Followers

Monday, 14 March 2016

Tolong Bagi Hati Awak 5

Kerja kemas mengemas barang-barang serta pakaian berlangsung sejak setengah jam yang lalu.Bila memikir-mikirkan apa yang berlaku siang tadi buat muka Merah panas membahang.Ah,rasa nak menyorokkan muka di dalam mangkuk tandas saja.

“Adrian tu baik,kan?”suara Imanina mencantas lamunan Merah.

Dia panggung kepala dan memandang Imanina yang sedang duduk bersila di atas katil bersaiz king di dalam bilik utama kondo milik Adrian yang mereka duduki sekarang.

“Kau rasa dia baik ke?”duga Merah sengaja.

“Mesti la baik.Kalau dia jahat,tak adanya dia buat semua ni.Kak Merah tu aje yang fikir bukan-bukan.Suka sangat bersangka buruk pada orang yang dah tabur budi pada kita.”

“Mula-mula memang tabur budi lepas tu tergadai body.Kau nak ke jadi macam tu?”Merah dah mula menyeringai ke arah Imanina.Kalau tak ikutkan rasa malunya yang masih tersisa,memang dia dah bangkit dan cubit-cubit mulut adiknya itu.Suka sangat bercakap tanpa berfikir panjang.

“Hisyh,choi!”

“Betul apa Nina cakap tu,Kak Merah.Nia rasa Adrian tu memang betul-betul baik.Kak Merah janganlah bersangka yang tidak-tidak pada dia.”

“Eee…kau orang ni kan!Sakit hati aku kalau bercakap dengan kau orang berdua.Aku ni,kalau tak fikirkan pasal kau orang,memang aku buat gamble blah dari sini aje tadi tau tak?Tak kiralah nak merempat kat mana pun asalkan aku tak masuk dalam mulut harimau!”

“Kalau tak masuk dalam mulut harimau,mungkin masuk dalam mulut buaya.”cebik Imanina.

“Relaks la,Kak Merah.Kita ni patut bersyukur sebab berjumpa dengan orang macam Adrian tu.Kalau tak ada dia,tak tahu la kat mana kita nak tidur malam ni.Entah-entah tidur kat masjid.Kalau tak masjid pun silap-silap kat stesen bas.”Tsania jawab untuk meredakan perasaan Merah.

Mendengar apa yang Tsania baru tuturkan,dia langsung diam.

“Ya,aku bersyukur sebab dia dah tolong kita tapi kita tetap kena berhati-hati dengan orang yang baru dikenali.Kita tak tahu apa niat dia.”

“Tak apalah,kak.Sekurang-kurangnya buat masa ni kita selamat.Apa yang penting,kita sama-sama berdoa semoga keselamatan kita terjamin dan tak ada perkara buruk yang menimpa kita.”nasihat Tsania masuk ke telinga Merah dan terus meresap ke dalam hati.

Ya,ada betul juga apa yang Tsania kata tapi dia tetap kena berhati-hati dengan orang terutamanya seorang lelaki!

 “Kak Merah,lepas ni kita pergi beli makanan ya?Dalam dapur tu tak ada satu barang pun boleh dibuat bahan masakan.Air tin adalah.Sejak tengah hari tadi tak makan,perut pun dah berbunyi-bunyi ni.”Tsania kata ketika dia baru saja menutup pintu almari yang berada di hujung bilik.

“Okey.”balas Merah tanpa perasaan.Entahlah,sejak dia membuat keputusan untuk menerima pelawaan Adrian siang tadi untuk tinggal di sini,hatinya langsung tak senang.Banyak benda yang bermain-main di fikirannya.

 “Nina malas nak keluarlah.Kau orang ajelah yang bungkuskan untuk Nina ya.Nak tidurlah,ngantuk!”ujar Imanina yang baru nak melangkah mendekati bilik air.

“Ewah,sedap aje kau nak tidur…ah,tak aci…kalau nak makan kau mesti ikut kita orang pergi beli makanan.”tegur Tsania sambil menjegilkan matanya.

“Hisyh,berkira!”balas Imanina semula.Selang lima minit,dia keluar dari bilik air lalu terus  mencampakkan dirinya ke katil beralaskan tilam empuk bersaiz king yang akan menjadi tempat peraduan mereka untuk pertama kali di sini.Rasa nikmat menjalar ke segenap rongga sendi tubuhnya setelah berjaya menggolek-golekkan diri ke kiri kanan tilam.Kemudian,dia menguap besar dah macam beruang gayanya lantas memejamkan mata serapat-rapatnya.Tsania yang menyaksikan gelagat Imanina hanya mencebik dan Merah ikut menggeleng kepala.

“Kak Merah!”sapa Tsania setelah agak lama bilik itu sunyi sepi.

“Ada apa?”

“Fikir apa?”

“Kau rasa?”kening terjungkit sebelah.Wajah Tsania dipandang sekilas.

“Pasal Adrian?”

“Heh,dah tahu tanya lagi.”

“Alah,sudah-sudah la tu Kak Merah.Tak payah nak kusutkan kepala fikir bukan-bukan.”

“Aku tak senang hati la,Nia.Setiap saat aku terpaksa fikir pasal apa yang dah jadi ni.Hati aku ni tak tenang selagi aku tak yakin yang Adrian tu bukan orang jahat.Kau tahu tak,sepanjang hari ni…dah berapa ramai lelaki yang cari pasal dengan aku.Kau ingat senang-senang saja aku nak percaya Adrian?”

“Kan Nia dah cakap,kita doa dan serahkan semuanya pada Allah.Insya Allah,pasti Allah akan melindungi kita.Setiap yang berlaku tu dengan keizinanNya,kak.”nasihat Tsania terus membuatkan hati Merah sedikit sejuk.

“Okey…let say yang Adrian tu memang orang baik,jujur dan ikhlas.Macam mana la kita nak bayar balik semua duit dia tu?”

Amende la Kak Merah ni.Kalau dia jahat sekali pun,memang kita kena bayar balik duit dia.Lagi pun,hutang tetap kena bayar walau tak dituntut.Dah lupa ke?”

“Ya,aku tahu hutang wajib dibayar tapi…”makin kusut kepala Merah bila bercakap soal hutang.Naik semak fikirannya dengan hal tersebut.

