tuah memotong percakapannya. Suaranya sengaja ditekankan. Tuah kemudiannya memandang mata Elena dan seterusnya kedua-dua mereka saling bertatapan tanpa bicara.

“Cakaplah!” Elena mengalah juga akhirnya. Dia bergerak ke sofa dan menghempaskan punggungnya ke situ melepas geram.

“Saya datang ke sini sebab nak hantar makanan untuk awak.” Satu plastik sederhana besar yang berisi bekas makanan yang berada di atas meja kopi ditolak mendekati Elena. Lama Elena memandang bekas makanan itu. Banyak perkara yang sedang bermain-main dimindanya sebelum dia mendengus.

“Makanan apa pula ni?”

“Makananlah. Nasi beriani gam dengan ayam kurma. Saya tahu awak masih belum makan, kan? Lagi satu… saya ada bawakan awak ubat. Nanti awak letaklah ubat ni kat dahi awak yang luka tu. Cepat sikit sembuh.” Tuah tayang senyuman pendek lantas menolak satu plastik berisi ubat-ubatan yang dibeli dari farmasi.

Oh, soooo sweet! Terima kasih ajelah!” Elena mencebik. Tiba-tiba saja hatinya kembali menggelegak. Dia terasa seperti Tuah terlebih menyibuk dalam urusan hidupnya. Dah hantar balik tu sudahlah! Ini siap pergi belikannya makanan dan ubat pula. Bagaimana kalau umi tahu dan bertanya macam-macam nanti? Tak pasal-pasal umi sangka yang mereka berdua punya apa-apa hubungan. Euwww…baru aje kenal beberapa jam kut! Lagi pun… lelaki yang berada di depannya ini tak nampak berjenis langsung. Selekeh! Dengan rambut panjangnya yang dibuat half up pony tail, pakaian pun ala-ala budak hipster acah-acah hot. Sakit mata melihatnya!

“Isyh, tak baik tau menolak rezeki.”

“Saya tak minta pun awak bawa semua ni.”

Tuah hanya tergeleng.

“Awak masih marahkan lelaki tadi ya?”

Elena mencebik meluat. Sakit mata dah, sekarang ni dia sakit telinga pula bila Tuah cuba mengungkit. Kenapa dia rasa Tuah ni macam terlebih menyibuk urusannya? Suka hati dialah nak marahkan siapa pun!

“Kalau saya masih marahkan dia… apa kena mengena dengan awak pula?” Elena membalas kasar.

“Tak elok kalau asyik marah-marah macam ni. Tak bagus untuk kesihatan. Dahi awak pun masih lebam.”

“Biarlah! Suka hati sayalah nak marah ke nak ketawa ke… awak jangan menyibuk boleh tak?”

Tuah gelak-gelak sambil menggeleng-geleng beberapa kali. Mungkin sedikit terhibur melihat gelagat Elena. Walaupun dalam keadaan marah, wajah Elena masih tetap manis dipandang.

“Marah-marah macam ni nanti cepat tua.”

“Biarlah! Tak ada kena mengena dengan awak pun!”

Tuah sambung gelak sebelum melebarkan sengihannya.

“El… awak belum kahwin, kan?”

“Isk, apa kena mengena dengan awak? Kalau saya belum kahwin pun, tak ada kaitan dengan awak tau!” dada Elena mulai naik turun menahan amarah yang kian menebal.  Kalau dia tak dapat nak mengawalnya, tak mustahil sekejap lagi akan berlaku perang dunia dengan Tuah.

“Kalau macam tu… bolehlah saya ajak awak kahwin?”

Rengkung Elena menyempit tiba-tiba. Hampir saja lagi nafasnya mahu putus mendengarkan kata-kata Tuah. Kahwin? Lelaki ni dah gila ke apa? Baru aje kenal tak sampai lima jam, sudah berani-berani mengajaknya kahwin? Entah-entah… Tuah ni baru terlepas daripada pusat rawatan mental agaknya!

“Awak dah gila?!” teriak Elena tak bertangguh.

Tuah hanya tergeleng sambil tersenyum manis kepada Elena. Elena pula terpaku pada senyuman manis lelaki itu. Seperti dia telah terpukau dek senyuman Tuah.

