Followers

Wednesday, 2 January 2013

Cerpen : Aku Masih Sayang




Bunyi gigitan epal itu senada dengan suara Puan Mumtaz tatkala dia sedang elok menyusun pasu hiasan di atas almari berdekatan dengan ruang tamu rumah teres dua tingkat itu.

Matanya membulat manakala detak jantungnya seakan terhenti berirama.Telinganya masih berfungsi penuh ketika Farhah menyampaikan berita itu sekejap tadi.

Apabila ditelek wajah anak gadisnya yang sedang enak melepak di atas sofa ruang tamu itu sambil menikmati sebiji epal merah yang baru di ambil dari dalam peti ais,ternyata wanita berusia 29 tahun itu begitu bersahaja.

Wajahnya terlalu selamba dan relaks bagaikan tidak ada apa-apa yang perlu dirisaukannya.

Puan Mumtaz menghentikan kerjanya seketika dan mendekati Farhah dengan derap langkah yang kasar dan laju.Lengan baju kurungnya segera disinting sehingga ke paras siku.

“Apa kau cakap?Mak tak berapa nak dengarlah apa yang kau sebut tadi…” ujar Puan Mumtaz garang.Suaranya sudah macam jurulatih tae kwan do sahaja manakala gaya dan bahasa tubuhnya sahih macam seorang peninju negara.Farhah angkat sedikit wajahnya memandang Puan Mumtaz yang sudah terpacak di sebelahnya.Dia angkat kening sekali dua lalu meneruskan gigitan pada buah epal di tangan.

Gelagat Farhah benar-benar membuatkan Puan Mumtaz kurang sabar lalu ditarik kasar bahu Farhah.Jari telunjuknya pula sudah diangkat sedikit,mengisyaratkan Farhah supaya mengulangi semula ayatnya tadi.

Farhah menelan sisa epal yang dikunyahnya sebelum menarik nafas panjang.
“Far cakap Far nak bercerai!”
“Apa kau kata?” ulang Puan Mumtaz semakin terkejut.Mukanya sudah macam emak singa saja,menunggu masa mahu menerkam.Farhah akhirnya berdecit halus.Epal ditangannya di letakkan di atas meja kopi di hadapan.Tangan digosok dan menginjakkan tubuhnya ke tepi.

“Mak,janganlah pura-pura tak dengar…Far cakap dah masuk dua kali pun.Nak Far ulang lagi ke?”
Puan Mumtaz urut dadanya.Rasa sempit tiba-tiba mendengarkan pengakuan anak perempuannya.
“Eh,Farhah! Kau jangan main-main tau!”
“Mana ada Far main-main,mak…Far serius ni!” tekan Farhah apabila emaknya tidak percaya.

“Ya Allah..apa kena dengan kau ni Farhah?Kenapa nak bercerai tiba-tiba ni?Angin tak ada ribut tsunami tak ada…tau-tau aje nak bercerai berai ni…apa kes?Gaduh dengan Muhsin??” menjegil pula mata Puan Mumtaz.Hatinya tidak senang mendengar perkhabaran Farhah yang mahu bercerai dengan suaminya Muhsin.Entah apalah kenanya budak berdua ni.Elok-elok aje hidup sebagai laki bini tiba-tiba nak bercerai pula!
“Apa kes ni?Muhsin ada perempuan lain ke?” soal Puan Mumtaz mula mengambil tempat di sebelah anaknya.Farhah geleng sekali.Matanya terus ditancapkan pada peti televisyen yang sedang memainkan program Melodi.

“Dah tu ?Kau yang ada jantan lain ?” Puan Mumtaz serkap jarang bersama dengan nyaring suaranya yang bagaikan halilintar.Farhah kerut kening sambil berdecit lagi.
‘’Apa mak ni…ke situ pula…mak,anak mak ni ada akal lagilah…’’
‘’Hah,kalau tahu masih ada akal,apa halnya sampai nak bercerai berai begini ?Kalau si Muhsin tu tak ada perempuan lain,kau pun tak ada jantan lain…apa hal nak bercerai ?Cuba cerita dengan mak ni hah !’’

Farhah diam walaupun digesa oleh Puan Mumtaz.Lama dia begitu sampailah Puan Mumtaz menepuk kasar pahanya.
Farhah cepat-cepat gosok pahanya yang sakit sambil buat muka.
‘’Sakitlah mak…’’ rungutnya.

‘’Kalau dah tahu sakit,soalan mak ni jawablah !’’ Puan Mumtaz ketap gigi,geram.Dadanya nampak naik turun menahan marah.
‘’ Entahlah mak….tak ada persefahaman dah kot… ‘’
‘’Hei,kau biar betul Farhah oi !! Itu aje alasan kau nak bercerai?? Eeee…kau ni betullah Farhah….ni mesti ada apa-apa yang kau sembunyikan dari mak ni….baik kau cakap apa sebenarnya punca sampai kau berdua nak bercerai berai…takkan tak ada sefahaman dah nak bercerai?Tak masuk akal!!“

“Betullah mak…Far dengan dia dah tak sehaluan…kalau dah tak sehaluan,buat apa nak teruskan hubungan yang dah retak menanti belah ni…“
“Senang aje kau bercakap ya…ni siapa yang mulakan dulu?Kau ke Muhsin?“
Soal Puan Mumtaz lagi.Dah gaya macam peguam dalam kamar perbicaraan pula.
Farhah buang nafas lagi.

“Dua-dua…“ Puan Mumtaz geleng kepala.
“Hah,eloklah tu….dua-dua nak bercerai.Dulu masa kahwin bukan main tak ingat dunia…buat majlis besar-besaran,gah bukan main sampai boleh masuk Malaysian Book of Records…apa orang sekarang kata….wedding of the year?? Hah,sekarang nak bercerai pula!! Hei,Farhah…Farhah…kau berdua fikir perkara kahwin cerai ni perkara main-main ke?Bila suka kahwin bila tak suka cerai…begitu??“

“Bukan macam tu mak…Cuma Far dengan dia memang dah tak boleh hidup sebagai suami isteri dah…memang tak boleh…Far hanya nak bercerai dan mulakan hidup baru.Itu aje…“ balas Farhah.

“Far hanya nak restu dari mak dan ayah aje sekarang ni…“ sambung Farhah melepas satu keluhan.Dia tayang wajah simpati,seolah-olah wajah insan teraniaya pun ada juga!
Puan Mumtaz mencerlungkan matanya.Hatinya jadi sebal dengan keputusan anak perempuannya.Suka sangat buat satu-satu keputusan ikut kata hati…
“Hei,mak peninglah dengan kau ni Far…restu apanya?Restu nak jadi janda?“
“Janda pun jandalah mak…janji janda meletup…apa yang penting Far nak bercerai.Noktah!“

Puan Mumtaz sudah raup kepala.Susah benar kalau ada kepala otak macam Farhah.Dulu masa nak kahwin,dia yang beria-ia janji itu ini semata-mata mahukan restu dan sekarang pun bila sudah mahu bercerai,nak minta restu juga!

+++++++++++++++

Puan Liza segera menekan punat-punat di telefon bimbitnya sambil matanya meliar memandang ke arah kolam renang.Hatinya tidak dapat menahan sabar setelah menerima berita dari mulut anaknya.Tak puas hati!
“Hello…assalamualaikum…Mumtaz,Liza ni…petang ni awak lapang tak?Ada hal saya nak bincang dengan awak…penting…“

Puan Liza tarik nafas lega sedikit selepas dia mematikan talian telefon.Matanya dikecil besarkan memandang anak lelakinya Muhsin yang sedang sibuk berehat di tepi kolam renang belakang rumahnya.Gaya macam sedang berehat di tepi pantai saja.Dengan topi besarnya,kaca mata hitam,seluar bunga-bunga…wahhh…meriah sungguh hati!
“Eh,Sein…kau ni tak reti nak balik rumah ke?Asyik melepak kat sini dari tadi?“ jerkah Puan Liza mencuit bahu Muhsin.Lelaki itu menyelak sedikit topi besarnya sambil menolak kaca mata hitamnya ke dahi.Kemudian dia hantar sebuah senyuman manis buat Puan Liza lalu menggeleng-geleng laju.

“Pergilah balik….Farhah tunggu tu agaknya…“
“Huh,dia nak tunggu Sein kat rumah tu nak buat apa…dia dah balik rumah mak dia pun…“ ucap Muhsin selamba.Kakinya kemudian disilangkan,manakala kedua tangannya diletakkan di belakang kepalanya.Wah,ini sudah lebih!
“Habis,kalau dah tahu macam tu nak biar aje ke??Pergilah ambil dia dan bawa balik ke rumah.Pujuklah isteri tu….“ Nasihat Puan Liza.

“Nak buat apa mak??Buang masa ajelah!“
“Hei,budak ni…ni yang mak tak suka ni…cepat mengalah,mudah putus asa…ni bukan ciri-ciri seorang suami dan ketua keluarga tau.Ini baru ada isteri,esok-esok ada anak takkan nak buat perangai macam ni !! Sudah,pergi ambil Farhah kat rumah mak dia lepas tu bawa balik ke rumah kamu berdua.Jangan nak duduk melepak kat sini…“
“Mak…tak adanya Sein nak jadi ketua keluarga dah…kan Sein cakap kami berdua nak bercerai…“

“Kau ni Sein,cakap ikut sedap mulut aje…ada masalah sikit aje kau nak bercerai…gaduh sikit nak bercerai…kau fikir cerai tu macam makan ais kacang ke?“
“Kalau macam makan ais kacang tak adalah hidup anak mak ni terseksa…“ luah Muhsin malas-malas.Dia terus mengambil topi besar lalu menutup separuh wajahnya dengan topi itu.Sengaja sebenarnya mahu mengelak dari terus dileteri oleh Puan Liza.

++++++++++++
“Saya risau dengan diorang berdua tu Mumtaz.“ Ujar Puan Liza sesudah dia menyedut sedikit jus oren dari gelasnya.Hatinya tidak tenang sejak menerima berita dari Muhsin tadi sehinggalah dia jadi relaks sedikit apabila bertemu dengan besannya.Puan Mumtaz menyentuh sedikit tangan Puan Liza.Wajahnya berkerut,ada riak risau sama seperti Puan Liza.

“Saya pun sama,Liza.Risau juga…saya tak tahu apa masalah mereka berdua tu…tiba-tiba saja cakap nak bercerai…si Farhah tu hah,datang beritahu saya tentang hal ni macam nak minta restu pula.Pening betullah.”
“Samalah dengan Sein tu…errmm…awak tahu apa puncanya sampai budak berdua tu ambil keputusan macam ni?“

Soalan Puan Liza hanya mampu dibalas dengan gelengan.Puan Mumtaz melepas keluhan.
“Ya Allah Liza…saya bimbang sungguh.Hati saya ni tak sedaplah…risau tak sudah-sudah dengan Farhah dan Muhsin tu…Saya pelik betul masa mula-mula Farhah beritahu saya yang dia nak bercerai dengan Muhsin.Saya fikir Muhsin ada orang lain tapi Farhah tidakkan.Bila saya soal tentang dia pula,dia geleng juga.Sudahnya,sampai sekarang saya masih tertanya-tanya apa punca sebenar mereka nak bercerai.“

“Itulah masalahnya Mumtaz.Saya pun hairan.Sebelum ni tak ada pula dengar khabar mereka berdua tu bergaduh…setakat sikit-sikit tu,biasalah tapi tup-tup nak bercerai.Hei…kes berat ni….saya tak mahu Farhah dengan Muhsin tu berpisah.Dah kahwin dua tahun…tahu-tahu aje nak bercerai…“

Puan Mumtaz berfikir sejenak.Kusut pula mindanya dengan hal anak-anak.
“Saya rasa kita perlu buat sesuatu,Liza…saya tak mahu tengok rumahtangga anak-anak kita tu musnah…ini mesti ada salah faham kat mana-mana ni….saya tak nak bila saya tutup mata nanti tak sempat nak tengok cucu.“

“Jadi awak nak buat apa sekarang ni?“ soal Puan Liza sedikit teruja.Dia hanya terkelip-kelip menanti kata-kata Puan Mumtaz.

++++++++++

Farhah membuka almari baju lantas mengeluarkan semua pakaian milik Muhsin.Dia tidak mahu melihat pakaian lelaki itu berada satu tempat dengan pakaian miliknya kerana tidak mahu segala bau-bauan suaminya itu melekat dan bersatu dengan pakaiannya.
Dia segera membawa pakaian Muhsin menuju ke bilik tetamu yang terletak bertentangan dengan bilik yang dia diami selama ini bersama Muhsin.Puas sedikit hatinya mengasingkan pakaian mereka berdua.Dia senyum senget dan kembali ke biliknya semula.Farhah bercekak pinggang sambil meninjau-ninjau keadaan persekitaran.Dia sedikit puas hati apabila kebanyakan barang-barang peribadi Muhsin sudah dipindahkan dari bilik itu.Dia berfikir lagi,apakah yang perlu diasingkan.Tiba-tiba otak jahatnya muncul memberi idea-idea bernas.

Muhsin melangkah masuk ke dalam rumah selepas tamat waktu pejabat.Badan yang letih memaksanya memanjat anak-anak tangga ke tingkat atas perlahan-lahan.Usai sampai sahaja di anak tangga teratas,kakinya seolah terpijak sesuatu.Muhsin menunduk,memandang ke lantai.Dahinya sudah berkerut.

Dia lihat ada pita pelekat berwarna merah di tengah-tengah laluan hadapan tangga.Agak panjang sehingga menuju ke arah bilik.Dia jadi pelik tiba-tiba.Dia menapak perlahan-lahan sambil membawa briefcasenya mengikut laluan pita pelekat itu.Dia akhirnya berhenti di hadapan pintu biliknya di mana terdapat dua garisan merah dari pita pelekat.Satu menuju ke biliknya dan satu lagi menuju ke bilik tetamu.
Muhsin segera menolak pintu biliknya namun terhenti apabila wajah Farhah muncul di hadapan dengan pandangan tajam.

“Awak ni tak reti baca atau buta?“ soal Farhah kasar seakan menyindir.Muhsin angkat kening tanda tidak faham.Wajahnya usah dicakap,pelik habis!
Farhah angkat jarinya lalu tunjuk ke arah pintu.
”No Entry?“ ucap Muhsin perlahan.Dia mendengus pula apabila sudah dapat menangkap maksud Farhah.

“Apa maksud awak ni?”
“No Entry tu maksudnya No entry lah…tak faham ke ?” jegil Farhah sengaja.Muhsin angkat tangan menyoal tanda masih tidak mengerti.Farhah menjeling halus.
“Mulai hari ini,jangan berangan nak masuk ke dalam bilik ni ya.Bilik ni saya yang punya…”

“Hei cik adik…kalau saya tak masuk bilik ni…saya nak masuk bilik mana ? Baju-baju saya,barang-barang yang lain semuanya ada dalam bilik ni…” pangkah Muhsin tidak puas hati.Farhah hanya senyum sinis.

“ Don’t worry…awak tak payah nak susah-susah sebab saya dah pindahkan semua barang-barang awak dari bilik ni….”
“What ??” suara Muhsin nyaring,masih tidak percaya.
“Saya dah pindahkan ke bilik tetamu.Jadi mulai hari ini jangan pandai-pandai nak masuk bilik saya ni….Tengok ni…terang-terang ada tanda No Entry…faham??” sengaja Farhah kacip gigi sambil tunjuk kepada tanda No Entry,pura-pura garang di hadapan Muhsin.Muhsin mencebik.Hatinya jadi menggelegak.