“Relaks la.Benda tu kita boleh bincang dan cari jalan penyelesaian.Kak Merah tu kena la cepat-cepat cari kerja dan Nia pun kena kerja keras untuk cari duit.Dah selesai pasal hal kerja,baru la kita boleh fikir macam mana nak bayar balik duit Adrian.”

“Aduhai,pening aku fikir pasal kerja.Entah bila agaknya aku nak dapat kerja tetap ni.Aku ingat dah grad dan dapat ijazah,senang la nak cari kerja tapi rupa-rupanya lagi susah!Silap-silap aku terus kerja kat pasaraya tu sampai ke tua!”bebelan Merah membuatkan Tsania tergelak.

“Kak Merah ni tak reti bersyukur betul!Sekurang-kurangnya Kak Merah masih ada gaji walaupun kerja kat pasaraya.Insya Allah,bila ada rezeki nanti ada la tu.Nia yakin Kak Merah pasti akan dapat kerja tetap yang sesuai dengan kelayakan Kak Merah.Sabar aje la.”gaya Tsania memberi nasihat membuatkan Merah tersedar.

Alahai,apsal dia jadi manusia yang tak reti nak bersyukur ni?Cepat-cepat dia beristighfar dalam hati.

“Kak Merah,sakit lagi tak tangan tu?”soalan Tsania terus membuatkan Merah menekur tangannya yang mempunyai luka kesan daripada mencederakan Pak Cik Meon siang tadi.

“Boleh la.”

“Berani mati betul la Kak Merah ni.Nasib baik la tak masuk hospital orang tua tu dikerjakan Kak Merah.”

“Kalau masuk ICU lagi aku suka.Padan muka dia.Mulut macam longkang,patut dikaki-kakikan aje orang macam tu.Kalau tangan aku nak berdarah teruk pun tak apa asalkan aku puas hati sebab dapat letak penumbuk aku ni ke muka orang tua tu.Baru dia tahu langit tu tinggi atau rendah!”Merah menghembus-hembus penumbuknya dengan muka menahan geram.Kalaulah tak ada Imanina dan Tsania tadi rasa-rasanya dah teruk Pak Cik Meon kena pukul dengannya.

“Langit tu memang tinggi tapi Kak Merah tu kena la beringat-ingat sikit.Kalau marah,dah macam gangster mengamuk.Lain kali cuba bawa bertenang,jangan nak gunakan tangan dan kaki untuk selesaikan masalah.Tahu la Kak Merah tu pernah belajar silat dulu,tapi jangan sampai menyusahkan diri.”

Merah pandang wajah Tsania dengan pandangan mencerun.Ewah budak ni.Dia nak tazkirah kita pula dah!

 Dalam pada merancang untuk ‘menembak’ Tsania semula,terdengar loceng pintu berbunyi sehingga memaksa Merah dan Tsania saling berpandangan.

“Siapa tu?”

“Entah.”Tsania angkat bahu.

“Nak pergi jenguk ke?”soal Tsania mula bangkit dari tilam.

 “Kita pergi skodeng kat pintu dulu la.Tak berani nak buka pintu terus.”
Tangan Tsania ditariknya menuju ke pintu.Perlahan-lahan dia berjalan mendekati pintu dan melekapkan wajahnya ke situ sebelum cuba mengintai-intai gerangan orang di luar melalui lubang pintu.

“Siapa?”tepuk Tsania di bahu Merah.

Merah membulatkan mata merenung wajah Tsania sebelum dia buru-buru mencari tudungnya yang diletak ke atas sofa tadi.Rambutnya yang togel dibalut dengan tudung bawal dan mara ke pintu.

“Adrian datang.”bisik Merah ketika dia sedang memegang tombol pintu.

 “Bukalah pintu.”

“Kau gila?Dia datang malam-malam macam ni nak buat apa?”

“Habis tu kalau tak nak buka yang Kak Merah kelam kabut capai tudung tu kenapa?Buka ajelah.”

Bibir Merah diketap-ketap menahan debar yang makin menggila.

“Aku standby aje.”

“Dah la,kak.Buka ajelah pintu.Cuba bersangka baik.Mungkin ada benda penting yang dia nak cakap,”Tsania tepuk-tepuk bahu Merah lagi.

Dengan rasa berat hati,Merah terpaksa juga menarik pintu setelah berkali-kali loceng pintu ditekan.Wajah Adrian yang sedang memaniskan muka tertayang di depan mata.

“Assalamualaikum.”

“Waalaikumussalam.Ada apa ya?”Merah soal dengan suara mengeras.

“Boleh saya masuk?”

Mata Merah mencerun ke arah Adrian.Sudah la siang tadi tak sudah dia fikir bukan-bukan,sekarang Adrian pula dengan selamba nak masuk ke dalam di waktu begini.Memang nak cari nahas namanya!

“Awak takut ke?Jangan risau la.Kawalan keselamatan kat kondo ni ketat dan selamat.Takkan ada mana-mana pegawai pencegah maksiat yang akan datang serbu ke sini.”

Makin Adrian bersuara makin Merah rasa nak hempuk saja kepala si Adrian ni.

 “Sorry,saya gurau aje.Kalau tak boleh masuk tak apalah.Saya cuma datang nak hantar makanan untuk awak bertiga,”bungkusan makanan yang sejak tadi dipegang ditayang ke hadapan Merah dan Tsania lalu menghulurkannya kepada Merah.
Merah sambut dan meneliti ke segenap bungkusan makanan tersebut.

“Tak ada racun tikus pun kat dalam tu.Awak boleh makan tanpa was-was.”
Tak pasal-pasal telinga Merah berbulu mendengar ayat sindiran Adrian tapi bila dia pandang wajah lelaki itu dia pula yang termalu.Muka pun dah memerah tak ingat dunia.

“Saya tak cakap apa-apa pun.”sekadar nak menutup malu,Merah balas balik macam tu sehingga Adrian tergelak.

“Minta maaf la sebab kat dalam dapur tu tak ada bahan-bahan untuk memasak,sebab tu saya beli aje nasi bungkus ni untuk awak bertiga.Apa kata esok kita pergi shopping barang dapur kat supermarket.

Shopping barang dapur?Kat supermarket?

“Ye la.Takkan kat kedai tayar pula,kan?”senyuman Adrian boleh tahan melebar bila dia nampak muka Merah berubah corak.Semerta dia bersandar di tepi pintu sambil menyeluk poket seluar.

