Followers

Saturday, 1 October 2016

Calon Pengantin Untuk Dipilih 2




Seretan tayar kereta mewahnya bergema-gema.Sejurus saja menarik brek tangan,Carl memegang stereng dengan dada yang berombak-ombak.Pandang keluar,nampak premis bangunan sedang tersergam indah di hadapan mata.Sejenak,hati jadi sejuk tiba-tiba bila ternampak papan tanda di hadapan bertulis THE ZONE.

Umpama magik,hatinya terus tenang bila memandang ke segenap bangunan di hadapan.Segala rasa sakit hatinya semerta hilang bila memorinya seakan mengulang-ulang sejarah lima tahun dulu bagaimana payahnya dia menubuhkan THE ZONE,gimnasium yang sudah gah dan punya nama di kota metropolitan ini.Mengingati bagaimana perniagaannya menuju ke puncak kejayaan dan mendapat sambutan ramai terutamanya dari golongan selebriti dan VVIP,buat dia menarik senyuman.Malah bertambah tersenyum lebar bila memandang ke arah kafe di sebelah yang juga kepunyaannya.

Keluar dari kereta,dia langsung menuju ke dalam gimnasium.Masih ramai klien yang berada di situ melakukan rutin senaman mereka.Bertegur sapa dan berbasa basi dengan beberapa orang yang mengenalinya,dia terus menuju ke bilik persalinan menukar pakaian.Lima minit kemudian,dia bergerak ke arah butterfly chest machine iaitu sejenis mesin senaman yang berfungsi untuk menguatkan otot dada lalu menggunakannya untuk tempoh lima belas minit.

 “What’s up,brother!

Tak semena-mena saja bahunya ditepuk kuat dari belakang.Toleh ke sisi,ternampak kelibat Akalil,lelaki berkepala botak dengan seluar pendek separas lutut serta singlet kelabu yang separa basah sedang menyengih-nyengih padanya.

Yo,Lil!”tegurnya dengan muka sedikit kelat.

“Mantap dah tu,bro.Dah boleh buat tilam.”gurau Akalil sambil mengesat kepalanya dengan sehelai tuala kecil.Menelek ke tubuh Carl yang sasa dan berotot-otot buat dia jadi kagum.

“Apa hal muka ketat macam tertelan skru karat?”sambung Akalil yang merupakan teman baiknya.

“Dah lama kat sini?”soalan dihulur sekadar mahu mengalih topik.

“Nak gerak balik dah pun.Kau dari mana?”

Carl senyum tawar sambil terus bersenam.

“Apa hal ni weh?Muka macam orang hilang anak.Cer cerita...cer cerita...”gesa Akalil seakan mahu mengorek cerita lalu duduk bersila di hadapan Carl.

“Tak ada apa.Biasalah.Stress kerja.”

“Pelik ni.Cer cerita benda betul.”

“Kau ni kalau satu hari tak jadi busybody tak boleh ke?”tempelak Carl selamba.

 “Mana boleh tak busybody.Kau best friend aku kut!”

Carl mencebik.

“Haih,daripada kau menyibuk kat sini...apa kata kau balik.Emylia duk tunggu kat rumah.Ada baiknya kau busybody dengan bini kau.”

“Wohooo...celupar kan mulut kau ni?”
Carl mencebik.Langsung tak terasa hati bila dikatakan celupar oleh Akalil.Dah hakikat kejadian dia mempunyai mulut celupar.

“Lepak kat kafe,jom!Aku nak dengar apa masalah kau.”paha Carl,Akalil tepuk-tepuk kerana begitu yakin yang Carl punya masalah.

I’m good.Tak ada apa-apa.”

“Dengan aku pun nak sorok?Tak payah la der.Semua dalam poket aku.”bahu Carl pula ditepuk-tepuk.Melihatkan wajah ‘kantoi’ Carl,Akalil terus tergelak-gelak sambil berlalu keluar.

Lima minit selepas Akalil keluar,Carl akhirnya munculkan diri di hadapan lelaki itu.

“Apa hal kau ni,Carl?Muka berserabut.Macam tension aje.Apa kes ni weh?”

“Tak ada apa-apa.Kan aku cakap aku okey.Cuma stress kerja.”

“Orang lain kau memang boleh tipu tapi tolong jangan nak menipu aku yang dah kenal kau dari sekolah tadika ni lagi.”

“Emylia sihat?”
Akalil tergelak-gelak bila Carl bertanya tentang isterinya.

“Aku rasa soalan tu patut ditanya pada kau.Kau ni sihat ke tidak?”

“Kalau aku tak sihat tak adanya aku kat sini.”

“Fizikal kau memang sihat tapi aku tak rasa emosi dan perasaan kau sihat.Apa cer ni,bro?

“Aduhai...payahlah ada kawan yang jadi tukang scan macam kau ni.Fine...fine...fine...memang aku ada masalah.Emosi dan perasaan aku tengah sakit.Puas hati kau?!”

“Aku dah agak.Cer cerita kat aku.Mana tahu aku boleh tolong selesaikan untuk kau.”

“Tak payahlah cuba-cuba jadi macam pakar penyelesai masalah.Masalah kali ni,aku tak rasa ada orang yang boleh selesaikan untuk aku.”