Pandai-pandai saja Farhah mengeluarkan barang-barangnya dari bilik mereka dan pindahkan ke bilik tetamu.Sudah tu…letak pula tanda besar di pintu NO ENTRY!! Urghh…nak kena ni!!
“Hei,suka hati awak aje nak pindahkan barang saya.Awak ingat awak tu siapa??Mem besar dalam rumah ni ke hah?”
“Suka hati sayalah!”

“Eee…geramnya aku!! Awak ni…suka bertindak ikut hati! Awak dah lupa ke yang rumah ni saya yang punya tau!!” jerkah Muhsin menahan marahnya.
Farhah mencebik.Tidak takut langsung.

“Awak pun jangan lupa yang bilik ni saya punya,tau!!” ejek Farhah lalu menutup pintu biliknya rapat-rapat membiarkan Muhsin termangu-mangu sendirian di luar bilik.Muhsin terpana.Ah,kejamnya!!!

Laju sahaja tangan Muhsin mengetuk pintu bilik Farhah namun tiada langsung tindak balas.
“Hei,Farhah! Bukalah pintu ni…keluar cepat!! Saya tak puas hati dengan awak ni…keluar cepat!!”
“No Entry!!” jerit Farhah dari dalam bilik.Muhsin mengetap gigi,mengepal penumbuknya.Geram bukan kepalang.
“Farhah,keluar sekejap.Saya nak tanya ni…apa kes dengan pita pelekat ni…nak buat hiasan kat lantai pula ke??”

Pintu bilik di buka semula.Mencerlung saja mata Muhsin menikam anak mata Farhah.Wanita itu sudah bercekak pinggang dengan tenang.
“Ni…kat lantai ni….apa semua ni… ??” soal Muhsin mahukan kepastian.Farhah menundukkan kepala memandang pada pita pelekat di lantai kemudian dia lepaskan satu ketawa kecil.
‘’Oh,ini untuk pembahagian kawasan.Sebelah sana awak punya,sebelah sini saya punya.Jangan berani-berani nak masuk dalam kawasan saya ya…’’ Muhsin kuis hidungnya.

‘’Oh,main bahagi-bahagi kawasan pula ??Apa awak ingat ini filem I’m Not Single ke sampai kena buat kawasan dengan pita pelekat ?Saya tak kira…kalau rosak lantai rumah saya…siap awak…saya tuntut ganti rugi !!’’ Muhsin memberi amaran.Tidak mahu membuang masa dengan menyakitkan hati sendiri,dia terus berlalu ke bilik tetamu dan mendentumkan pintu itu dengan sengaja.Baru puas hatinya !!
+++++++++++

Hari minggu.Hari semua orang mengambil kesempatan untuk berehat dan menghabiskan masa di rumah tetapi hati Farhah jadi kosong bila berada di rumah.Dia mengajak teman baiknya Elia untuk meredakan ketegangan dengan berjoging di kawasan Taman Belia yang mempunyai taman rekreasi dan air terjun.Sejuk sikit hatinya kala menatap pemandangan indah di alam flora yang terletak di celah-celah pembangunan pesat kota yang tak pernah sepi dari hiruk pikuk manusia.Melewati padang permainan kanak-kanak,Farhah mengajak Elia melepaskan penat dan lelah seketika di satu bangku yang terletak tidak jauh dari laluan air terjun kecil.Peluh renek di dahinya di sapu dengan tuala yang setia tersangkut di bahu sejak tadi.Fuh !!

‘’Ya Allah…seronoknya dapat menikmati indah alam pagi-pagi minggu begini….’’ Ucap Farhah sambil memejamkan matanya,cuba mengamati suasana yang jarang-jarang dia dapat rasa.Elia di sebelah hanya terangguk kecil.Dia senyum sedikit dan membuang pandangan menghala ke hadapan.

“ So…apa cerita kau dengan Muhsin ? Dah ada penyelesaian?“ tiba-tiba Elia bertanya soalan sebegitu kepada Farhah sehingga dia rasa mood nya hilang begitu sahaja.Wajahnya berubah kelat.Langsung tidak ada secalit senyuman mahupun tawa serta keseronokan seperti tadi.Dia toleh pandang Elia lalu menjongketkan sedikit keningnya.Kemudian dia mencebik.

“Penyelesaian?“ Elia angguk lagi.
“Cerailah jawabnya…“ ujar Farhah selamba.Elia mendengus kecil.Agak kecewa dengan keputusan Farhah.Sebenarnya dia tidak sangka akan begini jadinya hubungan Farhah dan Muhsin.Dulu,mereka cukup dikenali sebagai pasangan secocok dan serasi.Ramai teman-teman mereka menggelarkan Farhah dan Muhsin sebagai Loving Couple.Tapi,apa yang terjadi sekarang langsung tidak ada dalam kotak fikirannya.
“Cerai tu bukan satu penyelesaian tau…“ tutur Elia agak keras kemudian dia menyambung lagi.

‘’Dah tak ada jalan lagi ke untuk pulihkan hubungan korang berdua ?’’ Elia nampak begitu prihatin.Dia sayangkan Farhah macam saudara sendiri dan bila hal cerai timbul dalam hidup temannya itu,dia jadi tidak enak.Dia pula yang terasa sakit bagai dirinya yang ditimpa bencana dalam hubungan suami isteri.
Farhah tarik nafas dalam-dalam.

“Cerai adalah jalan penyelesaian untuk pulihkan hubungan yang dah tak ada apa-apa makna ni…“
“Tak ada makna kau kata? Habis selama ni…yang kau kahwin dengan Muhsin tu apa maknanya?Sebelum kahwin…zaman-zaman kau bercinta dengan dia…takkan tak ada makna juga?“

“Itu dulu…tapi bukan sekarang.Aku dah sedar aku dengan dia memang tak boleh bersama lagi dah.Kami berdua memang tak boleh hidup sebagai pasangan suami isteri.“ Balas Farhah berkeras menegakkan perasaan dan fikirannya.Elia berdecit halus.
“Kau biar betul sikit Far…takkanlah tak ada jalan selain bercerai?Kau dah pergi kaunseling kat pejabat agama?“
“Buat apa nak ke sana Elia?Kan aku cakap hubungan kami berdua dah tak ada makna,jadi tak guna kalau pergi jumpa kaunselor untuk dapatkan bantuan.“ Elia mencerun mata menatap wajah Farhah yang masih beriak selamba.

“Kau ni…degil tak sudah-sudah…aku bukan apa Far…aku sayang kau…aku sayangkan hubungan kau dan Muhsin…aku rasa sakit bila tengok korang berdua begini.Aku tahu aku bukan siapa-siapa yang layak bercakap soal hubungan suami isteri pada kau sebab aku sendiri pun belum kahwin tapi sebagai seorang sahabat aku rasa tindakan kau berdua untuk bercerai adalah perkara paling bodoh yang pernah korang buat dalam hidup.Korang tak fikir ke apa perasaan orang tua korang?Apa pula pandangan saudara mara yang lain bila korang bercerai nanti?Sedih Far…sedih….“ Luah Elia jujur.Nampak sangat ada riak kecewa dalam matanya.

“Kau cakaplah apa pun Elia…keputusan aku muktamad.Aku dengan Muhsin nak bercerai.Dan aku akan failkan kes ni ke mahkamah tak lama lagi….“ Farhah segera bangun dari duduknya tanpa berpaling kepada Elia.Dadanya naik turun,mungkin saja menahan gelora rasa.Elia rasa kepalanya bagai dihentak-hentak saja.Farhah memang degil!! Bentak hati kecil Elia.
++++++++++++++

Muhsin melemparkan fail keras di atas meja kerjanya selepas dia menutup rapat daun pintu bilik pejabat.Dia bercekak pinggang sekejap sebelum meraup kepalanya dengan sebelah tangan.Melepas satu keluhan panjang membuatkan dia sedikit tenang berbanding tadi.Serabut pula fikirannya memikirkan soal kerja yang semakin bertimbun-timbun.Tak sudah-sudah dengan kerja sedangkan dia teringin sangat mahu bercuti panjang.Memandangkan syarikat tempat dia bekerja baru saja membuka beberapa cawangan baru di serata Malaysia dan dia pula dinaikkan pangkat,makin tidak senang dibuatnya.Pelbagai kerja perlu diselesaikan sebelum syarikat menutup akaun hujung tahun ini.

Muhsin duduk lalu tersandar di kerusinya lantas membuang satu lagi keluhan.Matanya dipejamkan seketika tetapi tidak berapa lama kemudian dia pandang ke arah bingkai gambar yang terletak elok di meja sebelah kanannya.Lama dia merenung gambar di bingkai sehingga kepalanya terimbas-imbas semula memori lamanya.
“Sayang….sayang abang tak?“ soalan itu hanya dibalas dengan lirikan menggoda dan senyuman manis Farhah semasa mereka sama-sama duduk di tepi pantai Queensbay waktu petang.Lama soalannya itu dibiarkan sepi sehingga Farhah akhirnya mengangguk malu-malu.

Muhsin senyum lebar.Dia mencuit sedikit hujung hidung gadis manis itu sehingga Farhah tergelak kecil.
“Isyh,abang ni…janganlah…malulah Far macam ni…“
“Dah tu…sayang tak nak jawab soalan abang…abang cuitlah hidung sayang…kenapa?Tak suka?“ ujar Muhsin begitu mesra berbisik di telinga Farhah.Farhah tersenyum manis lalu menghantar jelingan menggoda buat Muhsin.

“Abang ni…malulah orang tengok…“ tubuh Muhsin ditolak sedikit menjauh darinya.Muhsin pula,pura-pura meliarkan matanya ke sekeliling melihat orang lain.
“Mana?Mana?Tak ada pun orang tengok…sayang tu yang malu lebih…“ usik Muhsin lagi.Ketika itu wajah Farhah usah dicakap,merah macam udang kena bakar.Muhsin ketawa senang hati.Bahagia usah dicakap,memang mereka bahagia sehinggakan mereka merasakan yang hidup tak akan lengkap tanpa diri masing-masing.

Berjalan berdua-duaan menyusuri tepian pantai ini memang mendamaikan di kala hari hampir senja.Melihat mentari terbenam di ufuk barat sangat menerujakan.Tangan Farhah erat tergenggam dalam tangan Muhsin.Menghirup udara di tepi laut menjadikan mereka berdua terlalu asyik dengan perasaan cinta yang sedang membara.

“Sayang,sudi tak kalau sayang jadi isteri abang?“ soal Muhsin kepada Farhah ketika wanita itu sedang menikmati ombak pantai yang berlagu-lagu di hadapannya.Wajah Farhah nampak sedikit terkejut.Muhsin menanti riak Farhah namun dia menjadi tidak sabar pula.Dikeluarkan saja kotak cincin dari dalam poket yang sedari tadi disimpan lalu disuakan kepada Farhah sejurus ianya dibuka.

“Sayang,abang tanya sekali lagi…sudi tak sayang menjadi isteri abang…menemani abang setiap hari sampai akhir hayat abang?“ Farhah terlopong sedikit.Matanya menikam anak mata Muhsin yang setia menunggu jawapan daripadanya.Farhah senyum.Akhirnya dia mengangguk juga.

“Abang janji yang sayang akan jadi isteri abang sampai akhir hayat….“ucap Muhsin penuh perasaan.
“Encik Muhsin,Tuan Junad nak berjumpa di bilik sekarang.“ Kata-kata Erna setiausaha Muhsin dari depan pintu lantas mengejutkan lamunan Muhsin.Dia raup wajahnya.Entah bila Erna menolak pintu biliknya dia sendiri tidak pasti tetapi apa yang pasti baginya sekarang,wajah Erna nampak kelat.Pastilah ada sesuatu yang sedang berlaku di luar biliknya ketika ini sehinggakan Tuan Junad,Pengurus Besar mahu berjumpa dengannya.

Lambat-lambat Muhsin mengangguk.Dibetulkan sedikit tali lehernya yang dilonggarkan tadi sambil menghantar kelibat Erna menghilang.Muhsin berpaling ke arah bingkai gambar yang masih elok terletak ketika dia sudah berdiri.Dia mendengus lalu menarik bingkai tersebut dan meniarapkannya.

Pemanduan Muhsin agak perlahan semasa dia pulang dari pejabat.Fikirannya masih melayang-layang seperti tadi cuma perkara yang sedang bermain-main di benaknya kini tidak lagi tertumpu pada hubungannya bersama Farhah tetapi lebih kepada soal kerja.
Semasa dia melangkah masuk ke bilik Tuan Junad tadi,barulah dia dapat tahu bahawa dia perlu outstation beberapa hari di cawangan syarikat yang baru di buka di Seremban.Tuan Junad mengarahkannya untuk meninjau operasi di cawangan baru di Seremban sebelum dia ke Melaka pula untuk tujuan yang sama di sana.Mahu tidak mahu,dia terpaksa akur dengan tuntutan tugas.Dia tidak boleh lepas tangan kerana dia sekarang sudah memegang jawatan sebagai Pegawai Kanan bahagian operasi.Memang itu yang dicita-citakan sejak dia melangkah masuk ke dalam syarikat Bumi Hijau sejak 5 tahun yang lalu.

Syarikat yang menjalankan pembangunan dan pembinaan padang dan taman rekreasi di sekitar Pulau Pinang dan bahagian utara terus maju mengorak langkah membina empayar sehingga ke serata Malaysia dan sekarang syarikat Bumi Hijau sedang menjalinkan kerjasama dengan beberapa badan korporat yang mahu membina beberapa taman rekreasi dan memelihara hutan simpan di beberapa kawasan di Semenanjung Malaysia.
Punat radio di dashboard dalam keretanya segera ditekan.Keadaan sesak jalan raya yang membuatkan Muhsin terperangkap dalam lalulintas menyebabkannya bosan.Jadi bagi membuang rasa bosan itu adalah lebih baik untuk dia melayan lagu dari corong radio dulu.Mungkin saja ianya sebagai terapi untuk mengisi rasa bosan di petang hari.

Kau melihat diriku
Seperti sesuatu
Yang mencabar dirimu
Akal dan mindamu
Kau mendustaiku
Kau bilang mereka tak tahu
Siapa diriku
Sedangkau kau juga begitu
Segala cacian yang telah engkau berikan
Membuatku rasa kosong…kosong…
Setiap detik diperhatikan
Kau cari cara putar belitkan
Kau jadikan diriku kosong…kosong…


Alunan mendayu suara Najwa Latif menerusi lagu Kosong ketika itu memang tepat benar dengan rasa hati Muhsin.Memang dia terasa begitu kosong sekali.Kosong sekosong kosongnya sehingga kadang-kadang dia tertanya-tanya apakah dia masih ada masa depan dalam rumahtangganya.Farhah tiba-tiba singgah di ingatannya.

+++++++++++++++++

“Mak…biar betul ni??“ soal Farhah semasa berada di Lapangan Terbang Bayan Lepas.Berkerut-kerut dahinya merenung wajah Puan Mumtaz yang begitu bersemangat menemani Farhah ke situ.Farhah mendengus sambil buat muncung sedepa.Dia hairan dan pelik kerana tak semena-mena saja Puan Mumtaz menyiapkan bagasi untuknya lalu digesa ke lapangan terbang hari ini dengan alasan,dia dapat tiket percutian percuma.Entah menang ‘Gores dan Menang‘ atau apa,Farhah tidak pasti.Dia berpaling memandang Puan Mumtaz yang sudah tersengih-sengih kepadanya macam kerang busuk.