“Tak apa.Nanti pandai-pandai la kami pergi beli sendiri.”

 “Betul ni?”
Merah angguk sekali.

“Saya lupa nak cakap...kat atas meja sebelah almari depan tu ada senarai nombor telefon.Kalau ada apa-apa masalah,awak boleh rujuk kat situ.Ada nombor tukang paip,nombor delivery,nombor kecemasan.Semuanya ada.Nombor saya pun ada sekali.Kalau memerlukan apa-apa,just give me a call and I’ll be here for you.”senyum Adrian benar-benar membuatkan Merah berdehem halus.

Ah,kenapa makin lama makin dia rasa macam betul-betul nak sorokkan mukanya ke dalam mangkuk tandas aje ni?

Memang salah dia ke kalau dia berfikir yang bukan-bukan pasal Adrian?Atau silap Adrian yang sengaja biar dia bersangka buruk terhadapnya?Dan kenapa sekarang ni dia rasa yang Adrian tu macam betul-betul ikhlas aje?Merah bising dalam hati.

“Merah,boleh saya cakap dengan awak sikit?”soalan Adrian tu membuatkan Tsania memahami maksudnya.Buru-buru dia berlalu meninggalkan Merah dan Adrian berdua di hadapan pintu tanpa sempat Merah menghalang.

“Nak cakap apa?”

“Siang tadi saya ada terdengar perbualan Imanina dengan Tsania tentang awak.Dia orang kata awak sedang cari kerja.Betul ke?”

“Hmm.”

“Esok saya bawa awak ke satu tempat.Kebetulan pula di pejabat kawan saya tu ada jawatan kosong.Dia orang nak pakai pekerja secepat yang mungkin.”

“Serius ke?”entah kenapa bila menyebut hal ehwal kerja,terus Merah jadi teruja sehinggakan dia hampir terlupa yang dia sedang meletakkan bentengnya dengan Adrian sejak tadi.

“Yup.Saya akan recommend awak pada dia.Awak sediakanlah semua sijil dan bawa ke sana esok.Insya Allah,kalau ada rezeki awak…mesti awak akan dapat kerja kat sana.”

“Betul ni?”

“Betul.”

“Alhamdulillah.Terima kasih,Adrian!”Merah tayang senyuman lawanya.Bukan untuk Adrian tapi untuk apa yang Adrian sedang tawarkan.

Adrian betulkan posisi tubuhnya yang sejak tadi sedap bersandar di dinding.Pandang wajah Merah lama-lama buatkan dia rasa tenang.Terdetik di hati nak bertanya sesuatu setelah masing-masing menyepikan diri dengan agak lama.

“Boleh saya tanya awak sesuatu tak?”

“Nak tanya apa?”

“Awak asal dari mana?Maksud saya,di mana family awak tinggal?”pertanyaan Adrian itu segera membuatkan Merah menoleh pandang kepada lelaki itu dengan laju.Terasa berat nafasnya ketika ini mahu menjawab kerana dia sendiri sudah hampir terlupa tentang hal itu.Keluarga!

“Tsania dan Imanina itulah keluarga saya.”

 “Maksud saya,parents awak.”Merah melarikan anak matanya dari bertentang matanya dengan Adrian.Sungguh,dia rasa hatinya dipagut rasa sebak saat Adrian mula menyoal tentang ibu bapanya.Akhirnya dia menggeleng sebagai jawapan kepada soalan Adrian.

Parents awak dah tak ada?”

Merah menunduk sebelum melempar pandangan ke kawasan koridor sebelum bergerak menuju ke balkoni di luar kondo.Angin malam yang bertiup membuatkan dia sedikit damai.Tanpa sedar,Adrian mengekornya dari belakang dan bertenggek di sebelahnya sambil halakan pandangan ke wajah Merah yang ralit menekur dada langit.Jelas di atas sana kelihatan bintang-bintang yang bertaburan.Banyak.Nampak meriah.Hatinya terpalu lagi.Alangkah indahnya kalau hidupnya meriah bagai bintang-bintang di angkasa tapi dia tahu apa yang dah berlaku dalam hidupnya tentu ada sebab.

“Saya tak ada ibu bapa sejak saya kecil.Saya tak pernah kenal pun siapa mereka sebab sejak dulu lagi saya tinggal di rumah anak-anak yatim.Anak-anak yatim yang tinggal kat situlah keluarga saya dan cikgu serta penjaga yang menguruskan rumah anak-anak yatim itulah ibu dan bapa saya.”

“Maksudnya awak,Tsania dan Imanina bukan adik beradik kandung?”
Merah mengangguk perlahan.

Kami memang bukan adik beradik kandung tapi saya sayangkan mereka berdua sama seperti keluarga sendiri.Merekalah yang saya ada,dunia dan akhirat.”jawab Merah membuka cerita.

“Maksudnya,Tsania dan Imanina serupa macam awak?Membesar kat rumah anak-anak yatim?”

“Hmm.”

Maaf kalau saya bertanya tapi...awak tak cuba cari ibu bapa awak?”kali ini Adrian lontarkan satu lagi soalan.

Lama Merah tenung muka Adrian mencari satu kepastian sebelum menjawab soalan itu.Selama ini dia tidak pernah terfikir tentang hal mencari ibu bapa kandungnya.Susah.Perkataan mudahnya,mustahil kerana sejak awal lagi dia tidak ada apa-apa pengenalan diri yang boleh menjadi rujukan di mana-mana.

“Saya tak pernah terfikir pun hal tu.Entah hidup entahkan dah meninggal saya sendiri tak tahu.Dan saya tak bercadang nak cari mereka pun sebab saya boleh hidup sendiri tanpa ada keluarga.Tsania dan Imanina ada,merekalah keluarga saya sampai bila-bila,”terang Merah lagi.

“Kalaulah awak diberi pilihan,awak nak cari keluarga awak tak?”laju pula Adrian berbalas soalan dengan Merah.Hatinya meronta-ronta ingin mengajukan soalan begitu buat si gadis ini.

“Entah.Mungkin ya mungkin tidak.Dunia ni luas.Saya tak tahu kat mana nak mulakan.”Merah tergelak tetapi gelaknya tidak begitu ikhlas.