“Kejap...kejap...ni mesti pasal kes calon pengantin,kan?”tekaan Akalil membuatkan Carl mendengus.Haih,betullah agaknya.Akalil ni memang dah macam mesin pengimbas.Tahu saja dia pasal hal ni.
Diam untuk beberapa saat akhirnya Carl terpaksa mengangguk.

“Siapa yang kena reject kali ni?”wajah teruja Akalil ditayang sambil-sambil mendekatkan tubuhnya dengan meja.Terujanya lain macam untuk mengetahui siapakah mangsa yang ditolak mentah-mentah oleh Carl kali ini.

“Ratu kelab malam.”

Wait the minute.Maksud kau...Airis Tan Sri Eusoff?”

Sebut sahaja nama ratu kelab malam,siapa yang tidak kenal?

“Serius perempuan tu calon pengantin kau?”
Carl mengangguk.

Parents kau tak tahu ke dia tu macam mana?”

“Sebab dia orang tak tahu siapa sebenarnya perempuan tu la...dia orang nak padankan aku dengan dia.Tapi...sorry la.Ini Carliff Andre okey.Dalam masa sesaat,aku reject dia mentah-mentah.”

“Wo...wo...wo...anak Tan Sri tu.Anak taikun hotel terkenal,bakal pewaris kekayaan yang entah berapa juta.Gila betul kau reject dia.”

“Aku gila sebab reject dia?Aku rasa aku lebih gila kalau aku terima dia.”

“Rugi kau der.Hot kut perempuan tu!”

Hot?Sorry...not my type.”

Akalil tergelak-gelak melihatkan muka Carl.

“Perghh...not my type konon!Habis tu...type kau yang jenis macam mana?”
Hairan sungguhlah dengan Carl ni.Dalam ramai-ramai perempuan,seorang pun tak berjaya memikat hatinya.Keras macam batu!Kalau dikira jumlah perempuan yang silih berganti dalam hidup Carl,yang pernah mahu dipasangkan dengannya sebagai calon pengantin...rasanya tak ada yang kurang pun.Semuanya terdiri daripada gadis-gadis bijak,berpelajaran dan berpendidikan tinggi.Malah mereka juga berasal daripada keluarga yang baik-baik,terkenal dan berharta.Malah rupa paras mereka pun indah-indah belaka.Mustahil seorang pun tidak berjaya menambat hati Carl melainkan...ops!

“Jangan-jangan type kau ni jenis yang ‘hadek-hadek’ tak?Kau jangan buat hal,Carl.Jangan cakap kat aku yang kau ni sebenarnya bengkang bengkok!”

“Kau nak tahu hal yang sebenar?”aju Carl tiba-tiba.

“Apa dia?”

“Sebenarnya,aku reject semua calon-calon pengantin yang datang ke dalam hidup aku sebelum ni atas satu sebab saja.Aku...”jeda.Carl tenung lama mata Akalil yang teruja menanti bicaranya dihabiskan.

“Aku sebenarnya...dah lama sukakan kau,Lil.Sebab tu aku reject semua calon pengantin!”
Tersedak terus Akalil dibuatnya sebaik Carl menyudahkan ayatnya.Terasa dunia ni mahu terbalik mendengar pengakuan berani mati Carl malah bulu romanya mula meremang sebaik saja Carl mencapai tangannya lalu mengelus-elus lembut.

“Kau jangan buat hal,Carl!”menggelabah dibuatnya melihatkan aksi luar alam Carl itu.
Carl pula sudah berdekah-dekah ketawa melihat kegelabahan Akalil.

“Tahu pun cuak!”

“Nauzubillah.Kau jangan nak jadi macam kaum Nabi Luth pula,Carl.Aku tumbuk muka kau jap lagi!”penumbuknya diangkat dan disua ke depan muka Carl.Geram sungguh bila hal-hal begini Carl buat main.

“Dah kau tuduh aku lelaki bengkang bengkok siapa suruh?”

 “Aku gurau ajelah!”

“Habis tu aku tak reti nak bergurau?”

Akalil diam.Merah mukanya dek kelakuan tak bertamadun Carl tadi.Nasib baik Carl kata dia bergurau,buatnya betul-betul memang dia lari balik rumah sekarang juga.

So,calon pengantin yang ke dua puluh tiga dah kena reject.Apa rancangan kau lepas ni?”Akalil bertanya ketika keadaan kembali tenang.

“Lil,kau tahu tak kat mana nak cari perempuan serba sempurna yang menepati piawaian aku?”

“Kalau aku kata aku tahu...kau nak buat apa?”

“Aku nak masuk meminang.”

“Tahu.”Akalil mengangguk.

 “Kat mana?”terhegeh-hegeh Carl menagih jawapan daripada Akalil.Matanya bercahaya bila mendengar kata-kata Akalil.Kalau benarlah Akalil tahu di mana,dia tak akan teragak-agak untuk susun strategi demi memastikan perempuan tersebut menjadi miliknya.

 “Dekat dalam mimpi!”

Berdekah-dekah Akalil ketawa selepas nampak muka mencuka Carl.

No comments:

Post a Comment