“Ya,betullah.Nah tiket kau….ini alamat ke hotel.Dan ini,duit belanja untuk percutian sepanjang 3 hari dua malam tu…selamat bercuti!!“ ucap Puan Mumtaz laju-laju seraya menghulurkan beberapa keping not RM100 kepada Farhah.Terpinga-pinga sekejap dia dengan gelagat Puan Mumtaz yang lain macam itu.

“Err…mak,Far tak mohon cuti lagi.Macam mana….“
“Yang itu kau tak perlu risau,ayah kau dah luluskan cuti kau!!” balas Puan Mumtaz bersemangat.Farhah garu kepala.Pening pula memikirkannya.Tahulah dia bekerja dengan ayah sendiri tapi prosedur syarikat tetap harus diikuti.
“Hah,satu lagi…jangan lupa masa sampai di airport nanti,ada orang yang akan jemput kau.Orang tu akan bawa kau terus ke hotel tempat percutian kau.Bercuti di sana dan nikmati percutian ni puas-puas!“ Puan Mumtaz menepuk bahu Farhah lalu menghadiahkan sebuah kucupan di pipinya.Tidak mahu membuang masa,Puan Mumtaz terus berlalu pergi meninggalkan Farhah yang masih termangu-mangu.

Farhah sendiri bingung dengan tindakan emaknya.Entah apa kenanya,tak semena-mena dia dihadiahkan satu tiket percutian ke Port Dickson selama 3 hari dua malam.Kata Puan Mumtaz,dia memenangi percutian tersebut dari sebuah agensi pelancongan tetapi malangnya hari percutian itu bertindih dengan majlis korporat di syarikat tempatnya bekerja.Semakin hairan Farhah dibuatnya apabila Puan Mumtaz memberitahu ada orang menunggu di sana dan akan menjemputnya terus dari airport menuju ke hotel.Errr…ini rancangan realiti tv ke apa?? Soal Farhah dalam hati.

“Ini bilik cik…silakan…“ ucap seorang petugas di hotel penginapan tempat Farhah bakal menghabiskan masanya selama 3 hari ini.Farhah senyum tawar lalu menarik bagasinya masuk.Namun matanya masih sempat mengerling pada petugas lelaki itu yang nampak pelik.Lain macam betul!!

Farhah buang jauh-jauh fikiran negatifnya lalu menolak pintu bilik itu.Matanya terbuntang sekejap melihat di hadapannya kini bukan sahaja sebuah bilik biasa tetapi sebuah suite mewah.Di atas katil sahaja,usah dicakap.Penuh dengan mawar merah dicampur dengan bau-bauan aroma rose dan jasmine yang mengasyikkan.Farhah sengih lebar-lebar sehingga menampakkan lesung pipitnya.Dibiarkan sahaja bagasi hitamnya di tepi pintu lalu dia cepat-cepat melemparkan badannya ke atas katil itu sehingga menghasilkan satu bunyi kuat.Digolek ke kiri dan kanan tubuh itu melepas rasa.Seronok!!

“Terima kasih mak sebab hadiahkan Farhah percutian ni…dengan suite mewah ni…bestnya!!!“ jerit Farhah gembira.Diambil beberapa kelopak bunga mawar dan dibaling-baling ke atas dan dia menunggu masa kelopak itu jatuh mengenai wajahnya.Farhah pejam mata menikmati perasaan sambil duduk bersila di atas katil.

Muhsin pelik.Dia berhenti memasukkan baju-bajunya di dalam almari pakaian.Telinganya menangkap bunyi sesuatu.Macam bunyi suara perempuan.Dia telan liur.Eh,takkanlah ada hantu pula dalam bilik hotel ni??

Perlahan-lahan dia menutup pintu almari yang terletak dekat dengan bilik mandi yang memisahkan ruang rehat dan kamar tidur.Dia memasang telinga sekali lagi bagi memastikan apa yang dia dengar itu hanya olok-olok.Kakinya berhati-hati melangkah mendekat dengan ruang rehat.Diamati keadaan sekeliling.Kosong.Selamat.Muhsin tarik nafas kecil namun matanya tertancap pada sepasang tumit tinggi yang bersepah di tepi katil.Dia jadi pelik.Seingatnya,sewaktu dia masuk ke suite mewah itu 30 minit yang lalu…tidak nampak pula apa-apa tanda seperti kasut tumit tinggi itu di situ.Hatinya berdetak hebat.Nafasnya seakan terhenti apabila dia ternampak katilnya bergoyang sedikit.Ah,sudah!! Aku salah masuk bilik ke?

‘Jangan-jangan memang aku salah masuk bilik tak?Setahu aku,hotel yang aku booking cuma bilik biasa aje tapi bila sampai sini terus aje aku ditunjukkan dengan suite mewah…‘ monolog Muhsin.
Muhsin semakin mendekat dengan kamar tidur.Dia sedikit gusar kerana takut apa yang berada dalam fikirannya bakal menjadi kenyataan.Jika begitu,sahih dia akan dihalau dari suite mewah dan jika perkara itu terjadi,dia pasti akan saman pihak hotel kerana memberinya bilik yang salah.Buat malu aje!!

Farhah melonggarkan ikatan rambutnya yang diikat satu sejak tadi.Kemudian dia mengibas-ngibas kecil hujung rambutnya yang ikal itu dengan jari jemari sambil bernyanyi kecil.Sungguh lapang hati dia saat ini.Dia membaringkan semula tubuhnya ke katil sambil menikmati suasana damai dalam bilik.

“Apa yang awak buat kat sini?“ suara garau itu hanya singgah sekejap di telinga Farhah.Dia buat tidak peduli namun soalan yang sama diulang sekali lagi.
“Bercutilah…apa lagi..“ ujar Farhah tanpa sedar.Tiba-tiba dia rasa pelik.Bagaimana boleh ada suara dalam suite mewah ini sedangkan hanya dia sendirian sejak tadi? Farhah buka mata.Dia lihat di kanannya.Kosong.

“Awak cari saya ke?“ ujar suara itu lagi dan kini Farhah pandang ke arah kirinya.Menjegil matanya lalu diangkat tubuh itu supaya bangun.
“Hei,awak buat apa kat sini?“ mencerlung matanya memandang wajah Muhsin tidak jauh dari katilnya.

“Soalan tu sepatutnya saya yang tanya awak…“ balas Muhsin curiga.
Farhah kerut wajah lalu dibaling sebiji bantal mengenai tepat ke wajah Muhsin.
“Hei…apa baling-baling ni?“

“Eh,apa awak buat kat sini?Awak spy saya ke?” soal Farhah garang sambil berdiri di atas katil.Muhsin cekak pinggang dan membaling bantal tadi ke katil.
“Jangan berangan saya intip awak.Tak ada masa nak intip-intip awak…“
“Habis tu…kalau awak tak intip saya,macam mana awak boleh ada dalam bilik saya ni??Cuba cakap!!“ gesa Farhah berani.
“Hello…saya yang patut tanya awak apa yang awak buat kat sini.Patutnya soalan tu saya yang bagi pada awak.Awak intip saya ke?“ ejek Muhsin.
Farhah kuis hidungnya lalu turun dari katil.Diambil semula bantal yang dibaling kepada Muhsin tadi lalu dipukulnya tubuh lelaki itu.
“Awak ingat saya kemaruk sangat dengan awak sampai perlu nak intip-intip??Please lah…“ balas Farhah tidak mahu mengalah.

“Dah tu??“
“Untuk pengetahuan awak…saya datang sini nak bercuti.Bukannya nak mengintip sesiapa.And for your information,Mr Ex-Husband to be …saya dapat tiket percutian dalam suite mewah ni secara percuma hasil daripada hadiah kemenangan saya dalam peraduan gores dan menang!“ tokok Farhah cuba mereka cerita.Wajahnya sudah separuh bongkak,cuba meyakinkan Muhsin bahawa dia tidak mengintip suaminya itu.
Muhsin mencebik sambil berlalu dari Farhah.Dia mendekati jendela suite mewah itu lalu menyelaknya sedikit.Panorama petang itu begitu membuai perasaan walaupun hatinya sedang menggelegak panas dengan perangai Farhah.
“Hadiah gores dan menang atau hadiah loteri?“ pangkah Muhsin sengaja mengapi-apikan perasaan Farhah.

Jari telunjuk Farhah sudah naik di hadapan.
“Awak ni…kalau tak menyakitkan hati saya memang tak bolehkan…??“ Muhsin angkat kening,pura-pura tak tahu.
“Saya tak kira…apa pun alasan awak,saya nak awak keluar dari suite mewah ni.Jangan pandai-pandai nak duduk sini dan ambil kesempatan.“Farhah sudah menyilangkan kedua belah tangannya di dada.

Muhsin berpaling memandang wajah Farhah yang nampak tegas itu.
“Excuse me….setahu saya bilik ni saya booking dulu jadi yang patut tinggalkan bilik ni adalah awak.Bukan saya,faham?“
“Tapi suite mewah ni saya dapat…saya tak kira,awak mesti keluar.“
Farhah semakin berkeras.Muhsin pula ketap gigi.Rasa macam mahu saja isterinya itu diheret dan kuncikan saja dalam bilik mandi supaya tiada lagi pertikaian antara mereka.
“Okay,kalau macam tu saya hubungi pihak hotel dan biar mereka check semula sama ada betul atau tidak kata-kata saya.Lepas tu saya nak tengok pihak hotel halau awak keluar dari suite ni…“ ucap Muhsin akhirnya.Dia menarik telefon di meja kecil sebelah katil lalu menekan satu punat untuk menghubungi bahagian pendaftaran hotel.
“Hello…saya Muhsin Bin Mohamad,pelanggan yang buat tempahan bilik dua hari lepas.Boleh tak cik periksa semula tempahan bilik yang saya buat berserta dengan nombor bilik sekali.“ Ucap Muhsin sambil mengerling kepada Farhah.Farhah hantar jelingan tajam dan berpaling ke arah lain.Meluat pula melihat wajah Muhsin yang menjengkelkan itu.

Muhsin terangguk-angguk.
“Tak...saya cuma nak pastikan saja yang saya tak silap buat tempahan.Bukan apa cik,dalam suite mewah saya ni tiba-tiba ada seorang perempuan gila yang mengaku suite mewah ni dia punya.Dia halau saya keluar pada hal saya yang booking dulu…“ belum sempat Muhsin menambah perisa dalam kata-katanya,Farhah cepat saja merampas gagang telefon dari tangan Muhsin sambil menolak tubuh Muhsin ke belakang.

“Cik,minta maaf ya mengganggu.Saya Farhah Binti Farouk….saya nak dapatkan penjelasan dari cik kenapa ada lelaki tak bermoral tinggal dalam suite saya?Setahu saya…suite mewah yang saya tinggal sekarang ni hasil dari hadiah percutian yang saya dapat.Cuba periksa balik sebelum saya saman pihak hotel ni kerana melakukan kecuaian terhadap pelanggan!“ suara Farhah dikeraskan seperti mengugut pihak hotel.
“Minta maaf ya Puan Farhah tapi pihak kami memang tidak melakukan apa-apa kecuaian terhadap tempahan pelanggan.Kami menerima tempahan satu suite mewah berkonsepkan honeymoon untuk Farhah Binti Farouk dan Muhsin Bin Mohamad selama 3 hari dua malam.“terang suara di dalam talian.

“Boleh saya tahu siapa yang buat tempahan?“
“Mengikut rekod,Encik Muhsin Bin Mohamad yang buat tempahan dua hari lepas.“
Tap! Telefon dihentak sekuat hati.Mata Farhah bagaikan mahu terkeluar memandang Muhsin yang nampak setia menunggu berdekatannya.

“Awak ni…memang tak boleh pakai!!Pihak hotel kata awak yang buat tempahan untuk saya dan awak.Jadi memang betullah awak nak spy saya…awak sengaja tempah suite ni dan berpakat dengan mak saya!!Teruk betullah awak ni,Muhsin!!“ pekik Farhah melepas geram.Ikut hatinya mahu saja dia tarik-tarik rambut Muhsin biar puas hatinya.
“Hei,apa awak cakap ni Farhah?Bila masa pula saya tempah bilik hotel untuk kita berdua?“ tanya Muhsin meninggi suara.Hairan sungguh dia.

“Kalau awak nak tahu,saya datang sini bukan untuk bercuti macam awak tapi saya ada urusan kerja di sini.Faham?Ni lagi satu…tadi awak ada cakap pasal mak awak kan??Apa kena mengena saya dengan mak awak sampai saya nak berkomplot bagai?“
“Awak jangan berdolak dalik lagi eh??Patutlah macam ada yang tak kena…dari mula lagi saya dah agak ada perkara pelik yang sedang berlaku.Awak dengan mak saya berkomplot dengan membuatkan saya datang bercuti dan tinggal satu bilik dengan awak!! Arrghh…biadapnya awak ni!!!“ jerit Farhah menolak-nolak bahu Muhsin.

Farhah segera mencapai telefon bimbitnya lalu menelefon Puan Mumtaz.Namun sayang sekali apabila panggilannya tidak bersambut.Dicubanya lagi dan lagi…sampai hampir sepuluh kali tetap juga begitu.Sudahnya dia terus melempar telefon bimbitnya ke atas katil.Dia mendengus geram lalu memegang kepalanya sebelum duduk di atas katil.Dadanya jadi berombak sedikit.

“Saya tak tahu apa yang awak merepek.Saya juga tak tahu apa yang sedang berlaku tapi sekarang ni,kepala saya tengah serabut dengan macam-macam masalah.“ Tekan Muhsin.
“Macam nilah Farhah…saya harap yang kita berdua ni tak bergaduh kat sini sama macam di rumah.Saya tak nak serabutkan kepala saya yang dah penuh dengan macam-macam masalah ni…jadi saya harap awak pandai kawal perasaan sikit.Saya tak kisah kalau awak nak duduk dalam suite ni tapi saya juga tak mahu keluar dari sini…“sambung Muhsin cuba meredakan suasana.

“Habis,awak nak tinggal dengan saya dalam suite ni pula?Macam tu?“ balas Farhah lantang.
“Dah tu…awak nak pihak hotel ni halau kita berdua sebab berebut dengan suite mewah ni??Hisyh,daripada terlepas macam tu saja…lebih baik saya beralah sikit dengan awak.Sekurang-kurangnya dapat juga merasa duduk dalam suite semewah ni…“ Muhsin sengih.
“Untuk pengetahuan awak…saya tak tempah suite ni.Saya hanya tempah bilik single untuk 3 hari tapi tahu-tahu aje petugas hotel bawa saya ke sini….“ Terang Muhsin tidak mahu berselindung.Farhah angkat wajah.Keningnya juga terangkat.
“Habis tu…kalau awak tak tempah suite ni…siapa punya kerja ?Mak saya?“ Muhsin angkat bahu tanda tidak pasti.

++++++++++++++

Makin sakit pula jadinya hati Farhah sejak balik dari percutiannya di Port Dickson.Sudah ditebak sedari awal lagi memang ada perkara yang tidak kena tentang percutiannya.Difikirkan bila Muhsin mula beralah tentang hal suite mewah,dia dapatlah menenangkan jiwanya yang kacau tapi lain pula jadinya.