“Mungkin saya patut teruskan hidup tanpa fikir siapa ibu bapa kandung saya,kan?Sampai bila-bila pun saya mungkin tak akan tahu siapa keluarga kandung saya.Mungkin saya kena buang sebab keluarga saya tak mahukan saya.Who knows?Lebih baik begini saja.”Merah pedih hati sendiri bila menyebut perkataan kena buang.Mungkinkah?Entah,dia hanya meneka.

Adrian yang hanya mendengar menarik nafas dalam-dalam.Hati lelakinya tersentuh,bukan kerana kisah kehidupan si gadis yang bergelar anak yatim sejak kecil tapi kerana kecekalannya mengharungi hidup tanpa keluarga.Ah,betapa dia sangat beruntung selama ini kerana dilahirkan di dalam sebuah keluarga yang serba sempurna.Ada ibu bapa dan adik beradik untuk bermanja dan mencurah kasih.Dia tak tahu mampukah dia menjadi sekuat Merah andai mereka bertukar tempat?

Allah takkan pernah menguji hambaNya diluar kemampuan mereka.Bisikan halus bergema di telinga Adrian mengingatkan hakikat itu.

Bebola mata Merah dicari dan memandang lama ke situ sehinggakan Merah sendiri melarikannya dari pandangan Adrian.Merah pula yang rasa tak selesa sehingga buat-buat berdehem.Baru tersedar yang dia sudah terbuka cerita tentang kisah hidupnya kepada Adrian.Punyalah sejak tadi dia nak mempertahankan diri,tapi malam ini sewenang-wenangnya dia bercerita kepada lelaki ini.Kau memang cari pasal Merah!kutuknya dalam hati.

 “Minta maaf kalau awak terpaksa dengar semua masalah saya.Saya tak berniat nak ceritakan apa-apa tentang hal peribadi saya.Saya...”

 “Saya yang patut minta maaf sebab dah cuba menyibuk hal peribadi awak.Awak jangan risau,Merah.Saya janji yang saya akan tolong awak dan adik beradik awak.Awak jangan bimbang pasal apa-apa pun.Saya ada kat sini dan awak boleh letakkan harapan di bahu saya.Saya janji akan bantu awak.”ujar Adrian bersungguh-sungguh.

“Jangan janji dengan saya apa-apa,Adrian sebab saya takut saya tak mampu nak bayar segala budi awak nanti.Saya yang patut berjanji dengan awak untuk bayar balik semua duit awak.”

“Dah la,saya rasa lebih baik awak balik sebab tak elok lelaki macam awak datang ke sini malam-malam macam ni.”Merah cuba mencari alasan untuk berlalu.Ketika itu dia sudah pun kembali mendekati pintu utama dan menolaknya separuh setelah tubuhnya berada di balik pintu.

“Okey,tapi jangan lupa tentang esok.Saya datang jemput awak pukul 8 pagi.Kita pergi pejabat kawan saya,okey?”

Okay,thanks.

 “Saya balik dulu.”Adrian mahu beransur tapi berpatah balik.

“Oh,jangan lupa makan.Have a good rest.Good night,assalamualaikum.”


“Waalaikummussalam.”Merah melepaskan satu nafas lega.Kelibat Adrian dihantar dengan pandangan mata sebelum dia merapatkan daun pintu.

Friday, 11 March 2016

Tolong Bagi Hati Awak 4

Ketika Adrian sedang berusaha memasukkan kunci ke lubang pintu setelah tiba di hadapan destinasi mereka,masing-masing saling berpandangan sesama sendiri.Liur yang ditelan rasa berpasir.Terkejut sebenarnya melihat kawasan persekitaran kondominium mewah yang mereka sangka rumah biasa.

 “Jemputlah masuk,”Adrian pelawa mereka sambil menjinjit beberapa beg milik mereka dan menapak ke ruang tengah lalu menuju ke ruang tamu.Beg-beg tadi diletak saja ke atas lantai berdekatan sofa dan mendekati pintu gelangsar yang bertutup dan dihiasi dengan kain langsir.Pintu gelangsar dibuka membiarkan biasan cahaya petang menerobos ke dalam ruang kondo.

“Ini rumah awak?”soal Merah dengan rasa yang masih tak percaya.Sekitar ruang kondo yang begitu cantik,mewah dan besar dijelajahi dengan ekor mata.Kagum sebentar.Rasa-rasanya kondominium milik Adrian itu jauh lebih besar dari rumah sewa Pak Cik Meon malah lebih hebat,lebih cantik dan lebih selesa.Jika mahu dibandingkan antara kedua-duanya,bagaikan langit dengan bumi saja.

Adrian mengangguk sekali dan Merah pula masih tak sudah memerhati kawasan dan ruang-ruang yang terdapat di dalam kondo tersebut.Terjentik-jentik rasa kagum dalam hati dengan apa yang sedang dilihatnya.Kemudian,dalam diam dia memuji-muji citarasa yang dimiliki oleh tuan punya kondo ini.Nampak mewah,elegan dan ada gaya tersendiri.

High taste betul!

Entah berapa juta agaknya harga kondo ni.Silap-silap mencecah puluhan juta.Tak dapat dia bayangkan berapa harga sebenarnya.Ini kalau dia kerja seumur hidup pun belum tentu dia mampu memiliki sebuah kondo macam ni.

“Ya Allah,cantiknya kondo ni!” teriak Imanina selamba sambil tersengih-sengih.

“Kalau awak nak buat tinjauan sekitar kondo ni,dipersilakan.”ujar Adrian memberi keizinan.

“Betul ni?”Imanina tayang wajah teruja.

“Hmm.”

“Jom,Nia!”spontan Imanina menarik tangan Tsania dan berlari ke arah bilik meninggalkan Merah berdua dengan Adrian di ruang tamu.Terasa dunia bagaikan mereka yang punya saja.

Hilang Imanina dan Tsania daripada pandangan,Merah atur langkah mendekati sofa dan duduk berdiam diri di situ sambil bermain-main dengan jari jemarinya.

 “Awak okey?”seru Adrian perlahan ketika lelaki itu sedang menghalakan langkah kepada Merah.

Merah hanya mengangguk tapi sedikit pun tak memandang wajah Adrian yang dah melabuhkan duduk di sofa berdekatan dengannya.

“Awak macam tak suka aje datang sini?”teka Adrian dengan sebelah kening ternaik.

