Thursday 10 August 2017

Urusan Cinta Elena & Tuah 4

Kreukkk!

Elena mengusap-usap perutnya yang mula berbunyi. Segera dia membuka penutup periuk gulai udang. Gulai di dalam periuk dipanaskan. Sesekali, isi di dalam periuk dikacau-kacau lalu mengambil bau. Haruman gulai udang hasil masakan umi benar-benar membuatkan dia hampir lupa diri.

Lima minit berselang, Elena menutup api. Kuah gulai dicedok dengan hujung senduk dan diletakkan di atas telapak tangannya. Baru saja gulai udang melalui kerongkongnya, namanya pula terdengar dilaung-laung dari hadapan.

Terkocoh-kocoh Elena bergerak ke singki dan mencuci tangan.

“Ya, umi?”

“Kawan kamu datang ni.”

 “Zira ke umi?”

“Bukan.”

“Habis tu… siapa?”

“Kamu datanglah tengok sendiri,” balas umi.

Sesampai saja di ruang tamu, Elena hampir saja lagi hendak putus nafas. Malah dia turut mahu pitam sebaik melihat dengan siapa umi sedang berbual.

“Awak buat apa kat sini?” soalnya sambil bercekak pinggang.

“Hai, Elena.” Balas Tuah dengan menayang senyuman manis bak gula-gula.
Senyuman Tuah itu cukup untuk menyejukkan sekeping hati Elena yang sedang mendidih. Elena terkesima. Perlahan-lahan dia masuk ke dalam dunia angan-angan sebelum terdengar-dengar namanya dipanggil.

“Elena?”

“Errk… hmm… ehem… ya… umi?”

“Takkan nak tercegat kat situ aje? Kawan kamu datang ni.”

Elena menggaru-garu tengkuk sambil menyengih kepada umi. Yang pertama sebab dia tak tahu nak buat apa bila tiba-tiba saja Tuah muncul di rumah keluarganya dan yang kedua sebab umi macam terlebih peramah hari ini. Manakan tidak, kenal Tuah pun tidak… tahu-tahu saja boleh rancak berbual seperti sudah lama mengenali lelaki ini.

Pelik bin ajaib!

“Ya Allah, budak ni… dia boleh menyengih macam kerang busuk aje? Isk, kamu duduklah berbual dengan kawan kamu ni. Umi nak ke dapur siapkan minuman,” ujar umi semula lalu bangkit.

Sebaik saja umi menghilang, Elena merenung Tuah seperti hendak menelan lelaki itu hidup-hidup. Seperti pemangsa yang baru saja bertemu dengan mangsanya.

“Awak buat apa kat sini?”

“Saya…”

“Awak jangan nak buat hal eh! Apa yang awak dah bualkan dengan umi saya? Apa yang awak nak sebenarnya ni?”

“Saya…”

“Kan saya dah cakap sejak tadi… urusan kita berdua dah berakhir lepas saja awak hantar saya balik.” Terketap-ketap bibir Elena menyudahkan bicaranya tanpa memberi peluang kepada Tuah membuat penjelasan. Nadanya agak perlahan, tidak mahu sesiapa pun mendengar kata-katanya melainkan mereka berdua. Sekarang ini Elena rasa macam nak menyumpah diri sendiri saja. Kalaulah dia menolak pelawaan Tuah tadi, pasti lelaki itu tak akan pernah tahu di mana dia tinggal. Tapi, itulah! Terlajak perahu boleh diundur tapi kalau dah terlajak setuju…

“Elena?”

“Isk… awak nak apa datang ke sini? Bukan ke sepatutnya awak dah balik?”

“Boleh tak awak beri peluang saya sudahkan apa yang saya nak cakap?” laju-laju Tuah memotong percakapannya. Suaranya sengaja ditekankan. Tuah kemudiannya memandang mata Elena dan seterusnya kedua-dua mereka saling bertatapan tanpa bicara.

“Cakaplah!” Elena mengalah juga akhirnya. Dia bergerak ke sofa dan menghempaskan punggungnya ke situ melepas geram.

“Saya datang ke sini sebab nak hantar makanan untuk awak.” Satu plastik sederhana besar yang berisi bekas makanan yang berada di atas meja kopi ditolak mendekati Elena. Lama Elena memandang bekas makanan itu. Banyak perkara yang sedang bermain-main dimindanya sebelum dia mendengus.

“Makanan apa pula ni?”

“Makananlah. Nasi beriani gam dengan ayam kurma. Saya tahu awak masih belum makan, kan? Lagi satu… saya ada bawakan awak ubat. Nanti awak letaklah ubat ni kat dahi awak yang luka tu. Cepat sikit sembuh.” Tuah tayang senyuman pendek lantas menolak satu plastik berisi ubat-ubatan yang dibeli dari farmasi.