Makin dia berada bersama dengan Muhsin makin dingin jadinya.Jadi hari ini Farhah bertekad.Dia malas mahu fikir panjang-panjang.Dia mahu keluar dari rumah Muhsin dan tinggal bersama dengan emaknya.Selagi kes cerai mereka belum selesai,selagi itu hatinya akan terus terusan sakit dek sikap Muhsin yang melampau.Biarlah emaknya mahu kata apa yang penting hatinya puas.Selepas saja perbicaraan kes cerai mereka berdua selesai barulah dia mahu memikirkan ke mana hala tujunya selepas itu.Mungkin saja mencari rumah sewa yang baru memandangkan dia sendiri tidak memiliki rumah.Sebelum berkahwin dengan Muhsin,dia hanya menyewa sebuah rumah bersama Elia dan sesudah berkahwin dia terus tinggal bersama Muhsin di rumah yang sudah dibeli oleh suaminya itu sehinggalah sekarang.

Farhah menggagahkan diri mengangkat beberapa kotak yang berisi barang-barang menuju ke tingkat bawah.Penat sungguh dia kerana terpaksa berulang alik naik turun tangga mengangkat barang.Sewaktu melewati pintu biliknya,dia terserempak dengan Muhsin.Lelaki itu baru saja keluar dari bilik tetamu dengan berpakaian sukan.Petang Sabtu kebiasaannya dia akan menghabiskan masanya di gim bersama dengan teman-teman pejabat.Muhsin terpaku melihat Farhah bersama kotak-kotak di tangan.
“Awak nak buat apa dengan kotak-kotak ni?“tanya Muhsin ingin tahu.Hairan juga dia kerana setahunya Farhah bukanlah gemar sangat mengemas rumah apatah lagi mengangkat kotak-kotak besar seperti itu. Farhah menghentikan langkah kakinya sambil menjeling memandang Muhsin.

“Nak bawa turun bawah.“ Muhsin sudah kerut wajah.
“Kenapa pula?Sempit sangat ke bilik tu sampai awak nak alihkan kotak-kotak besar ke bawah?“ Muhsin ternyata sudah menghadang laluan Farhah sehingga memaksa dia mendengus kasar.
“Saya nak pindahlah…“ ucap Farhah keras.
“Hah?Pindah?Kenapa?“
“Eh,banyak pula kenapa awak nilah Muhsin.Saya nak bawa kotak-kotak ni dengan barang-barang saya ke rumah mak.Mulai hari ini saya nak berpindah dari sini.“
“Macam tu pula?“
Farhah berdecit halus.

“Minggu depan prosiding pertama kes cerai kita akan bermula so saya rasa tak ada gunanya saya terus tinggal sebumbung dengan awak.Lebih baik saya pindah ke rumah mak saya.“ Farhah menekan suaranya,memberitahu dengan jujur yang dia mahu berpindah keluar.Muhsin sudah gosok kepala.Matanya meliar memandang ke arah kotak yang masih di tangan Farhah tetapi dia tersenyum pula kemudiannya.

“Okey,saya izinkan tapi lepas ni jangan tuduh saya yang halau awak keluar dari sini pula…saya pergi dulu…“ Muhsin kenyit mata sehingga membuatkan Farhah jadi kurang selesa.
“Awak tak perlu nak bagi izinlah.Tak payah nak berlagak macam awak tu suami mithali pula.“ Sindir Farhah sengaja menyakitkan hati Muhsin.Entah kenapa sejak dia pulang dari Port Dickson,dia lihat Muhsin sengaja mahu cari peluang tunjuk prihatin pada hal dia sendiri tahu bagaimana hubungan mereka.
Muhsin berpaling semula memandang Farhah yang masih tercegat.
“Selagi tak terlafaz kata cerai dari mulut saya,awak tu masih berada di bawah tanggungjawab saya.” Muhsin senyum kelat dan pergi meninggalkan Farhah menelan liur sendirian.

+++++++++++++

“Tak boleh jadi ni Liza…budak-budak berdua tu dah semakin parah dah…” tutur Puan Mumtaz kalut apabila berjumpa dengan Puan Liza di sebuah restoran.Puan Liza segera mendesak supaya besannya itu bercerita.

“Farhah dah pindah masuk rumah saya sejak semalam.” Runsing benar bunyi suara Puan Mumtaz.Puan Liza sudah terkejut.Ditekup mulutnya dengan tangan kanannya manakala tangan kiri pula bertindak memegang dada.Terkejut barangkali.
“Ya Allah…dah pindah randah pula…”

“Muhsin ada cakap apa-apa?” soal Puan Mumtaz namun Puan Liza sekadar menggeleng.
Puan Mumtaz mengeluh.Tubuhnya sudah melengkung sedikit,membuang rasa risaunya.
“Hisyh…penat kita aturkan percutian tu semata-mata nak satukan mereka balik…alih-alih ini pula yang jadi sekarang.Saya fikir lepas balik dari bercuti tu,eloklah hubungan budak berdua tu.Moga-moga si Farhah tu tarik balik tuntutan cerai dia tapi…”
“Payah betullah.Keras hati rupanya anak-anak kita tu…” potong Puan Liza lalu menggeleng-geleng kepala.

“Apa kita nak buat sekarang ni Liza?Saya tak sangguplah nak tengok mereka berdua tu bercerai berai…usia perkahwinan pun baru setahun jagung tapi dah nak berpisah macam ni…saya fikir sebelum saya tutup mata bolehlah saya main dengan cucu-cucu dari mereka berdua.” Suara Puan Mumtaz jelas sedih.Terlalu besar harapannya agar dapat melihat Farhah dan Muhsin dapat menimang cahaya mata dan hidup bahagia bersama.Itulah satu-satunya anak perempuan yang dia ada.

Puan Liza pula sudah tarik nafas dalam-dalam dan menggigit-gigit bibirnya beberapa kali.
“Saya rasa kita perlu buat sesuatu untuk halang mereka dari teruskan niat nak bercerai tu…” beritahu Puan Liza.
Puan Mumtaz angkat kening tanda menyoal.
Dan soalannya itu dibalas dengan sebuah senyuman dari Puan Liza.

++++++++++++++

“Ayah ke mana mak?” Farhah pandang Puan Mumtaz yang sedang sibuk menghala ke ruang tamu sambil membelek album gambar.
“Masjidlah agaknya…” balas Puan Mumtaz perlahan tanpa memadang wajah Farhah.Dahi Farhah berkerut.Entah apalah yang dibelek oleh emaknya sampaikan khusyuk benar dibuatnya.Farhah mengunyah buah anggur dalam pinggan di atas ribanya.Matanya masih tidak lepas memandang Puan Mumtaz sehingga dia terasa mahu tahu apa yang Puan Mumtaz tengok.

“Gambar siapa yang mak dok belek dari tadi?”
“Adalah….” Meleret-leret pula bunyi suara Puan Mumtaz.Wanita itu kemudiannya duduk di salah satu sofa berdekatan dengan Farhah.Farhah menguis hidungnya.Rambutnya yang agak serabai ditolak ke belakang lalu diperbetulkan sedikit duduknya.
“Gambar Siti Nurhaliza ke?” giatnya sengaja.

“Taklah…”
“Dah tu…gambar Datuk K?”
“Gambar Datuk K nak buat apa….laki orang tu…”
“Kalau bukan Datuk K…Professor Klon?” tanya Farhah sengaja berlawak.
“Profesor Klon dah kena tangkap…” Farhah tepuk dahi.
Aduh mak ni…layan pula soalan aku ni !!
Pinggan di atas riba segera di letakkan di atas meja kopi.Dia menyapu kedua-dua belah tangannya sesama sendiri lalu bersila di atas sofa itu.Direnungnya Puan Mumtaz sebelum kembali bersuara.

‘’Mak…cuba cerita sikit gambar siapa yang mak dok renung dok tilik dari tadi…nak juga Far tahu…’’
Akhirnya Puan Mumtaz angkat wajahnya lalu menghantar senyuman manis buat anaknya.Semakin pelik pula Farhah lihat.Takut juga dia kalau-kalau emaknya sudah tersampuk dek hantu bukit.Mana pula dia mahu cari bomoh malam-malam begini.
‘’Nah…tengoklah… ‘’ pelawa Puan Mumtaz.Album gambar yang saiznya hanya sederhana itu bertukar tangan.Farhah renung lama gambar itu kemudian matanya beralih semula kepada Puan Mumtaz.

‘’ Kenapa dengan gambar perempuan ni ?’’
“Lawa tak??” soal Puan Mumtaz teruja.Farhah hanya angguk sekali dua dan menatap semula album gambar di tangan.
“Memanglah lawa mak…tapi nak buat apa belek gambar perempuan cantik ni?”
“Perempuan tu nama dia Elena…dia model sambilan…umur muda trang tang tang…baru nak masuk 23 tahun..” penerangan Puan Mumtaz sedikit sebanyak mengganggu emosi Farhah.Dia jadi pelik sangat.Entah apa yang mahu dibuatnya dengan gambar perempuan bernama Elena ni,Farhah sendiri tidak tahu.
“Apa kena mengena dengan Far pula ni??” sebelah kening Farhah sudah terjongket.
“Bagi sini balik album tu…tak puas pula mak tengok gambar si Elena ni…cantik sungguh…”

“Hmmm…dah nama pun model mak…mestilah cantik….samalah juga macam Nora Elena kat TV tu kan,cantik juga??” perli Farhah.Terasa juga hatinya kerana emak sendiri memuji perempuan lain berlebih-lebih berbanding dengan anak sendiri.Puan Mumtaz menyengih.
“Hmmm…untung sungguhlah badan dapat beristerikan Elena ni ya??” Farhah malas mahu ambil pusing dengan sikap pelik emaknya lalu memandang ke peti televisyen yang sedang bersiaran Buletin Utama.Tengok berita lebih bagus dari mendengar puji-pujian Puan Mumtaz terhadap Elena yang entah siapa-siapa tu.

“Untung Muhsin…tak lama lagi nak dapat isteri lawa…muda,bergetah….“sambung Puan Mumtaz semula tanpa menoleh kepada Farhah.Renungan Farhah dari peti televisyen beralih kepada emaknya.Kakinya yang sedang elok bersila diturunkan ke bawah.
“Apa dia mak?“

“Apa dia apa?“ soal Puan Mumtaz kembali.
“Tadi mak cakap apa??Muhsin apa??” suara Farhah sudah meninggi.
“Mak cerita pasal Elena ni hah…apa kena dengan Muhsin pula?”
“Tak,tadi Far dengar mak ada sebut nama Muhsin…Far tak salah dengar mak.” Puan Mumtaz senyum meleret dalam diam.

“Hai…baru dua hari pindah ke sini dah rindu nak balik rumah sendiri ke?” ternyata sindiran Puan Mumtaz mengena tepat ke batang hidung Farhah.Dia telan liur tetapi menjeling pula kemudiannya kepada Puan Mumtaz.Diambil semula pinggan berisi anggur lalu dilahapnya laju-laju sisa anggur yang masih ada.

“Hei,tak inginlah nak rindu-rindu balik ke sana.Bukannya ada apa pun….” Pangkas Farhah lagi tidak mahu kalah di mata emaknya.Puan Mumtaz mencebik.

++++++++++++++

“Masuklah mak….” Pelawa Muhsin apabila Puan Liza sudah berada di muka pintu rumahnya.Puan Liza senyum kecil apabila Muhsin menyuakan tangan bersalam dengannya.
“Kenapa datang tak beritahu dulu?” soal Muhsin lambat-lambat.Apabila Puan Liza sudah berjalan mendahuluinya masuk ke dalam rumah,Muhsin garu kepala.

“Aik,nak datang rumah anak sendiri pun kena beritahu dulu ke?”
“Eh,bukanlah macam tu mak.Sein bukan apa,nasib baiklah Sein tak ke mana-mana.Kalau Sein keluar,kan penat aje mak datang.Sebab tu Sein suruh mak beritahu dulu kalau nak datang.” Terangnya cuba membuang salah faham dalam hati Puan Liza.
Puan Liza duduk di ruang tamu.Muhsin pula hanya mengikut belakang emaknya dan duduk tidak jauh dari situ.

Mata Puan Liza sejak tadi tidak lepas-lepas meliar sekeliling.
“Farhah mana?” Muhsin telan liur.Tidak tahu perlukah dia berterus terang dengan Puan Liza ataupun tidak.
“Sein…mak tanya ni...isteri kau ke mana?Keluar ke?“ Muhsin terdiam.Takut juga mahu menjawab soalan Puan Liza ni…rasa-rasanya soalan Matematik Kertas 2 SPM lebih senang dari soalan ini.
“Err…Farhah…dia….“

Puan Liza berdehem kecil.Sengaja aje dia mahu uji anak lelakinya.Sudah dia tahu sejak awal yang Farhah menantunya itu sudah pun berpindah keluar dari sini dan kembali ke rumah ibubapanya sejak minggu lepas.Sengaja dia pura-pura tidak tahu.Dia mahu lihat sejauh mana anaknya akan berdiam diri.
“Kau ni kenapa Sein?Dah gagap pula?“ Muhsin menggeleng lalu tersengih sumbing.
“Farhah dah pindah dari sini…“ ujarnya lambat-lambat.
“Pindah?Ke mana?“
“Mak Farhah tak beritahu mak ke?Dia dah balik sana sejak minggu lepas…”
“Lah…kenapa?“
Muhsin angkat bahu.
“Entahlah mak….“
“Dah tu…kau biarkan aje?“

Muhsin angguk,macam lembu kena cucuk hidung pula dah.
“Hei,bertuah punya anak! Kau tahu tak apa hukumnya kalau seorang isteri keluar rumah tanpa izin suami?Apatah lagi berpindah keluar!!“ suara nyaring Puan Liza sudah keluar.Dia cekak pinggang tanda-tanda mahu mengamuk.
“Tahu mak…tapi Sein dah izinkan pun…Sein…Sein tahu hukumnya tapi bila Sein izinkan,tak adanya jadi dosa pun…biarlah Farhah tu nak buat apa pun.Kes perbicaraan di mahkamah pun dah nak mula…tak payahlah nak kecoh-kecoh sangat mak…“

“Itulah kau…dari dulu lagi mak pesan,jadi ketua keluarga ni bukannya senang….hati kena kental.Tapi apa yang kau buat??Ikutkan aje kehendak isteri.Isteri kata nak cerai…kau iyakan,isteri kata nak rujuk,kau iyakan juga…hei,Sein…Sein…apa nak jadi kau ni…“ bebel Puan Liza sengaja mendera perasaan Muhsin.

“Dahlah tu mak….benda dah nak jadi,kan??Berapa kali Sein nak beritahu mak yang kami berdua memang dah tak sehaluan…Farhah sendiri bersetuju untuk bercerai…lepas tu kami berdua boleh teruskan hidup masing-masing.“
Balas Muhsin menekan suaranya.Puan Liza menjeling.
“Itu ajelah alasan kau.Tak sefahaman…tak sehaluan…tak sependapat…tak sekepala….masa kahwin dulu tak nak pula cakap benda macam tu…“

“Mak,tolonglah jangan ungkit lagi.Berilah peluang pada Sein nak bina hidup baru.Bagi Sein settle semua masalah ni dulu lepas tu Sein nak buka buku baru.Please…“ Muhsin sudah merayu sambil menggenggam kedua belah tangannya lalu ditayangkan kepada Puan Liza.