 “Bukan macam tu cuma…”jawapan Merah yang serba salah langsung dipotong bila suara Imanina bergema.

“Kak Merah,datanglah sini kejap.Tengok ni,ada jakuzi lagi hah!”

Merah mencerunkan matanya kepada Imanina sambil menahan geram.Rasa macam nak piat saja telinga adiknya itu yang seperti tak ada perasaan segan.Dia punyalah rasa serba salah bercampur malu,si Imanina ni boleh selamba terjerit-jerit macam tu.
Kalut Merah memandang Adrian dengan riak bersalah tetapi Adrian sekadar tersenyum.

“Pergilah kalau awak nak tengok jakuzi tu.Saya tak kisah.”

“Err…”tiba-tiba Merah hilang kata.Tak tahu nak cakap apa bila Adrian seakan menyokong tindakan Imanina yang dah buat kondo ni macam dia punya.

“Adrian.”Merah berani-berani menegur Adrian sambil meraup wajah dengan penuh rasa serba salah.

Payahnya bila dia dan adik-adiknya seakan terperangkap dengan keadaan.Rasa-rasanya lebih baik dia berterus terang saja kepada Adrian tentang apa yang sedang berada di dalam fikirannya sekarang.Nanti lagi jauh perginya lagi susah dia nak cari jalan keluar.Bahaya!

“Hmm…ada apa?”

“Terus terang saya cakap yang kami bertiga ni tak mampu nak menyewa kondo awak ni.Saya cukup berterima kasih pada awak atas apa yang awak dah buat pada kami.Awak tolong kami tadi pun dah besar rahmatnya kepada kami tapi kami tak mampu bayar sewa kondo ni.Kami ni bukan orang senang dan saya harap awak faham.”Merah menolak dengan baik pelawaan Adrian.

Memang cari pasal kalau mereka tinggal di sini dan membayar sewanya kepada Adrian.Silap-silap,hujung bulan mahu makan pasir jawabnya!

 “Siapa kata saya nak sewakan pada awak bertiga?”Adrian mengangkat kening dan bersandar pada sofa tidak jauh dari Merah.

Merah juga angkat kening sambil tayang muka pelik.Beg sandang miliknya yang sejak tadi berada di atas riba dipeluk erat.Bajunya dibetul-betulkan sebelum menala pandangan kembali kepada Adrian.

“Habis tu,kenapa bawa kami ke sini?”suara Merah sudah meninggi.Tiba-tiba saja hatinya diserang bertubi-tubi dengan rasa cuak dan takut.Janganlah cakap yang Adrian ni nak buat benda tak baik kepada mereka!

Adrian tergelak tapi ia masih tak mampu membuatkan Merah duduk diam di situ.Hampir saja lagi dia bangkit dan nak membuat rempuhan ke pintu utama kondo,Adrian pantas menahan dengan suaranya.

 “Awak jangan salah faham.Memang betul saya benarkan awak bertiga tinggal di sini tapi itu tak bermakna saya mahu sewakan.”

“Apa yang awak cuba cakap ni?”suara Merah bergetar lain macam.Sempat lagi dia meliarkan matanya mencari-cari kelibat Imanina dan Tsania.
Makin menggelabah Merah,makin galak ketawa Adrian sehinggakan Merah dah siap memasang kekudanya.Beberapa langkah saja lagi Adrian mahu menapak ke arahnya,nama kedua-dua adiknya itu dilaung dengan mata yang hampir berkaca-kaca.

“Awak jangan macam-macam.Kalau awak berniat nak buat benda tak senonoh pada kami,saya tak teragak-agak untuk cederakan awak.Lebih baik awak berundur!”suara keras Merah dengan gayanya seperti ahli tomoi membuatkan Adrian terus matikan senyuman dan menelan liur.

Back off!”gertak Merah dengan berani.

“Merah…saya…”

“Saya dah kata,back off!”makin Adrian nak dekat makin Merah mengeraskan suaranya.

“Nina!Nia!Jom keluar dari sini!”Merah melaung memanggil adik-adiknya dan sejurus selepas itu,kedua-duanya sudah terpacak berdekatan sambil memerhatikan Merah dan Adrian dengan reaksi terkejut.

“Apsal Kak Merah?”

“Kita blah dari sini!Tak ada manusia kat dunia ni yang jujur pun!Semuanya nak mengambil kesempatan.Buat baik tapi sebenarnya penuh dengan agenda.”sindir Merah pedas.Dalam waktu begini,tak kuasa rasanya dia nak menjaga mulut.Peduli apa kalau Adrian nak rasa kecil hati atau sakit hati.Sikit pun dia tak rasa bersalah dengan apa yang baru diucapkannya.Malah,tanpa membuang masa dia menarik tangan Imanina dan Tsania untuk keluar saja dari situ.

 “Kalau awak rasa saya ada niat tak baik pada awak,terpulanglah.Tapi sekurang-kurangnya awak kena fikir ke mana awak nak pergi lepas ni kalau awak tak terima pelawaan saya untuk tinggal di sini.”
Mendengar suara Adrian membuatkan Merah nak naik angin.

“Saya tak kisah kalau kena merempat kat tepi jalan dan jadi gelandangan asalkan bukan masuk dalam mulut harimau!”

“Merah,nanti dulu!”Adrian terpaksa menahan langkah mereka dengan jeritannya sebelum mara ke hadapan ketiga-tiga gadis itu.

“Demi Allah,saya tak ada niat buruk pada awak bertiga.Saya bukan orang jahat dan berniat nak buat bukan-bukan pada perempuan.Saya ikhlas bantu awak.”

“Heh,ikhlas bukan untuk dijaja.Ikhlas ada kat dalam hati dan untuk itu,saya tak tahu sejauh mana awak ikhlas.Orang zaman sekarang ni bukan peduli pun pada dosa pahala atau halal haram asalkan dapat puaskan hati dan nafsu sendiri.”Merah tembak Adrian sedas dengan ayat sinis sehinggakan riak wajah lelaki itu berubah.Rasa hilang punca untuk memujuk Merah dan adik-adiknya untuk tinggal di situ dan meyakinkan mereka yang dia tiada apa-apa niat tak elok.