 Auchhh, manisnya senyuman dia. Boleh tak nak menyanyi lagu kumpulan Elite sekarang ni?

“Takkan saya ajak awak kahwin pun dikatakan gila?”

“Memang gila! Gila sangat sebab tak ada mana-mana lelaki yang berani tanya pada saya soalan macam ni. Tambah-tambah pula daripada lelaki yang baru dikenali.”

“Jadi kiranya saya ni lelaki pertama yang bertanya pada awak soalan macam tu?”

Mata Elena tercerun-cerun ke arah Tuah. Mamat inilah! Memang muka tahap minta penampar jepun.

Sorry la… saya dah ada yang punya.” Tiba-tiba saja Elena memberi alasan tetapi tidak pula dia memandang wajah Tuah ketika itu. Sengaja dia melarikan matanya merenung dinding serta perhiasan dinding yang tergantung.

“Kepunyaan umi dan babah awak?”

Elena menjeling-jeling sebal. Kenapalah dalam banyak-banyak lelaki, dia kena hadap lelaki yang selamba tahap tak ada perasaan macam ni? Ajak kahwin pun dah serupa macam nak ajak dia keluar makan. Dasar gila!

“Macam inilah Encik Tuah. Saya sangat-sangat hargai apa yang awak dah buat tadi. Memang betul awak dah tolong saya dan hantar saya balik ke rumah dengan selamat. Tapi, itu tak bermakna awak boleh cakap apa saja yang awak suka. Kita baru aje kenal. Baru sangat-sangat. Tak sampai lima jam tau! Jangan hanya kerana awak baru kenal saya lima jam, awak sesuka hati aje nak test market!” sembur Elena melepas segala rasa yang terbuku di hati.

Ah, dasar lelaki. Pantang ada peluang sikit, semuanya nak redah. Dia sangat pasti Tuah sekadar mahu mencuba nasib. Kalau tidak pun, mungkin dia bertaruh dengan kawan-kawannya. Huh, rupa tak adalah kacak mana tapi perangai poyo tu…tak boleh blah! Minta maaflah Hang Tuah! Aku bukan perempuan yang mudah termakan dengan kata-kata dan ayat manis seorang lelaki. Kau boleh simpan saja semua tu dalam poket seluar kau yang koyak rabak tu! cemuh hati Elena tak sudah.

“Elena…”

“Sudahlah! Saya rasa kita tak ada apa-apa yang boleh dibualkan lagi. Jadi, kiranya eloklah awak keluar dari rumah saya ni dan balik ke tempat awak. Saya tak halau awak tau cuma saya nak awak balik. Itu aje.” Elena bangkit dari sofa dan bergerak menuju ke pintu utama. Pintu ditarik sehingga terkuak lebar. Melihatkan Tuah masih sedap bersandar ke sofa, dia menghentak kaki bagi menarik perhatian lelaki itu.

“Encik Tuah!”

Tuah garu-garu belakang kepalanya. Teragak-agak untuk bangun namun belum sempat dia menurut, umi pula sudah kembali ke ruang tamu sambil menatang dulang berisi satu jag air serta sepiring makanan ringan. Tuah mengerling kepada Elena sebelum mengukir senyuman nipis. Elena menjegilkan mata, memberi isyarat kepada Tuah agar cepat-cepat meminta diri.

“Nak ke mana, Tuah? Jemputlah minum dulu.”

Tuah serba salah. Wajah umi dan Elena dipandang silih berganti sebelum membuat keputusan untuk kekal duduk di sofa.

“Jemputlah, Tuah… minuman ringan aje ni,” pelawa umi dengan wajah manis.
Ketika itu juga Elena terasa mahu menarik-narik rambut panjangnya. Argh, stress!

“Terima kasih mak cik. Buat susah-susah aje.”

“Apa pula susah? Tak ada apa-apa yang susahnya, Tuah.”

Elena menjeling sebal melihatkan Tuah dilayan bak putera raja. Benci! Kalau bukan kerana umi, dah lama dia heret Tuah keluar dari rumah ini. Kalau dia tak mahu keluar juga, sah-sah dia tarik saja rambut panjang lelaki itu. Baru puas hati!