++++++++++++++

Elia kalut menarik tangan Farhah ketika mereka sama-sama melewati butik Anakku di dalam Queensbay Mall.Wajahnya nampak ceria dan bibirnya pula menguntum senyuman lebar.Terperanjat dibuatnya Farhah melihatkan tangannya ditarik tergesa-gesa masuk ke situ.Hairan juga dengan gelagat Elia yang tak semena-mena itu.
“Alah,comelnya baju ni…“ ujar Elia sambil tersengih apabila dia sudah sampai pada satu rak yang mempamerkan pakaian-pakaian bayi berwarna putih,merah jambu dan biru cair.Satu pakaian bayi dari situ lantas diambil dan ditayangkan di hadapan matanya sebelum dibelek-belek depan belakang.

Farhah senyum sedikit tetapi fikirannya penuh dengan tanda tanya.
“Far,tengok baju ni pula…comel kan?“ tanya Elia lagi selepas baju tadi diletakkan lalu diambil pula gaun kecil berenda-renda dan beriben di rak sebelah.Farhah hanya angguk.
“Far…tengoklah ni…cantik tak?“ soal Elia lagi.
“Iya…cantik…”
Elia tersenyum mendengar pengakuan Farhah.Diletaknya kembali baju tersebut lalu meliar sekelilingnya mencari baju-baju yang lain.Semakin pelik pula Farhah dengan Elia.

“Kau tengok baju-baju baby ni nak buat apa Elia?Nak hadiahkan pada baby siapa?”
Pertanyaan Farhah langsung tidak dibalas oleh Elia.Cuma satu senyuman sahaja.
“Hmmm…kalau kau dengan Muhsin ada baby,boleh juga aku belikan baju-baju di sini untuk baby korang.” Farhah tarik muka apabila Elia menyebut begitu.
Tiba-tiba kepalanya teringat akan peristiwa beberapa minggu sudah.
Farhah baru saja menjejakkan kaki ke dalam rumah.Dari luar lagi dia sudah nampak kereta Muhsin elok terparkir di halaman.Tahulah dia bahawa suaminya itu sudah balik.Dia tutup perlahan-lahan pintu utama dan bergerak menuju ke biliknya.Mungkin saja Muhsin sudah tidur.Apabila dikuak pintu bilik itu,dia lihat Muhsin sedang duduk di sofa sambil membaca buku.Farhah hadiahkan sebuah senyuman buat Muhsin.Lelaki itu didekatinya lantas pipi Muhsin dikucup mesra.

“Pukul berapa abang balik?” tanyanya penuh mesra lalu duduk bersebelahan dengan suaminya.Muhsin tutup buku lalu menarik Farhah ke dalam pelukannya.
“Dah lama pun…tapi bila abang balik sayang pula tak ada di rumah.Ke mana tadi?” tanya Muhsin sedikit serius.Farhah meletakkan sebelah tangannya di atas dada Muhsin dan tersenyum.Kepalanya pula terlentok di bahu suaminya itu.
“Lepas habis kerja tadi,Far temankan Elia shopping.” Muhsin kerut kening.
“Shopping?Takkan shopping sampai malam macam ni?”

“Alah,biasalah bang.Kalau keluar dengan Elia tu…sampai terlupa nak balik.” Giat Farhah ketawa kecil.
Hidungnya dicuit sedikit oleh Muhsin.
“Sayang,sampai bila kita nak macam ni?”
“Macam mana?”
“Yelah,abang sunyilah yang.Asal abang balik aje,isteri abang tak ada kat rumah…” Muhsin memuncungkan sedikit bibirnya tetapi Farhah tersenyum pula.
“Sorry lah abang…Far bukan sengaja.Far ingatkan abang balik lambat,sebab tu Far keluar dengan Elia lama-lama.Kalau Far balik rumah,Far sorang-sorang tak ada siapa nak sembang.”
“Bukan macam tu maksud abang,sayang…Cuma…” Muhsin gigit bibir kemudian dia senyum nipis.

“Far faham…abang kan banyak kerja kat pejabat tu…Far tak kisah sebab abang kan cari duit untuk kita.Far minta maaf pasal hari ni Far balik lambat tak minta izin abang tapi Far janji lepas ni Far…”
“Sayang…” bibir Farhah ditekup dengan dua jemari Muhsin.Mata isterinya direnung lama bagai menyampaikan maksud sesuatu.

“Lahirkan anak untuk abang….” Kening Farhah sudah bertaut.Tidak pernah pula Muhsin meminta sesuatu seperti itu sebelum ini.Adalah juga dua tiga kali Muhsin menyatakan yang dia sukakan budak-budak tetapi tidaklah sampai memintanya terus sebegini.
“Abang sunyilah sayang…lahirkan anak untuk abang.Sekurang-kurangnya bila kita ada baby,meriah sikit rumah ni….” Ujar Muhsin lagi.Farhah pula sudah angkat kepalanya.
“Kenapa abang cakap macam tu pula?Selama ni abang berdua dengan Far kat dalam rumah ni,abang tak rasa meriah ke?”
Muhsin mengeluh panjang.Ditarik tangan Farhah lalu dicium lembut.Rambut isterinya pula dikuak ke belakang lalu disangkutkan di belakang telinga.Wajah Farhah diusap penuh kasih.

“Sayang,kan seronok kalau kita ada baby?Bila abang balik kerja aje,Far dengan baby kita dah sambut abang kat depan pintu.Lepas tu abang boleh main dengan baby….”
“Abang nak suruh Far berhenti kerja ke?” soal Farhah semula.
“Abang tak minta sayang berhenti kerja tapi…abang berharap sangat yang sayang akan sentiasa ada di rumah.Abang masih mampu sara Far dan bakal anak kita,dengan gaji dan pangkat abang sekarang ni….abang masih mampu tanggung.” Pujuk Muhsin lembut.
“Tapi Far sayangkan kerja Far…Far dah lama bekerja di bawah ayah.Kalau Far berhenti apa pula kata ayah nanti.Lagipun Far nak bantu abang kukuhkan kewangan dan ekonomi kita.”

“Sayang,dengar sini.Abang faham kalau sayang nak bantu ekonomi kita tapi abang lebih suka kalau isteri abang duduk rumah aje.Abang bukan apa,abang jealouslah sayang kat luar tu ramai sangat yang cuba nak masuk jarum.Abang tak suka.” Ujar Muhsin bersahaja.Nampak jujur benar wajahnya ketika ini.Farhah ketawa kecil.
“Abang jealous tak bertempatlah!”

Pipi Muhsin ditolak perlahan lalu Farhah menghantar jelingan manja.
Dia mahu bangkit dari duduknya kerana mahu ke bilik air tetapi tangannya dilelar pula oleh Muhsin sehingga membantutkan pergerakannya.
“Sayang,please lahirkan anak untuk abang…” rayu Muhsin sekali lagi.
Farhah berlalu dari situ bersama dengan kerutan di wajahnya.Dia terus mengambil tuala yang elok tergantung di tempat penggantung dan berlalu masuk ke dalam bilik air.Namun sempat lagi dia berhenti di hadapan pintu bilik air dan menoleh kepada Muhsin.
“Far tak sedia lagi…Far harap abang faham.”


++++++++++++++++++++++

“Hoi,cik kak! Berangan ke apa tu?” sergah Elia dari tepi Farhah.Farhah pula sudah urut dada dan menjauh sedikit dari Elia apabila disergah begitu.Bergetar pula rasa jantungnya.
“Kau ni….terkejutkan aku aje!!Nasib tak gugur jantung ni…“ rungut Farhah mengerutkan kening.Elia sengih.
“Itulah,siapa suruh berangan?Dari tadi aku panggil tak jawab-jawab.Dah kena sergah baru nak sedar ya?“
Farhah jelling kecil kepada Elia.Fuh semangat! Nasib baiklah tak gugur jantungnya.
“Dah ke mana kau mengelamun?”
“Mana ada mengelamunlah…“
“Aik,kalau tak mengelamun…takkan tak dengar aku panggil kau?Dah dekat 10 kali pun…bila kena sergah baru nak terperanjat.Tak mengelamun ke macam tu?“
Farhah diam.
“Hmm…berangan nak ada anaklah tu….“ Elia cebik bibir.
“Kan aku cakap dari dulu lagi…kalau kau dengan Muhsin ada anak,kan best?Mesti comel aje baby korang tu nanti…lepas tu bolehlah aku bagi baju-baju yang cute ni pada baby korang!“

“Hisyh,Elia!Apa yang kau merepek ni?Baby apa pula??“ nampak marah pula wajah Farhah,cuba menepis kata-kata Elia dalam diam.
“Yelah,kau dengan Muhsin pun dah lama kahwin.Takkan kau berdua tak teringin nak ada baby?“

“Kau dah lupa atau buat-buat lupa?Aku dengan Muhsin dah nak bercerai…“
“Nak bercerai tak bermakna kau berdua tak boleh ada anak.Sekurang-kurangnya,adalah juga tanda tinggalan perkahwinan korang sebelum berpisah.Tak gitu?“ Elia senyum senget dan terus berlalu ke kaunter membayar beberapa helai baju bayi yang telah diambilnya.

Farhah rasa sakit hati pula dengan kenyataan Elia tetapi jauh dalam lubuk hatinya,dia terasa mahu memiliki anak.Rasa itu datang menujah-nujah hatinya kini.Naluri keibuannya menyerang tiba-tiba.Tapi,tak mungkin itu akan terjadi kerana dia dan Muhsin takkan ada peluang untuk berbaik semula.Kes perbicaraan mereka berdua pun sedang berlangsung di mahkamah.Mana mungkin apa yang diperkatakan oleh Elia akan berlaku.

“Kau beli baju baby banyak-banyak ni nak buat apa?“ soal Farhah menghampiri Elia di kaunter selepas perasaannya tadi sedikit reda.Elia senyum.
“Nak hadiahkan pada kawan akulah….tak lama lagi dia nak dapat baby.“
Farhah kerut kening.
“Kawan yang mana?Setahu aku,kawan kau yang dah kahwin hanya aku seorang.“
Elia tidak terus menjawab pertanyaan Farhah dan terus berlalu sesudah mengambil duit baki dari juruwang.

Semasa sampai di tingkat 1 bangunan Queensbay Mall,Farhah berlaga dengan seorang lelaki yang nampak seakan-akan tergesa-gesa mengejar seorang gadis.Lelaki itu meminta maaf dan terus berlalu.Farhah pegang bahunya sedikit tetapi matanya terus tertancap pada kelibat pasangan itu.Nampak seperti bergaduh.Tetapi si lelaki tadi cuba untuk memujuk gadis itu.Farhah mengamati gelagat mereka berdua yang tidak jauh darinya.
“I tak kira,I nak juga beg tu…“
“Sayang,nantilah.I belikan yang lain…yang itu lain kali aje I belikan untuk you…”
“Hei,kedekut tu cakaplah kedekut.”

Lelaki itu sudah raup kepala.pening barangkali dengan kerenah kekasih hatinya.
“Buat apa nak beli yang mahal tu sedangkan kita boleh dapatkan yang murah,kan?Asalkan boleh letak barang cukuplah…“ pujuknya lagi.
“Mana sama….I tak kira I nak juga beg tu…limited edition,lepas ni dah tak jumpa yang sama macam tu.“ Rengek gadis itu.
Farhah tersenyum tiba-tiba melihat pasangan muda tersebut.Entah kenapa saat itu dia dapat rasakan sikap gadis itu persis sepertinya.Sungguh sama sehingga dia terasa mahu ketawa.

“Abang,kita singgah kejap dekat kedai beg tu….“ Ujar Farhah seraya menarik tangan Muhsin mendekati sebuah butik beg tangan berjenama.Muhsin yang sedang menyeluk poket seluarnya berpaling memandang butik yang dimaksudkan oleh Farhah.
“Hmm..sayang ni,macam-macamlah…nak buat apa pula nak ke sana?“
“Alah,bang.Kejap aje…please…Far nak tengok-tengok aje…ada stok baru sampai…kejap aje ya?“ pujuk Farhah.Muhsin sudah mendengus.

“Sayang,cukuplah tu.Kan sayang baru aje beli beg minggu lepas.Nak buat apa tengok lagi?Bukannya abang tak tahu.Sayang tu kalau tengok-tengok boleh jadi nak beli baru…lepas tu minta duit pada abang.Membazir tau…dah,abang cakap tak payah…“
“Abang,please lah…kejap aje.Far janji lepas aje Far tengok kita balik.“
“Sayang ni,degil kenapa?Abang cakap tak payah tu payahlah…abang tahu sangat sayang tu…kalau tengok aje tak cukup,mesti nak beli.Lepas tu bolehlah nak minta duit pada abang.Kalau setakat dua tiga ringgit aje tak apa juga.Tapi sampai beratus-ratus…mahunya botak kepala abang !“ bebel Muhsin dengan perangai isterinya.Dia sudah masak sangat dengan perangai Farhah yang pantang nampak barang-barang berjenama,ada sahaja akalnya mahu memiliki barang tersebut.

Farhah sudah tarik muncung sedepa di hadapan Muhsin.Ditamparnya dada bidang Muhsin dan berlalu dari situ meninggalkan suaminya sendirian.Muhsin sudah terkebil-kebil.
“Sayang,dah lah tu...jangan merajuk lagi.Muncung tu dah boleh gantung hanger!“ ucap Muhsin bernada melawak namun Farhah buat tidak peduli.Dia terasa sedih kerana permintaannya tidak dilayan.

“Sayang,janganlah macam ni.“ Muhsin cuit dagu Farhah tetapi pantas ditepis olehnya.
“Abang kedekut! Abang memang tak sayang Far!!“ suaranya sedikit meninggi semasa bertentang mata dengan Muhsin.Dia menumbuk bahu Muhsin dan berlalu sekali lagi.
Muhsin tidak membiarkan Farhah pergi.Dia segera mengejar dan menyaingi langkah wanita itu seraya cuba memujuknya kembali.

“Abang tak kedekutlah,sayang.Mana ada abang kedekut dengan sayang.Cuba sayang tengok apa ada kat tangan abang ni…kasut,baju,mekap…hah,semuanya abang dah belikan untuk sayang.Sayang tak boleh cakap abang kedekut!” ujar Muhsin sambil menayang beberapa beg berisi barang-barang yang dibeli oleh Farhah tadi.
“Dahlah,abang tak payahlah nak pujuk-pujuk Far.Abang memang tak sayangkan Far…nak ajak masuk kejap ke situ pun tak nak.Dahlah tuduh Far macam-macam!” Farhah menepis kasar tangan Muhsin semasa lelaki itu sedang cuba melelar pergelangan tangannya.
Muhsin sudah tepuk dahi.Geram pula dengan perangai Farhah.
“Sayang,jangan buat perangai macam ni boleh tak?Kita kat tempat public ni….orang tengok!”

“Biarlah orang tengok,Far peduli apa?”
“Far,kenapa macam budak-budak ni?Sikit-sikit nak merajuk.Tak dapat itu nak merajuk,tak dapat ini nak mengamuk!” Muhsin mula hilang sabar.
“Siapa yang merajuk?Far tak mengamuk pun.Far bukan budak-budaklah sampai abang nak kena layan Far macam ni…dahlah tepi sikit.Far nak balik…” potong Farhah menolak tubuh Muhsin ke belakang.Muhsin rasa menyirap tiba-tiba lalu tangan Farhah ditarik kasar.
“Kan abang cakap,jangan buat perangai macam budak-budak.Kenapa susah sangat ni?Tak dapat beg tu,nak merajuk bagai kenapa?Nanti-nanti kita boleh datang lagi kan?Barang kat tangan abang ni pun tak guna lagi…nak membazir pula dia!! Dah,jom balik!!” tekan Muhsin.Rahangnya nampak turun naik menahan amarah.