“Ikut suka awak la nak fikir apa pun tapi saya nak awak bertiga tinggal kat sini sebab saya bimbangkan keselamatan awak.Kalau tak percaya pada saya,tak apa.Awak boleh buat keputusan yang terbaik.”Adrian jawab dengan wajah beku.

“Kalau saya nak ambil kesempatan pada awak,awal-awal lagi saya dah culik awak dan jual kat Siam.Tak perlu saya bersusah-payah jumpa tuan rumah sewa awak yang cenge dan selesaikan pasal rumah sewa tu.”sambungnya lagi.

Semerta Merah rasa tersindir dek kata-kata Adrian sehinggakan dia terpaksa menjeling pandang ke arah Imanina dan Tsania yang hanya membatukan diri sejak tadi.

“Awak boleh tinggal kat sini tanpa bayar sesen pun sebab saya takkan minta apa-apa caj.Buat saja macam rumah sendiri.Lagipun,kondo ni memang kosong.Daripada terbiar macam tu saja,lebih baik awak duduk sini dan tolong jaga kondo saya ni.”bebola mata Merah dicari Adrian sebelum dia menyambung.

Take it or leave it.Terpulang.”sekilas dia hantar senyum nipis sehinggakan Merah rasa yang dia betul-betul hilang punca.

“Macam mana?”duga Adrian sambil menyeluk poket seluarnya.







Wednesday, 9 March 2016

Tolong Bagi Hati Awak 3

“Pak Cik Meon…tunggu kejap pak cik!”jerit Tsania lantang.Termengah-mengah mereka mengejar Pak Cik Meon sehingga ke hadapan pintu balai polis.Pak Cik Meon yang ketika itu sedang membelek telefon bimbitnya terus berpaling kemudian sengaja menayang satu senyuman sinis kepada kedua gadis itu.

“Hah,ada apa lagi?”

“Pak Cik…kami minta tolong sangat-sangat dengan pak cik.Tolonglah tarik balik kes ni…kami tak nak Kak Merah ditahan,”rayu Tsania sambil merapatkan kedua belah tangannya memohon simpati.

Pak Cik Meon mencebik.

“Kau dah gila nak suruh aku tarik balik kes ni?Siapa suruh dia cari pasal?Ni,lebam kat muka aku ni siapa yang nak bertanggungjawab?Perut aku ni…sampai sekarang tak hilang sakit lagi tahu tak?Memang patutlah si Merah tu kat dalam,biar ada akal sikit!”balas Pak Cik Meon geram.

“Pak Cik Meon…tolonglah…kali ni saya rayu sangat-sangat pada pak cik.Kalau pak cik nak saya sujud kat kaki pak cik pun saya sanggup asalkan pak cik tarik balik kes dakwaan tu…lepaskan Kak Merah.Saya janji yang saya akan bayar semua duit sewa rumah yang tertunggak tu,”ujar Imanina nekad.Dia sudah melutut dan cuba menyentuh kaki Pak Cik Meon namun Pak Cik Meon berundur ke belakang.

“Sudah,kau jangan mengarut.Aku tak akan sesekali tarik balik kes ni!”keras sekali suara Pak Cik Meon.

“Pak cik,tolonglah kami pak cik….saya rayu pada pak cik jangan buat kami begini….janganlah kejam begini pada kami.Kami dah tak ada sesiapa di dunia ni,saya cuma rayu ihsan pak cik aje.Saya tahu pak cik baik orangnya…” ucap Imanina lagi sengaja menggunakan ayat-ayat sedih dengan harapan orang tua itu berlembut hati namun dia menjadi hampa apabila sekali lagi Pak Cik Meon membuka mulut tak ada insuransnya.

“Dah memang nasib kau orang jadi anak yatim.Sudahlah,tak kuasa aku mahu layan kau berdua.Buang masa aku aje!”seraya berkata begitu,Pak Cik Meon segera meninggalkan perkarangan balai polis tanpa menghiraukan lagi kedua-dua gadis yang sedang merayu itu.
Panggilan dan rayuan Imanina dan Tsania dia buat tak peduli.Lantaklah!Padan muka kau orang!Siapa suruh cari pasal?Nak tunjuk samseng sangat.Sekarang kau rasa sendiri akibatnya mencari pasal dengan aku!cemuhan Pak Cik Meon bergema-gema dalam hatinya.

Imanina hampir saja melurut jatuh ke tanah selepas gagal merayu Pak Cik Meon menarik balik laporan.Hati dihenyak perasaan sedih yang bukan kepalang.Entah apa yang akan jadi nanti dia tidak tahu.Seakan dunianya makin gelap dan tak ada cahaya langsung.Dah macam seorang pelayar yang tersesat di lautan luas bila Merah kena tahan.Selama ini,mereka bertiga.Kini tinggal mereka berdua saja.Selama ini Merah yang menjadi orang yang bertanggungjawab terhadap mereka bertiga.Merah yang menjadi tonggak dalam kehidupan mereka selama ini.Jadi,kalau tak ada Merah dia rasa yang dia bagaikan seekor burung tanpa sayap.

“Nina,sabarlah.Jangan macam ni.”Tsania sempat paut bahu Imanina sebelum tubuh gadis itu dipeluk erat.

“Nia nak orang sabar macam mana?Nia nampak kan macam mana Pak Cik Meon buat kita?Nia dengar kan apa yang Pak Cik Meon cakap tadi?Orang tak tahu nak buat apa dah sekarang ni.Mana kita nak cari duit ikat jamin untuk bebaskan Kak Merah?”

“Duit dalam akaun kau ada baki lagi?”soal Tsania perlahan.Wajah Imanina yang masih nampak serba tak kena ditatap cermat.Imanina menggeleng.

“Tak ada.Semuanya dah habis beli barang dapur.”

Tsania gigit bibir.Kalau dah Imanina kata duit dalam akaunnya sudah habis dan duitnya sendiri cuma berbaki beberapa puluh ringgit saja,bagaimana caranya nak menyelamatkan Merah dari dalam tahanan?

“Ya Allah,macam mana ni Nina?Duit Nia dalam simpanan pun cukup-cukup makan aje.Macam mana nak bayar duit ikat jamin untuk Kak Merah?”

Imanina tenung muka Tsania yang jelas dah putus harapan.Tiba-tiba saja Imanina mengongoi di bahu Tsania melampiaskan rasa yang ada dalam hatinya.Kedua-duanya saling berpelukan antara satu sama lain di tengah kawasan lapang berbumbungkan terik mentari yang menggila.