“Elena?” nama Elena diseru ketika dia sedang mengelamun di ruang tamu, ketika umi dan Tuah sibuk berbual sesama sendiri. Elena angkat kepala memandang umi sebelum singgah pada Tuah.

“Saya dah nak balik ni… nanti awak jangan lupa makan.” Pesanan penaja tak berbayar yang diberi oleh Tuah hanya masuk ke telinga kanan dan keluar melalui telinga kiri.

“Hmm… eloklah tu. Ingatkan dah tak ingat tentang rumah sendiri.”

Tuah hanya terkulat-kulat disembur oleh Elena.

“Mak cik… terima kasih ya. Saya minta diri dulu.”

“Mak cik yang sepatutnya ucapkan terima kasih kepada kamu sebab tolong hantarkan El balik. Kalau tak ada kamu, tak tahulah apa nak jadi dengan dia. Itulah… masa mak cik tanya tadi pasal luka kat dahi dia tu… dia kata yang dia jatuh. Nasib baik kamu ceritakan hal yang sebenar. Kalau tidak, sampai bila-bila pun mak cik tak tahu.”

Panas telinga Elena mendengar apa yang umi baru tuturkan. Isk, celupar sungguhlah mulut mamat ni. Ada juga yang kena smackdown kejap lagi ni!

“Tak apa, mak cik. Benda kecil aje.”

“Apa lagi yang awak tak puas hati?” sembur Elena sebaik kedua-dua mereka melangkah keluar setelah Tuah beria-ia meminta Elena mengikutnya.

“Tentang apa yang saya cakap pada awak kat dalam tadi…”

“Tentang apa? ”

“Tentang kahwin,” ujar Tuah sambil menarik pintu kereta Kancilnya yang diletakkan di hadapan pagar.

“Saya serius tau.”  Tuah menyambung bicara. Lama dia menatap mata Elena yang berwarna coklat cair itu. Biarpun mukanya ketat dan kelat memanjang, Tuah masih tetap suka memandangnya tanpa jemu.

 “Saya rasalah… fius kat dalam kepala awak tu dah tercabut kut!”

“Mana ada fius otak saya tercabut. Saya masih waras.”

“Kalau betul awak masih waras… awak takkan ajak saya kahwin. Kita baru kenal selama lima jam. Lima jam okey!” telapak tangan kanan Elena ditayang di hadapan Tuah. Sengaja mahu menyedarkan Tuah berapa lama tempoh perkenalan mereka. Orang gila saja yang akan buat tindakan seperti ini. Dan Tuahlah orang gila itu!

“Ada orang yang kenal selama bertahun-tahun pun belum tentu berani ajak seorang perempuan berkahwin. Kira okeylah tu kita kenal baru lima jam, saya dah ajak awak kahwin.”

“Macam mana saya nak tahu yang awak ni orang baik atau pun tak?”

“Saya dah berjumpa dengan umi awak tadi… kira tak cukup baik ke?” soalan Tuah itu membuatkan Elena hampir saja lagi menepuk dahi. Ya Allah, pening kepala dia mahu menjawab soalan lelaki ini.

“Macam mana kalau awak ni suami orang? Tunang orang? Paling tidak pun boyfriend orang?”

“Andai kata saya bukan milik siapa-siapa… awak sudi terima saya?”

“Isyh, pergi baliklah! Sakit jiwalah melayan perangai awak ni!” bahu Tuah ditepis-tepis oleh Elena. Kemudian, pintu pagar yang terbuka lebar ditariknya lalu ditutup dan siap dimangga.

“El!” jerit Tuah ketika Elena sedang melangkah masuk.

“Apa lagi Encik Tuah?” terhentak-hentak kakinya. Kalau dia pakai boot sekarang ni, memang bunyinya dah boleh buat satu taman perumahan ini bergegar agaknya.

“Jangan lupa makan tau. Nanti kita jumpa lagi. Bye!

Tuah melambai Elena dengan menayang wajah yang ceria lalu bergerak masuk ke perut keretanya. Selang beberapa saat, kereta Kancil tersebut menghilang dari perkarangan rumah keluarga Elena.

“Huh, jangan harap aku nak jumpa kau lagi Hang tuah!”