“Far…” tegur Elia buat kali yang kedua.Elia mengeluh lalu menggeleng kepala.
“Farhah!!” Elia sengaja menekan suaranya.
“Hah…kenapa?” Farhah berpaling kepada Elia.Elia sengih lantas menghulurnya McFlurry Oreo yang baru dibeli di McDonalds tadi.
“Hmm…mengelamun lagilah tu…kan?”
Farhah tidak menjawab soalan Elia tetapi McFlurry di tangan Elia terus saja diambil dan berlalu dari situ.
“Kau ni kenapa Far?Sejak kita datang sini,aku tengok fikiran kau dah ke mana-mana dah…aku cakap sampai berbuih mulut pun kau buat tak tahu aje.’’ Farhah diam.Mulutnya segera disumbat dengan ais krim.

“Kau fikir apa?Biasanya kalau datang Queensbay Mall ni,kaulah makhluk tuhan paling excited sekali.Ini tidak…macam orang kena pukau aku tengok.”
“Tak ada apalah…” dalih Farhah sebelum dia menghantar satu senyuman kecil buat Elia.Elia mencebik.

“Hmm….tak payahlah kau nak tipu aku Far.Aku bukannya kenal kau dalam sehari dua….dah bertahun-tahun aku kenal kau.” Elia segera menarik lengan Farhah supaya mengikutinya untuk duduk di satu bangku berdekatan dengan tiang besar tidak jauh dari food court.
“Apa yang kau fikir?” soal Elia lagi cuba membangkitkan mood Farhah yang nampak tidak stabil.Farhah diam lagi dan kini matanya membelek sisa ais krim di tangan pula.
“Kita ni kan Far…hidup cuma sekali tau.Kalau kita lepaskan peluang untuk dapatkan kebahagiaan,kita ni bakal jadi insan yang paling rugi sekali.Sesekali,untuk dapatkan kebahagiaan tu kita kena letak ke tepi keegoan kita sebab ego ni boleh menjadi penghalang kepada kebahagiaan kita.”

Farhah pelik dengan kata-kata Elia.
“Apa maksud kau?“
“Aku tahu kau faham dengan apa yang aku katakan.Dahlah,jom kita balik.Dah nak maghrib pun.“ Ujar Elia menepuk sedikit paha Farhah.Elia bangun dan sengaja meninggalkan Farhah termangu-mangu berfikir tentang kata-katanya.

++++++++++++++

Puan Mumtaz begitu senang hati menerima kedatangan besannya Puan Liza ke rumah petang hari Sabtu itu.Dia menjemput tetamunya itu duduk di ruang tamu sebelum menghidangkannya dengan minuman petang.Enak berbual-bual yang diselang selikan dengan ketawa,Puan Liza segera mengeluarkan sekeping kad lalu dihulurkan kepada Puan Mumtaz.
“Kad apa tu mak?“ soal Farhah dari arah belakang.Puan Liza tersenyum.Farhah segera menghulurkan tangannya menyalami emak mertuanya yang bakal menjadi bekas emak mertua tidak lama lagi.

“Kad kahwin….“ Puan Liza mencuit sedikit paha Puan Mumtaz.
Dahi Farhah berkerut.
“Siapa yang nak kahwin?Bila masa pula mak jadi tukang hantar kad ni??“ Farhah menyoal lagi.Kali ini dia sudah duduk di atas sofa tidak jauh dari emak mertuanya.
Puan Liza mengambil semula kad dari tangan Puan Mumtaz lalu dihulurkan kepada menantunya.

“Undangan perkahwinan putera kami yang dikasihi…Muhsin Bin Mohamad dengan Elena Bt Alauddin pada 21hb Februari 2013 bertempat di Setia Pearl Island Pulau Pinang.“ Farhah angkat wajahnya lalu menatap dalam-dalam wajah Puan liza kemudian beralih pula kepada emaknya sendiri.

“Apa ni mak?“soal Farhah lagi.Dalam suaranya ada getar.
“Lah…kau sendiri dah baca kan?Jemputan kahwinlah…“ Puan Liza menjawab selamba.
“Tapi ni kad kahwin Muhsin…apa semua ni?“
Puan Liza mendengus dan mencebik kecil.
“Alah,janganlah buat-buat tak faham lagi Farhah…itu,kat tangan kau tu kad kahwin Muhsinlah…dengan Elena,bakal isteri dia.” Ujar Puan Liza.Farhah cuba tahan hatinya.Sikit saja lagi mahu meletup.

“Kau dengan Muhsin kan dah nak bercerai tak lama lagi…rasa-rasanya dah tak ada halangan untuk Muhsin bina hidup baru bersama orang lain.Lagipula,Muhsin tu muda lagi.Masih mampu untuk bina keluarga…jadi mak tak nampak ada masalah kalau dia nak berbini lagi.Tak gitu Mumtaz?” Puan Liza mengerling pada Puan Mumtaz.
“Tapi kenapa secepat ini?Kes kami masih berjalan di mahkamah…”

“Tak apalah…tarikh kahwin mereka berdua tu pun lagi sebulan lebih.Rasa-rasanya waktu tu nanti kau dengan Muhsin bukan lagi suami isteri.Ya tak?” balas Puan Liza.
“Lagipun,mak tak naklah biar Muhsin tu tertunggu-tunggu untuk berkahwin baru.Lepas aje selesai kes kau dengan dia,terus dia boleh naik pelamin.Mak bukan apa,mak kesian tengok Muhsin tu…tak ada isteri nak jaga makan pakai dia,nak jadi peneman dia hari-hari…” Farhah kini sudah bangkit dari sofa.Di keronyoknya kad di tangan bagaikan melepas geram.Tanpa ada kata-kata lagi,dia terus berlalu dari situ meninggalkan Puan Mumtaz dan Puan Liza sendirian.

++++++++++++++++

Muhsin baru saja mahu membuka pintu keretanya semasa namanya dilaung dari belakang.Bunyi nyaring itu seperti kebiasaan saja di pendengarannya.Apabila dia menoleh,dia dapati wajah isterinya Farhah sudah mendekat.
“Awak ni memang tak guna kan?” soalan berbentuk amarah menyapa halwa telinga Muhsin dalam pertemuan pertama selepas beberapa hari tidak bersua.
Keningnya bertaut bagai mahu menyatu sahaja.
“Apa hal ni?” tanya Muhsin tidak tahu hujung pangkal.

“Eh,jangan pura-pura lagilah Muhsin.Awak memang dah rancang segala-galanya sejak awal lagi kan?” tekan Farhah lagi.
“Hei,apa yang awak merepek ni Farhah?Salam tak bagi,tahu-tahu aje datang serang macam ni…apa kes?Nak ajak gaduh?” Muhsin melemparkan saja briefcasenya ke dalam kereta lalu melonggarkan sedikit ikatan tali lehernya.Matanya mencerun memandang Farhah yang bagaikan di dalam amukan.

“Kalau dah gatal tu cakap ajelah gatal…tak payah nak sakitkan hati saya dengan bagi kad jemputan kahwin! Awak jangan ingat saya ni perempuan,saya tak ada hati dan perasaan!” sembur Farhah tidak mengalah.

“Hei…hei…hei…apa awak melalut ni?Gatal apa pula ni?Kalau saya gatal saya garulah…“ ejek Muhsin cuba buat lawak.Farhah tolak kuat bahu Muhsin.
“Awak ni…memang sengaja kan?Kalau awak dah tak sabar sangat nak ceraikan saya dan kahwin dengan perempuan tu…awak cakap.Tak perlu nak hantar kad jemputan kahwin awak ke rumah mak saya.” Jari Farhah sudah dihalakan tepat ke wajah Muhsin.
Muhsin jadi bingung.Matanya memandang ke jari telunjuk Farhah sehingga juling jadinya.
“Apa yang awak cakap ni?Kad kahwin apa pula?”
“Eh,please lah Muhsin.Tak payah nak bersandiwara dengan saya.Awak ingat saya tak tahu niat buruk awak tu….okey,kalau awak tak puas hati dengan saya selama saya jadi isteri awak,awak boleh ceraikan saya sekarang.Lepas tu awak boleh terus kahwin dengan Elena model sambilan tu….”gesa Farhah membabi buta.Hatinya benar-benar sakit dengan permainan yang cuba Muhsin mainkan.Kenapa perlu memberi kad kahwin sedangkan hal mereka masih dalam proses mahkamah.Kalau benar mahu berkahwin lain,tak perlu menayang di hadapan matanya.

Muhsin tayang wajah terkejut tetapi tersengih kemudiannya.
“Awak tak payah nak tayang sengihan tak laku awak tu…” marah Farhah.
“Laku juga rupanya saya ni kan?Errr…apa nama perempuan yang awak sebut tadi ?”
“Tak payah nak pura-puralah…..sekarang ceraikan aje saya.Tak payah nak berdolak dalik lagi….”

“Hei,cik adik.Awak jangan nak merepek boleh tak?Saya tak akan ceraikan awak.Saya masih berpegang teguh pada janji saya.Lafaz cerai hanya akan berlaku di hadapan hakim dalam mahkamah.Noktah.”
“Awak jangan nak sakitkan hati saya Muhsin.Awak memang sengaja nak seksa hidup saya sedangkan awak dah boleh bina hidup baru dengan perempuan tu….sampai hati awak!!” hambur Farhah sambil menangis.

Muhsin gosok kepala.Ini yang dia tidak tahan melihat tangisan isterinya.Dia sendiri sebenarnya pening dengan apa yang sedang Farhah perkatakan.Entah apa yang direpekkannya pun dia tidak tahu.
“Dahlah,ke tepi sikit.Saya nak balik…saya dah malas nak jawab soalan mengarut awak tu.”


++++++++++++

Farhah pulang dengan hati yang sebal.Dibenamkan wajahnya ke bantal sambil menangis.Tangannya menumbuk-numbuk padu ke tilam empuk dalam bilik itu.Hatinya benar-benar rasa sakit saat ini.

“Tak guna punya Muhsin!!” jerit Farhah lantang.
Dia bangun mendadak dari tilam itu lalu menuju ke almari bajunya.Pantas saja tangannya ligat mencari sesuatu.
Beberapa album gambar dikeluarkan lalu dibeleknya satu per satu.Beberapa keping gambar dirinya bersama Muhsin ditarik dari situ lalu dikoyak sehingga kecil.Puas sedikit hatinya.Terubat juga rasa sakitnya.

Baru sahaja tangannya mahu mengoyak satu lagi gambar Muhsin,dia terhenti.Mengenang kembali kenangan dirinya dan Muhsin saat melihat gambar di tangan.
“Kenapa sayang cakap macam tu?Sampai bila baru sayang nak sedia ada anak dengan abang?Kita dah kahwin dah dekat dua tahun dah pun…sepatutnya kita dah boleh sambut orang baru dalam keluarga kita….” Tekan Muhsin cuba membuat Farhah faham.Farhah susunkan pinggan ke atas rak di dapur dan berjalan menuju kepada Muhsin yang sedang duduk di meja makan untuk makan malam.Lagi-lagi soal anak disebut Muhsin sehingga Farhah rasa rimas.Dia rasa tertekan kerana sejak akhir-akhir ini Muhsin sering menyebut soal anak kepadanya.

“Abang…tolonglah faham.Far betul-betul tak sedia nak ada anak buat masa ni.Tolong berikan sikit masa untuk Far,abang…” rayu Farhah melembutkan suaranya.Muhsin mendengus.
“Sampai bila Far nak abang bagi masa pada Far?Dah dua tahun kita kahwin,sayang.Keluarga kita dah bertanya bila kita nak ada anak.Abang tak tahu apa lagi alasan yang sesuai untuk diberi pada mereka.”
“Cakaplah belum rezeki…” pangkah Farhah bersahaja.
“Sayang,takkan selama-lamanya kita nak beri alasan macam tu?Please lah sayang,tolong fikirkan semula tentang perkara ni…abang sunyi….bila abang balik aje,rumah ni nampak kosong.Tak ada siapa nak sambut abang balik dari tempat kerja setiap hari.Kalaulah kita ada baby,baru rasa meriah sikit…”

“Abang jangan nak sindir Far okey.” Marah Farhah sudah bercekak pinggang.
“Sindir apa pula?”
“Yelah,sebab Far tak pernah sambut abang balik setiap petang kan?”
“Abang tak bermaksud macam tu…”
“Far minta maaf sebab hari ni Far terlewat balik.Far ada kerja sikit kat pejabat.” Ujar Farhah seakan mengerti yang Muhsin cuba menyalahkan dirinya kerana tidak cuba untuk pulang awal ke rumah.

“Sayang,abang tak kisah kalau sayang ada banyak kerja tapi abang harap sangat bila abang balik aje,isteri abang dah ada tunggu abang depan pintu rumah…tapi Far…”
“Tapi apa?” ujar Farhah mencerlung mata ke arah Muhsin.Marah pula rasanya.Mood baiknya terus hilang ketika ini.Muhsin bangun dari duduknya dan bertentang mata dalam-dalam dengan Farhah.
“Far,abang tahu hari ni Far balik lambat sebab banyak kerja tapi hari-hari lain tu…kurangkanlah sikit waktu berjalan.Cuba balik terus ke rumah selepas waktu pejabat.Ini tidak,asal abang balik aje…isteri abang entah ke mana.Dah malam baru nak nampak muka….”

“Jadi,sekarang ni abang nak tuduh Far tak bertanggungjawab pula?” Farhah basuh tangannya dan dilap kasar-kasar ke kain pengelap.Dia hantar jelingan kecil pula kepada Muhsin.
“Bukan macam tu…tapi…”

“Abang memang! Abang penting diri tau tak?” marah Farhah meninggi suara secara tiba-tiba.
“Abang fikir Far ni apa?Abang tahu abang punya bosan dengan sunyi aje…ada abang fikir Far punya sunyi pula ?Bila Far balik awal…Far tunggu abang kat depan pintu rumah setiap petang.Tapi waktu tu ke mana abang pergi?Abang asyik sibuk memanjang.Outstation lah,meeting lah,OT lah…abang ingat Far tak sunyi ke duduk sorang-sorang dalam rumah ni?Bila Far perlukan abang,ke mana abang pergi?Abang asyik fikirkan hal kerja memanjang sampai terlupa yang abang masih ada isteri.” Wajah Farhah berubah merah.Matanya pula bergenang dengan air mata.
“Far tak boleh tuduh abang begitu! Abang buat semua ni untuk kita juga…untuk keluarga kita…abang kerja siang malam cari duit…faham tak?”

“Itu alasan abang aje….Far pun kerja cari duit juga tapi tak adalah sibuk memanjang macam abang.Sekarang ni bila Far nak hilangkan sunyi Far dengan keluar bersama Elia,abang dah bising-bising.Kebetulan Far balik lambat sebab ada kerja hari ni,abang nak cakap macam-macam.Lepas tu siap nak suruh Far lahirkan anak untuk abang.Abang fikir Far ni apa?Mesin buat anak?”
Tempelak Farhah tanpa berselindung.