“Assalamualaikum.” satu suara menyapa gegendang telinga.Kedua-duanya terkedu dan berpaling memandang ke arah pemilik suara.Garau.Lelaki.

Imanina bulatkan mata bila seorang lelaki yang berpenampilan kemas dan segak sedang berdiri betul-betul di belakangnya.Dihalakan pandangan kepada Tsania seketika sebelum menjawab salam.

“Maaf kalau saya bertanya.Ada apa ya?Macam ada masalah saja?”si lelaki menyoal.Nampak sedikit prihatin.

“Tak ada apa-apa.”balas Tsania laju.Tak elok rasanya kalau mereka menceritakan masalah yang mereka hadapi kepada orang lain tambah-tambah orang yang tidak dikenali seperti lelaki di depan mereka ini.Tak tahu mana datangnya lelaki ini tapi Tsania yakin lelaki ini sekadar datang menegur sebagai seorang rakyat yang prihatin.

“Nampak macam perlukan pertolongan?”soalnya lagi seakan memberikan ruang buat mereka berdua meminta bantuan.

“Err...”suara Imanina mati bila Tsania menggoncangkan tangannya memberi isyarat agar tidak membuka mulut.

“Tak ada apa-apa,encik.Kami pergi dululah.”

“Cik,nanti dulu.”si lelaki tadi masih cuba bertanya sedangkan ketika itu Tsania dah siap-siap nak heret Imanina pergi.

“Hmm?”

“Cik dengan pak cik tadi...”ternyata suara lelaki di depan mereka ini mati.
Wajah Tsania berubah.Tiba-tiba saja rasa malu kepada lelaki asing ini.Dia yakin yang lelaki ini sudah pastinya nampak drama sebabak yang berlaku beberapa ketika tadi.Drama mereka merayu-rayu Pak Cik Meon untuk menarik balik kes.Malunya!

“Kalau cik berdua tak keberatan boleh kan kalau saya tolong cik?”sambung si lelaki ini tanpa teragak-agak.Spontan senyuman tipis terhulur buat Imanina dan Tsania sehinggakan kedua-dua mereka saling berpandangan sesama sendiri.

***

 “Saya Adrian Syah.Panggil Adrian aje,”ucap Adrian sambil tersenyum.
Ketika itu,dia sedang memandu dalam keadaan tenang sejurus sahaja mereka bertiga pulang dari rumah Pak Cik Meon sebelum singgah di rumah sewa mereka bertiga mengambil barang-barang mereka yang dicampak keluar.

Lega hati Tsania dan Imanina kerana hutang yang tertunggak sudah diselesaikan oleh lelaki berhati mulia ini.Tidak mereka sangka,dalam dunia yang serba moden yang penuh dengan pancaroba ini masih ada lagi manusia sebaik Adrian yang sudi menghulurkan bantuan.Sudahlah baik,kacak,kaya pula tu.Masakan dia mampu selesaikan semua hutang mereka yang berjumlah hampir RM2,000 itu kalau dia tidak kaya?

“Lupa pula nak kenalkan nama.Saya Imanina dan ini Tsania.”Imanina yang duduk di sebelah Adrian menjawab.Bersahaja.Sempat lagi dia mengerling pada Tsania yang duduk di kerusi bahagian belakang.

“Encik Adrian…terima kasih tau sebab tolong selesaikan hutang sewa rumah kami.Kalau tak ada Encik Adrian tadi,tak tahulah macam mana dengan kami.Errmm….lagi satu…terima kasih juga sebab berjaya slowtalk dengan Pak Cik Meon sengal tu.Kalau tidak,mahunya sampai tujuh keturunan kami semua kena sumpah seranah dia.”Imanina tayang muka tak bersalah ketika mengutuk Pak Cik Meon.Biarlah.Dia tengah sakit hati dengan orang tua itu.Ikutkan dia memang dia hempuk kepala Pak Cik Meon dengan tukul besi biar biol setahun.

“Tak perlulah ucap terima kasih.Inikan dah menjadi sebahagian daripada tanggungjawab kita sesama masyarakat.”jawab Adrian bersahaja.

“Saya tak sangka akhir zaman macam ni pun masih ada orang sebaik Encik Adrian.Saya fikir orang baik-baik dah pupus dari muka bumi.Ingatkan dunia ni hanya penuh dengan orang-orang kejam yang tak berhati perut macam Pak Cik Meon tu.Rupanya masih wujud manusia sebaik awak.”

Jangan cakap macam tu.Mungkin saya berada di tempat yang betul pada waktu yang betul.”

Adrian rasa serba tak kena bila dipuji melambung oleh Imanina.Tak selesa betul nak mendengar puji-pujian atas sebab pertolongan yang telah dia hulurkan.Dia buat semua ni bukan sebab mahu dipuji atau mahu mendapat nama tapi dia menganggap ini sebahagian daripada tanggungjawab sosialnya kepada masyarakat.

Sesampai sahaja di perkarangan balai polis,Imanina yang dulu-dulu keluar dari kereta milik Adrian sebelum menarik laju tangan Tsania yang sejak tadi nampak muram.Tak sempat Adrian nak cakap apa,kedua-dua gadis itu menyerbu masuk ke dalam balai polis meninggalkan Adrian dengan senyuman lebar.

Adrian tanggalkan Rayban miliknya dari batang hidung sebelum sangkutkan pada butang bajunya sambil berjalan masuk ke dalam balai polis.Lebih kurang lima belas minit berurusan untuk mengeluarkan Merah dari tahanan,Adrian hanya memasang telinga mendengar celoteh Imanina yang tak reti nak mendiamkan diri.Macam-macam yang mahu dicakapkannya.Kadang-kadang mendengar celoteh gadis itu kelakar juga.Tak tahu kenapa,Adrian dapat rasakan aura yang kuat bila bersama kedua-dua gadis ini.Seakan mereka telah lama kenal.

“Kak Merah!”teriakan Imanina setelah ternampak kelibat Merah diiring keluar ke bahagian hadapan membuatkan Adrian berpaling.Kali pertama menatap wajah Merah,terus hatinya berdetak detuk semacam.

Lama dia merenung gadis bernama Merah yang memakai baju kurung dan bertudung itu.Tenang sungguh air mukanya.Tak seperti yang berada dalam gambarannya ketika dia dan Imanina berbual tentang Merah semasa mereka dalam perjalanan ke sini tadi.

Nina...Nia...macam mana...”suara Merah yang baru hendak menyusun sebuah pertanyaan terus tercantas bila dia sendiri telah tenggelam dalam pelukan erat Imanina dan Tsania sekali gus sehingga membuatkan dia berundur setapak ke belakang.Hampir tercabut tudungnya dek perlakuan dua adiknya itu.

“Leganya dapat peluk Kak Merah!”sorak Imanina tak agak-agak setelah pelukan terlerai.

“Kak Merah okey?”soal Tsania sedikit risau.Sempat lagi dia pegang pipi Merah dengan menayang wajah susah hati.

“Aku okey.”

“Kak Merah,jom!”entah vitamin apa yang Imanina makan,laju saja tangannya menarik tangan Merah agar mengikutnya.Adrian didekati.

“Siapa ni?”bisik Merah rapat setelah matanya bertentang dengan mata Adrian yang sedang duduk tidak jauh dari situ.

“Kalau Kak Merah nak tahu,Encik Adrian yang handsome nilah yang tolong kita semua!”ujar Imanina semakin ceria.Tsania di sebelah angguk-sangguk saja,bersetuju dengan Imanina.

“Assalamualaikum.”tutur Merah lembut tapi tak ada senyuman pun yang mampu dia beri kepada Adrian.Adrian di depan hanya serupa patung cendana.Sekadar tenung Merah tak berkelip mata sehingga terlupa mahu menjawab salam.

“Betul ke encik yang tolong kami adik beradik?”soal Merah inginkan kepastian.Bukan apa,dia sekadar mahu berbasa basi dengan lelaki yang tidak dikenalinya.Sungguh,ini pertama kali ada seseorang yang dia tidak kenal menghulurkan bantuan kepadanya.
Adrian angguk mahu tak mahu.Masih lagi berada di dalam dunia sendiri.Saling bertentang dengan Merah buat hatinya jadi semacam.Apakah petandanya?

Merah senyum nipis sebelum menundukkan sedikit kepala sekadar sebuah isyarat yang dia menghormati Adrian.

“Terima kasih,encik atas bantuan yang encik hulurkan.”
Adrian diam tapi mata masih menekur roman muka Merah.

“Encik?”tegur Merah.Wajah Imanina dan Tsania di sebelah dipandang meminta penjelasan.
“Encik Adrian.”tegur Tsania sambil lambai-lambaikan tangan di depan mata Adrian.

“Hah?Err...ya...ya...ada apa?”Adrian bangkit.Kini kedudukannya setentang dengan Merah membuatkan jarak antara keduanya sangat dekat.Adrian tatap muka Merah tak lepas.

“Saya cakap,terima kasih sebab dah tolong kami adik beradik.”

“Awak...Merah?”tegur Adrian bila dah benar-benar sedar.
Merah mengangguk.
Adrian ukir sebuah senyuman paling ikhlas dia pernah beri.

“Saya Adrian Syah.Panggil saja Adrian.”Adrian hulurkan tangan ke depan tapi Merah hanya mengerling.Tak cakap apa pun.Tak beri respon.Lambat-lambat Adrian menarik tangannya kembali dengan wajah malu.

“Jom.”tekan Adrian mengubah arah perbualan sambil mempersilakan Merah,Imanina dan Tsania keluar dari balai polis.

 “Awak semua nak ke mana selepas ni?”

Pertanyaan Adrian terbiar sepi.Masing-masing tak tahu nak jawab apa.Nak ke mana kalau rumah pun mereka tak ada.Tak ada tempat yang boleh mereka tuju.Duit tak ada,apa boleh buat.

“Entah.”Merah jawab sambil angkat bahu.Sebenarnya dia juga sudah hilang punca selepas mereka semua dihalau dari rumah sewa.Tidak tahu ke mana harus dituju ketika ini.Bukannya mereka punya saudara.Teman-teman pula,diwaktu senang adalah tapi bila dalam kesusahan,hanya ucap hye-hye bye-bye!

Pandangan Merah bertaut dengan Adrian.Masing-masing saling memandang tanpa sepatah kata.Adalah dalam lima saat macam tu.

“Jomlah,masuk dalam kereta.”pelawa Adrian sambil bukakan pintu.

“Nak ke mana?”

“Masuklah dulu.”

“Apa kata awak bertiga tinggal di rumah saya aje,”pelawa Adrian ketika kereta sudah menderu laju di jalanan.Merah yang duduk di sebelah Adrian spontan berkalih dengan mata membulat.Mendengar cadangan Adrian buat dia risau dan susah hati.

“Hisy,tak nak!Awak lelaki,kami ni perempuan.Lagi pun nanti apa kata keluarga awak pula kan?Tak manis macam tu.”Merah mencelah.Tak mahulah dia menyusahkan lelaki yang sudah membantu mereka ini.Sudah cukup jasa yang ditaburkan,dia tak mahu berlebih-lebih nanti susah mahu balas budi.Dah menolong dia bebas dari lokap pun sudah cukup baik.

 “Eh,tak adalah menyusahkan.Lagipun rumah tu kosong,tak ada siapa yang duduk.”

“Habis tu?Awak tinggal di mana?”tanya Imanina bersemangat.

“Saya tinggal dengan family saya…rumah yang saya cakap tu memang kosong.Sekali sekala aje saya balik sana,itu pun kalau hujung minggu.Kalau tidak,memang saya tak jengah ke situ.”jeda.

“Hmm,okey kan kalau awak bertiga tinggal aje di rumah tu?”
Merah mengeluh berat.Kenapa masih ada manusia yang berhati mulia sebegini?Sudahlah ditolongnya keluar dari lokap,kini mahu memberi tempat tinggal pula.Aneh.Selama dia hidup,Adrian ni adalah lelaki yang ketiga atau keempat yang berkelakuan sopan dan berbudi pekerti selepas Ustaz Helmi dan Cikgu Hilman.Selebihnya,semuanya hanya ambil kesempatan.

“Berapa sewanya?”terus terang Merah menyoal,tak mahu berdolak dalih.
“Tengoklah macam mana nanti…yang penting awak semua bersetuju tinggal kat rumah tu.”