“Far jangan tinggi suara dengan abang boleh tak??” kata Muhsin mengetap gigi.Kali ini dia rasa sabarnya memang sudah hilang malah mood marahnya pula yang datang bertandang.
Farhah ketap bibir.Rasanya Muhsin memang sudah keterlaluan.Dia cuba tahankan hati dengan sikap Muhsin tetapi hari ini dia sudah tidak dapat bersabar lagi.Farhah berlalu dari dapur dan kembali ke situ beberapa saat kemudian bersama beberapa keping resit di tangan.Diletak di hadapan Muhsin dengan kasar sambil menyilangkan tangan ke dada.

“Abang cuba jelaskan pada Far apa semua ni?”Muhsin pandang ke arah resit di hadapan matanya dan terdiam sejenak.
“Abang cakaplah apa yang abang buat dengan duit RM5,000 yang abang keluarkan dari bank minggu lepas?”
Muhsin telan liur.

“Errr…abang…”
“Ni,satu lagi resit berjumlah RM15,000….abang buat apa duit sebanyak ni ?Kenapa Far tak tahu pun hal ni sampai Far sendiri yang jumpa resit ni dalam laci kat depan tu…“ juih bibir Farhah.
Muhsin mengeluh.Dia tiada pilihan.Isterinya sudah tahu hal itu.
“Okey,abang boleh explain…“
“Okey,explain….“kening Farhah sedikit terangkat ala-ala macam Ziana Zain.
“Ikmal….dia nak pinjam duit dari abang nak buat kenduri kahwin dia…abang tak sampai hati tengok dia susah.Itu yang abang tolong tu…“

“Ikmal nak kahwin tapi pinjam duit dari abang?Eee…apa baik sangat hati abang ni?Dia nak kahwin pandai-pandai dialah selesaikan sendiri masalah dia…yang pergi pinjam beribu-ribu dari abang tu kenapa?“ tanya Farhah memegang kedua kepalanya.
“Abang ni,dengan isteri sendiri berkira tapi dengan kawan-kawan…senang aje bagi duit.Abang sendiri yang cakap duit dalam akaun abang tu untuk simpanan masa depan tapi abang bagi pada Ikmal buat apa?“

“Sayang…janganlah macam ni…abang cuma nak bantu dia.Dia kan kawan abang,bila dia susah abang bantu dia dan bila abang pula yang susah dia akan bantu abang.“
“Kenapa abang nak keluarkan duit tu tak bincang dengan Far dulu?Abang main bagi aje sedangkan abang tahu yang Far pun ada share juga dalam simpanan tu…abang ni!!“ Farhah rasa mahu hempas saja pinggan mangkuk ke lantai.Saat memandang wajah Muhsin yang selamba,dia rasa geram.

“Abang memang suka buat keputusan tak nak bincang dengan Far…suka buat senyap-senyap.Abang ingat Far ni apa,bang?Tunggul ke dalam rumah ni?“ tanya Farhah lagi.
“Abang memang suka lebihkan kawan-kawan abang berbanding isteri sendiri.Abang lebih suka habiskan masa kat luar tu daripada nak habiskan masa dengan Far.Bila Far sendiri yang habiskan masa dengan kawan-kawan Far abang nak merungut.Far kecewa dengan abang!Abang memang pentingkan diri dan kawan-kawan abang aje.“
Hambur Farhah lagi melepas rasa geramnya.

“Far jangan melampau!Jangan tuduh abang sembarangan! Far tu isteri abang tahu?”
“Sebab Far isteri abanglah abang boleh buat sesuka hati abang.Jangan fikir Far ni isteri,Far tak ada perasaan tau!”

“Farhah!! Awak ni kenapa melampau sangat?Tegur sikit nak angin satu badan!!” Muhsin rasa tangannya ringan sahaja mahu melayang ke wajah Farhah tetapi ditahankan niat itu kerana dia masih berfikiran waras.

“Kenapa berhenti?Abang nak tampar Far pula?Hah,tamparlah…Far ni kan isteri abang yang boleh dibuat sesuka hati…” ejek Farhah.
Muhsin raup kepalanya.

“Abang minta maaf…abang tahu hal tu abang yang salah.Abang tak bincang dengan Far dulu sebelum keluarkan duit tu dari akaun bank.” luahnya perlahan.Muhsin tarik nafas,cuba redakan perasaan marahnya.Dipegang sedikit dadanya.
“Awak ingat dengan minta maaf aje hati saya yang sakit ni akan sembuh ke?” balas Farhah tidak mahu mengalah.Geram bukan kepalang kerana suaminya itu suka sangat bertindak dan membuat keputusan sendiri tanpa berbincang terlebih dahulu dengannya.Bagaikan dia tak punya fungsi dalam rumahtangga mereka.
Muhsin toleh kepada Farhah kembali.Rasa marahnya kini kembali apabila mendengar jawapan Farhah.

“Apa maksud awak,Farhah?”
“Awak memang penting diri,Muhsin!Sejak kita kahwin sampai sekarang,awak hanya fikirkan perasaan dan hati awak aje.Tapi hati saya awak tak nak fikir langsung!” kali ini hilang sudah panggilan hormatnya pada Muhsin.

“Hei,jangan suka tuduh sembaranganlah!Awak tu yang tak pernah fikirkan perasaan saya.Apa yang awak tahu…shopping,shopping,shopping.Tahu nak menghabiskan duit saya saja.Cubalah fikir untuk berjimat sikit…ini tidak,membazir aje kerja.“ kali ini Muhsin tidak mahu memberi peluang kepada Farhah.Biar dia pula luahkan rasa yang terpendamnya.Baginya Farhah sengaja mahu memanjang-manjangkan cerita.
“Oh,sekarang awak nak ungkit pula ya?Saya punya membazir awak ingat,tapi awak punya membazir awak tak nak fikir! Awak memang suka lebihkan kawan-kawan awak!!”
“Memang! Memang saya nak ungkit supaya awak sedar sikap buruk awak tu…tahu minta itu ini aje.Dah tu tuduh orang sesuka hati.Perangai macam budak-budak…tak boleh nak ubah!!” pekik Muhsin kembali.Puas sedikit hatinya.Namun Farhah pula sudah mula mengalirkan air mata.

“Sampai hati awak cakap macam tu kan?Awak ni memang langsung tak menghargai saya sebagai isteri awak.Awak sebenarnya tak pernah ambil kisah hal rumahtangga kita pun!”
“Apa buktinya?Tiap-tiap bulan saya bagi nafkah zahir batin pada awak.Apa lagi yang tak cukup?”

“Nampaknya awak memang tak kisah pun kan soal kita…awak masih ingat tak minggu lepas?”soal Farhah merendahkan suaranya.
“Kenapa dengan minggu lepas?”
“Awak ingat tak minggu lepas 15 November….awak ingat tak dengan tarikh tu?” gesa Farhah.Muhsin diam.

“Kenapa dengan tarikh tu?Cakaplah!”pinta Muhsin tidak sabar.
“Saya dah agak…sampai hari ni pun awak masih terlupa dengan tarikh 15 November.Tarikh tu tarikh ulang tahun perkahwinan kita…dah dua tahun Muhsin!Nampak sangat awak memang tak ambil berat.Awak tahu tak…malam 15 November tu,saya masak untuk kita,saya tunggu awak balik dari pejabat supaya kita boleh sambut ulangtahun kita sama-sama tapi apa yang awak buat?Awak tak balik rumah pun waktu tu dengan alasan terpaksa stay up kat office sepanjang malam semata-mata boss awak suruh siapkan kerja.”
“Kan dari awal lagi saya cakap saya kena siapkan kerja tu…penting!Antara hidup dan mati!Lagipun awak tak pernah cakap pun yang awak nak sambut ulangtahun kita sama-sama.”

“Oh,hidup dan mati.Jadi saya ni dah tak pentinglah pada awak ya?Perkahwinan kita pun dah tak penting juga kan?” tubuh Muhsin ditolak ke belakang.
“Perlu ke semua benda saya nak kena cakap pada awak?Susah sangat ke awak nak ingat tarikh penting macam tu?Susah sangat?” sambung Farhah lagi.

“Eh,Farhah…awak ni kenapa?Kan saya cakap saya banyak kerja.Takkan tak boleh nak faham sikit.Awak tahu kan saya baru aje naik pangkat…kerja pula bertimbun-timbun…”
“Kalau macam tu kata awak,apa kata awak kahwin aje dengan boss awak dan kerja awak tu…baru puas hati awak,Muhsin!!Tak guna lagi kalau kita terus bersama kalau awak asyik penting diri begini!”

“Hei,siapa yang penting diri?Berapa kali saya nak cakap yang saya sibuk cari rezeki untuk kita…kenapa susah sangat awak nak faham??” jerit Muhsin bercekak pinggang.Nampak urat-urat lehernya menegang saat dia menjerit nyaring.
“Inilah dia orang perempuan.Cakap sikit,mula nak melalut yang bukan-bukan.Hal kecil aje nak dibesar-besarkan.Complicated sungguh!!” Farhah menjeling pada Muhsin.Dia kesat tangisannya.Tak mahu membiarkan Muhsin lihat air matanya kerana sesungguhnya dia kelihatan sangat lemah di hadapan suami sendiri bersama juraian air mata.
“Nampak sangat yang awak lebih pentingkan kerja awak dari saya.Tak guna dah kalau kita terus begini….lebih baik kalau kita bawa haluan sendiri aje.Awak pun dah tak kisah tentang saya,kan?”

“Oh,jadi awak nak kita berpisah?Begitu?” Farhah menentang mata Muhsin dengan berani tetapi pertanyaan Muhsin dia biarkan tergantung.Sengaja mahu Muhsin berfikir sendiri.
Muhsin terangguk-angguk kecil.

“Okey…kalau awak nak sangat…baiklah….sekarang ni…kita buat perjanjian.Awak beritahu keluarga awak dan saya beritahu keluarga saya yang kita berdua ni dah tak boleh hidup sebumbung.Lepas aje kita beritahu keluarga kita,kita failkan kes kita ke mahkamah.Awak nak bercerai kan?Saya akan ceraikan awak di depan hakim aje….setuju?” Muhsin hulurkan tangan.Farhah terdiam.Wajahnya berubah tetapi mengangguk kemudiannya.Tangan Muhsin dicapainya lalu dijabat erat.

“Okey,saya setuju.Kita buat macam apa yang awak cakapkan dan kita akan failkan kes cerai ke mahkamah.Lepas aje cerai,kita bawa haluan masing-masing dan tak boleh tuntut apa-apa hak antara satu sama lain.” Balas Farhah.
“Okey.” Akhirnya Muhsin buang satu nafas panjang.
“Patutlah kau setuju aje dengan cadangan aku.Rupanya kau dah ada perempuan lain,Muhsin!” jerit Farhah lantang lalu gambar di tangannya terus dikoyak dengan kasar.Air matanya mengalir laju.

++++++++++

Farhah menyembamkan wajahnya ke bahu Elia saat dia masuk ke dalam rumah gadis itu.Elia terpinga-pinga.Tak tahu hujung pangkal lantas tubuh Farhah dibawa duduk di ruang tamu.
“Kenapa ni?Cuba cerita dengan aku kenapa kau menangis ni?” Farhah angkat wajah lalu mengesat sedikit air matanya yang merembes di pipi dengan belakang tangan.
“Muhsin….”

“Kenapa dengan Muhsin…”
“Aku sedih Elia…..aku…” Elia mengangguk-angguk.Dia menepuk sedikit bahu Farhah dan berlalu ke dapur sebelum muncul bersama segelas air kosong.Sesudah Farhah meminum sedikit air kosong,dia menarik nafas kecil.

“Aku cuba betulkan keadaan.Aku cuba betulkan hati aku yang tak betul ni lepas kita keluar ke Queensbay Mall hari tu.Jenuh kepala otak aku ni berfikir dengan kata-kata kau dan waktu tu aku sedar memang apa yang kau cakap pada aku selama ni betul.Aku memang bodoh sebab buat keputusan terburu-buru.Aku lebihkan perasaan ego aku dari akal fikiran yang waras.”

Elia kerut dahi,agak pening mahu memahami tutur Farhah yang tersangkut-sangkut berselang selikan dengan tangisan.
“Hmmm…”
“Aku memang ego.Aku langsung tak fikir panjang bila bersetuju nak bercerai dengan Muhsin.Tapi bila aku cuba nak jernihkan semula hubungan kami….” Farhah terhenti dan mengongoi semula di bahu Elia.Elia tolak lembut bahu Farhah yang seperti tak mahu berpisah darinya.

“Okey,kalau betul kau fikir macam tu baguslah…kau cuba nak jernihkan semula hubungan kau dan Muhsin….tapi kenapa kau menangis lagi ni?Apa yang tak kena?”
“Bila saat aku dah tersedar dari sikap ego aku,aku rasa tertipu.Sebab aku dapat tahu yang Muhsin…Muhsin,nak naik pelamin dengan seorang model selepas kes kami selesai.Itupun dia dah rancang awal-awal.”
“Hah??Kau biar betul??” menjegil mata Elia.
Farhah angguk lemah.

“Aku sedih Elia…aku sedih sangat…aku tahu semuanya silap aku.Dari awal lagi aku tak cuba bincang baik-baik dengan dia…aku menonong buat keputusan ikut kepala aku.Sekarang ni Muhsin dah cuba lupakan aku dan mahu bina keluarga baru dengan orang lain.Hati aku pedih sangat Elia….” Tangis Farhah lagi.Dadanya dipegang erat,menahan rasa.
+++++++++++

Saat terakhir prosiding cerai Muhsin dan Farhah hampir ke penghujungnya.Sejak awal lagi,Farhah nampak diam saja.Sepatah yang ditanya,sepatah jua yang dibalas.Tidak seperti Muhsin,lelaki itu terlalu bersahaja menjawab segala pertanyaan dari peguam.
“Muhsin Bin Mohamad,adakah kamu bersetuju untuk bercerai dengan isteri kamu Farhah binti Farouk?”

Muhsin diam saat diajukan pertanyaan seperti itu.
“Farhah Binti Farouk,adakah kamu bersetuju untuk diceraikan oleh suami kamu Muhsin Bin Mohamad?” Farhah diam dan alirkan air mata.
“Saya,Muhsin Bin Mohamad….” Farhah menutup matanya saat terdengar suara Muhsin.Dia tahu tidak lama lagi dia bakal menjadi janda.Dan Muhsin pula akan bersenang hati dengan bakal isteri barunya.

Farhah menahan sendu.
“Saya tak jadi untuk menceraikan isteri saya kerana saya masih sayangkannya.Saya tak mahu berpisah dengannya….” Begitu teguh kata-kata Muhsin kini.Farhah buka mata dan memandang ke wajah Muhsin.Dia lihat Muhsin tidak sedikit pun memandang ke arahnya.
“Betul kamu berniat begitu?” ujar majistret pula.Muhsin angguk kepala laju.Kali ini ada air mata mengalir dari pelupuk matanya.

“Saya sayangkan isteri sayang lebih dari nyawa saya sendiri.Saya tak mahu menceraikannya.”

“Tapi kenapa?” tanya Farhah tiba-tiba.
Muhsin memalingkan wajahnya kepada Farhah.
“Sayang,abang minta maaf.Abang tak sanggup kehilangan sayang.Abang tak sanggup biarkan sayang pergi dari hidup abang sebab abang cintakan sayang.” Waktu itu Muhsin sudah mendekati Farhah dan cuba menarik isterinya ke dalam pelukannya tetapi Farhah pula yang menahan.

“Kenapa awak buat macam ni?Kerana kesiankan saya ke?” Muhsin geleng laju.Tanpa menghiraukan orang sekeliling termasuklah tuan majistret dan peguam,dia menarik tubuh Farhah ke dalam pelukannya.Dieratkan pelukan ke tubuh Farhah seperti tidak mahu membiarkan wanita itu terlepas darinya.

“Abang cintakan sayang sampai bila-bila.Tak mungkin abang akan lepaskan sayang.Sayang dunia abang,jiwa abang dan seluruh hidup abang milik sayang.Tak ada apa-apa lagi yang abang impikan dari mahu terus bersama sayang.Maafkan abang kerana kita terpaksa lalui semuanya.Abang minta maaf dengan sayang…” Farhah balas pelukan Muhsin.
“Far pun sayang abang…Far minta maaf dengan abang atas sikap Far selama ni…ampunkan Far,abang…” Muhsin angguk.Dikucup kepala Farhah lama.

“Abang,boleh Far tanya sesuatu?” Tanya Farhah semasa mereka sama-sama keluar dari kamar perbicaraan.Muhsin angkat kening.
“Betul abang nak berkahwin dengan Elena?”
Muhsin garu kepala.Baru sahaja mereka berdamai,takkanlah isterinya mahu buat hal lagi?

“Sayang cakap apa ni?”
“Abang jujurlah dengan Far.Far janji Far tak akan marah abang.Please…”
“Sayang,abang sebenarnya tak tahu apa yang sayang cakapkan ni…”
“Far tahu abang marah dengan Far…Cuma Far nak tahu sangat,abang serius ke dengan Elena?” tangan Farhah dipegang erat oleh Muhsin.Matanya pula ditatap dalam-dalam.
“Abang masih tak faham apa yang sayang cakap.Sejak hari tu,sayang asyik cakap pasal perempuan nama Elena.Hari ni pula sayang boleh tanya abang betul atau tidak nak kahwin dengan dia.Siapa yang sayang maksudkan ni?”

“Abang,Far tak nak lagi ada salah faham antara kita tapi please jujur dengan Far…”
“Sayang,jangan buat abang pening please…abang tak pernah kenal pun perempuan bernama Elena.Nora Elena abang kenallah…” usik Muhsin cuba berlawak pula.Dia tunjuk sengihan tetapi dicubit di perut oleh Farhah.
Farhah jadi bingung seketika.

“Habis,hari tu mak abang siap hantar kad jemputan kahwin abang dengan perempuan nama Elena tu apa?”
“Kad jemputan?”
Farhah angguk bersungguh-sungguh.Wajahnya begitu serius.
Muhsin pula sudah senyum.Hidung Farhah dicuit sedikit.
“Oh,jadi sebab hal tulah agaknya sayang abang ni datang serang abang kat luar pejabat abang tempoh hari ya?”
“Abang janganlah ungkit hal tu…Far serius ni.“
“Hmm….abang rasa yang tu kita kena tanya mak abang.”
“Kenapa?”
“Sebab abang rasa ini semua kerja dia…”

++++++++++++

“Alhadulillah,akhirnya kamu berdua tak buat keputusan bodoh.Mak bersyukur sangat yang anak menantu mak dah berbaik semula….” Ucap Puan Mumtaz dalam majlis kesyukuran yang diadakan di rumah Puan Liza.

“Hmm..mak tumpang gembira dengan keputusan ni.” Sampuk Puan Liza pula.Muhsin yang sedang erat memeluk bahu Farhah hanya tersenyum senang hati melihat ahli keluarga mereka berkumpul dan meraikan kegembiraan ini.
“Mak,cuma satu aje yang Sein masih tertanya-tanya sampai sekarang.” Anak mata Muhsin disorotkan ke mata Puan Liza.Puan Liza angkat kening.
“Apa dia?”

“Hmmm…siapa ya agak-agaknya Elena model sambilan berumur 23 tahun tu?Dengar cerita Elena tu nak dijodohkan dengan Sein hujung bulan Februari ni…betul?” hampir tersedak dibuatnya Puan Liza.Dia pandang wajah Puan Mumtaz sambil memberi isyarat mata.
“Errr….sebenarnya….”

“Maafkanlah kami berdua Sein….apa yang Sein dan Farhah dengar dan lihat sebelum ni semuanya tipu belaka.Elena tu tak wujud pun.Ini semua rancangan kami berdua semata-mata nak satukan kamu semula.” Potong Puan Mumtaz.
Muhsin pandang Farhah,begitu juga Farhah.Kemudian mereka berdua tersenyum.
“Sayang,agak-agak suite mewah di Seremban tu pun kerja mak-mak kita juga ya?” aju Muhsin kepada Farhah.

“Errr….Sein,yang itu kau tanya pada ayah kau.Itu semua plan dia…” balas Puan Mumtaz lagi.
“Ayah pun bersekongkol juga?” celah Farhah.
“Apa,kamu ingat ayah ni tak ambil berat hal anak menantu ayah?” Encik Farouk menyampuk.
“Thanks a lot ya ayah sebab susah-susah aje tempahkan suite mewah tu untuk kami berdua…mesti mahal kan?” Farhah tayang gigi.
“Mahal tak mahal…tapi habislah juga sebahagian duit nak pergi haji tahun depan!!” Encik Farouk berseloroh sambil yang lainnya ketawa senang hati.

+++++++++++++

“Sayang,sekali lagi abang nak minta maaf dengan sayang sebab selama ni abang selalu saja abaikan isteri abang.Abang terlalu pentingkan kerja abang sehingga melukakan hati sayang.”

Ujar Muhsin ketika mereka sama-sama melangkah masuk ke kamar peraduan mereka yang telah lama ditinggalkan.Farhah senyum manis ke arah Muhsin.
“Far pun nak minta maaf pada abang sebab tak cuba faham keadaan abang.Far rasa bersalah sangat sebab mulakan hal ni sehingga menjadi besar.Sumpah,kalau Far tahu peritnya hidup dalam keadaan macam tu,Far tak akan mulakannya.Far minta maaf…”tangan Muhsin ditarik lalu dikucup lembut.

“Sudahlah sayang,sekarang ni abang mahu kita berdua lupakan segalanya dan buka buku baru.Perkara yang lepas tu kita jadikan sebagai pengajaran.Buang yang keruh dan ambil yang jernih ya sayang?” Farhah angguk.
“Hmm…sayang,abang ada satu perkara nak beritahu sayang.”
“Apa dia?”

“Tutup mata dulu…” ucap Muhsin lambat-lambat.Setelah memastikan isterinya menutup mata,dia perlahan-lahan mendekati almari kecil di sebelah katil dan mengeluarkan segugus kunci.Bila Farhah didekati,dia meletakkan kunci tersebut ke dalam genggaman tangan Farhah.
“Okey,sekarang boleh buka mata.”
Farhah jadi hairan melihat kunci yang berada di tangannya.

“Apa ni abang?”
“Itu hadiah untuk sayang…”
‘’Kunci ?’’
‘’Bukan kuncilah…kunci tu untuk bukakan hadiah abang pada sayang.’’
‘’Hah ?’’ Farhah masih dalam kebingungan.
“Esok kita pergi tengok rumah impian sayang.Abang hadiahkan pada sayang sebagai tanda kasih dan cinta abang yang tak berbelah bagi kepada sayang abang ni.“ Muhsin kenyit mata dan menghadiahkan Farhah satu kucupan di pipi.
Mata Farhah nampak berkaca-kaca.

“Terima kasih abang kerana bagi hadiah ni.Terima kasih kerana masih sayang dan cinta isteri abang yang banyak songeh ni…“
Farhah belek kunci di tangan.

“Bila masa abang beli?Kenapa Far tak tahu pun?” soal Farhah ingin tahu.Teruja juga mahu tahu tentang rumah hadiah dari suami tercinta.
Leher Farhah dipeluk erat.Muhsin mendekatkan wajahnya dengan wajah Farhah lalu memandang ke arah luar balkoni.
“Malam ulangtahun perkahwinan kita…abang tak balik bukan sebab abang sibuk di pejabat tapi,abang sibuk siapkan internal furnishing untuk sayang.Ni semua salah ID yang abang upah tu lah…abang suruh buat lain,dia pergi buat lain.Abang ingat nak bagi kunci pada malam ulangtahun kita tapi tak sempat.Itu yang abang simpan aje dulu kunci ni…..” Farhah rasa sebak.Rupanya begitu yang Muhsin lakukan untuknya.
“Jadi abang memang tak lupalah tentang ulangtahun kita?”

“Tak…tak pernah dan tak akan pernah.” Farhah sandarkan tubuhnya ke dada Muhsin.
“Tapi kenapa abang tak nak mengaku aje waktu tu yang abang sibuk buat furnishing?”
“Kalau abang beritahu,tak surprise lah!”
“Abang ni…jahat tau!!” rengek Farhah manja.Terlentok dia di dada bidang Muhsin dengan senyuman lebar.

‘’Hmmm…satu lagi perkara yang abang nak mengaku pada sayang.’’
‘’Apa ?’’
‘’Soal resit yang sayang jumpa tempoh hari dalam laci…dan duit yang abang bagi Ikmal pinjam tu…’’
‘’Tak apalah bang,lupakanlah soal tu.Far dah tak kisah pun asalkan Ikmal bayar balik duit tu nanti.’’
Muhsin sengih.

‘’Sebenarnya kan sayang…Ikmal tak pinjam pun duit dari abang.Cuma abang aje yang bagi pada dia…’’ mata Farhah membulat lalu tubuh Muhsin ditolak menjauh.
‘’Kenapa abang bagi pada dia duit sebanyak itu ?’’ Farhah nampak macam mahu marah saja tetapi cepat-cepat Muhsin menariknya semula ke dalam dakapan.
‘’Sayang ingat tak yang abang ada cakap ID yang abang upah untuk buat interior design rumah kita tu buat hal ? ‘’ Farhah angguk sekali dengan wajah yang masih hairan.
‘’Duit yang abang bagi pada Ikmal tu untuk bayar pada ID baru yang dia tolong carikan untuk abang.Last minute plan…sebab tu abang keluarkan duit dari bank tak beritahu sayang.’’

Farhah terasa terharu.Macam mahu menangis saja saat ini mendengar pengakuan Muhsin.Sungguh dia terasa amat bodoh kerana bertindak tidak fikir panjang dulu.Segala-gala yang Muhsin lakukan sehingga menimbulkan kecurigaan dan pergaduhan semua semata-mata kerana dia.Disebabkan Muhsin mahu memberikan kejutan kepadanya,dia pula yang menuduh suaminya bukan-bukan.

‘’Kenapa abang buat semua ni untuk Far ?Far malu sangat sebab dah tuduh abang macam-macam.Far cakap abang macam-macam dulu sedangkan abang….’’ Kata-katanya terhenti tatkala bibirnya disentuh dengan hujung jari Muhsin.
‘’Abang lakukan semua ni sebab abang sayangkan Far.Abang cintakan Far sampai bila-bila dan abang akan jaga Far sampai akhir hayat abang.’’ Ucap Muhsin berbisik di telinga Farhah lalu dahi isterinya dicium penuh kasih.Farhah pula hanyut dalam perasaannya sendiri bersama pelukan hangat Muhsin.

Setahun berlalu….


‘’Kau apa khabar ?’’ aju Elia setelah duduk di sebelah katil dalam wad.Farhah toleh kepada Elia yang baru saja meletakkan bakul buah-buahan di atas meja sebelah katil sambil tersenyum.Walaupun nampak lemah,Farhah masih lagi punya tenaga untuk menghadiahkan senyuman buat teman baiknya itu.

‘’Aku sihat…alhamdulillah…’’
‘’Muhsin mana ?’’
‘’Abang Muhsin ke surau,solat Asar kejap.’’
Elia tersenyum senang hati melihat sahabat baiknya itu.Sudah setahun peristiwa itu berlalu dan Elia tak akan lupakannya.
‘’Akhirnya jadi mak orang juga kau ya ?’’ usik Elia lalu ketawa.
‘’Alhamdulillah…inilah yang dinamakan kuasa Allah.Alhamdulillah,aku bersyukur kerana selamat melahirkan baby girl yang comel…’’
‘’Dah ada nama untuk baby ?’’
‘’Dah…’’
‘’Apa namanya ?’’

‘’Demi mengingati jasa baik kau sewaktu susah dan senang,aku dengan abang Muhsin dah bersepakat nak namakan baby kami dengan nama Eliana….Eliana binti Muhsin.Ringkas dan senang disebut.Dan aku berdoa semoga baby aku ni akan jadi seperti kau,seorang sahabat yang setia.’’

Elia angguk.Terharu pula kerana Farhah dan Muhsin bersepakat untuk menamakan anak mereka sempena namanya.Elia.Cuma ditambahkan Na di belakangnya supaya berbeza sedikit darinya.

‘’Far,kau masih ingat tak peristiwa setahun dulu ?’’ Farhah masih tidak faham apabila Elia bertanya sebegitu.Elia tersengih.
‘’Kau masih ingat tak aku pernah cakap masa kita ke Queensbay dulu…kan kita pernah singgah di kedai Anakku…’’
‘’Hmm…jadi ?’’

‘’Aku ada beli beberapa helai baju baby di Anakku dan kau pernah tanya untuk siapa baju-baju tu semua.’’ Farhah angguk kepala lagi.
‘’Actually,aku belikan untuk baby kau…’’
‘’Biar betul kau ni ?’’ Mata Farhah bulat.Elia angguk.
‘’Hmm…percaya atau tak…memang tepat firasat aku.Akhirnya kau dengan Muhsin ada anak juga.Tak sia-sialah aku belikan baju baby untuk anak korang berdua.”
Farhah ketawa besar.Tak disangka begitu rupanya harapan Elia terhadapnya.Dengan membelikan baju-baju bayi,dia berharap agar Farhah punyai anak untuk dihadiahkan baju-baju tersebut kepadanya.

“Thanks a lot Elia…kau memang the best lah!!”
“Haruslah the best…eh,baby Eliana kau mana?Aku nak tengok anak buah aku yang comel tu…mesti macam muka aku kan?Cun!!” mengekek Farhah ketawa dengan gelagat Elia yang sedikit lucu itu.


Benarlah kata Elia dulu.Sesekali buangkan rasa ego untuk kecap kebahagiaan kerana kebahagiaan itu halangannya adalah sifat ego itu sendiri.Rugilah manusia itu meletakkan ego di puncak paling tinggi dalam hidupnya sedangkan ianya mampu membunuh banyak hati manusia.

Farhah tersenyum senang hati saat melihat bayi comelnya Eliana berada di pangkuan Elia manakala Muhsin pula tetap setia menemaninya di sebelah.Dia memanjatkan kesyukuran pada yang Maha Esa kerana mengurniakan kebahagiaan dan keindahan sebegitu selepas dia diuji dengan ranjau.Farhah berpaling memandang Muhsin lantas memberi isyarat mata bahawa dia cintakannya.

‘Sesungguhnya aku masih sayang,dan kau ternyata begitu juga.’

p/s maaf kalau cerita ni mcm merepek ke apa...tp layan jelah...hehehe...peace...~~~