Oh, soooo sweet! Terima kasih ajelah!” Elena mencebik. Tiba-tiba saja hatinya kembali menggelegak. Dia terasa seperti Tuah terlebih menyibuk dalam urusan hidupnya. Dah hantar balik tu sudahlah! Ini siap pergi belikannya makanan dan ubat pula. Bagaimana kalau umi tahu dan bertanya macam-macam nanti? Tak pasal-pasal umi sangka yang mereka berdua punya apa-apa hubungan. Euwww…baru aje kenal beberapa jam kut! Lagi pun… lelaki yang berada di depannya ini tak nampak berjenis langsung. Selekeh! Dengan rambut panjangnya yang dibuat half up pony tail, pakaian pun ala-ala budak hipster acah-acah hot. Sakit mata melihatnya!

“Isyh, tak baik tau menolak rezeki.”

“Saya tak minta pun awak bawa semua ni.”

Tuah hanya tergeleng.

“Awak masih marahkan lelaki tadi ya?”

Elena mencebik meluat. Sakit mata dah, sekarang ni dia sakit telinga pula bila Tuah cuba mengungkit. Kenapa dia rasa Tuah ni macam terlebih menyibuk urusannya? Suka hati dialah nak marahkan siapa pun!

“Kalau saya masih marahkan dia… apa kena mengena dengan awak pula?” Elena membalas kasar.

“Tak elok kalau asyik marah-marah macam ni. Tak bagus untuk kesihatan. Dahi awak pun masih lebam.”

“Biarlah! Suka hati sayalah nak marah ke nak ketawa ke… awak jangan menyibuk boleh tak?”

Tuah gelak-gelak sambil menggeleng-geleng beberapa kali. Mungkin sedikit terhibur melihat gelagat Elena. Walaupun dalam keadaan marah, wajah Elena masih tetap manis dipandang.

“Marah-marah macam ni nanti cepat tua.”

“Biarlah! Tak ada kena mengena dengan awak pun!”

Tuah sambung gelak sebelum melebarkan sengihannya.

“El… awak belum kahwin, kan?”

“Isk, apa kena mengena dengan awak? Kalau saya belum kahwin pun, tak ada kaitan dengan awak tau!” dada Elena mulai naik turun menahan amarah yang kian menebal.  Kalau dia tak dapat nak mengawalnya, tak mustahil sekejap lagi akan berlaku perang dunia dengan Tuah.

“Kalau macam tu… bolehlah saya ajak awak kahwin?”

Rengkung Elena menyempit tiba-tiba. Hampir saja lagi nafasnya mahu putus mendengarkan kata-kata Tuah. Kahwin? Lelaki ni dah gila ke apa? Baru aje kenal tak sampai lima jam, sudah berani-berani mengajaknya kahwin? Entah-entah… Tuah ni baru terlepas daripada pusat rawatan mental agaknya!

“Awak dah gila?!” teriak Elena tak bertangguh.

Tuah hanya tergeleng sambil tersenyum manis kepada Elena. Elena pula terpaku pada senyuman manis lelaki itu. Seperti dia telah terpukau dek senyuman Tuah.

 Auchhh, manisnya senyuman dia. Boleh tak nak menyanyi lagu kumpulan Elite sekarang ni?

“Takkan saya ajak awak kahwin pun dikatakan gila?”

“Memang gila! Gila sangat sebab tak ada mana-mana lelaki yang berani tanya pada saya soalan macam ni. Tambah-tambah pula daripada lelaki yang baru dikenali.”

“Jadi kiranya saya ni lelaki pertama yang bertanya pada awak soalan macam tu?”

Mata Elena tercerun-cerun ke arah Tuah. Mamat inilah! Memang muka tahap minta penampar jepun.

Sorry la… saya dah ada yang punya.” Tiba-tiba saja Elena memberi alasan tetapi tidak pula dia memandang wajah Tuah ketika itu. Sengaja dia melarikan matanya merenung dinding serta perhiasan dinding yang tergantung.

“Kepunyaan umi dan babah awak?”

Elena menjeling-jeling sebal. Kenapalah dalam banyak-banyak lelaki, dia kena hadap lelaki yang selamba tahap tak ada perasaan macam ni? Ajak kahwin pun dah serupa macam nak ajak dia keluar makan. Dasar gila!

“Macam inilah Encik Tuah. Saya sangat-sangat hargai apa yang awak dah buat tadi. Memang betul awak dah tolong saya dan hantar saya balik ke rumah dengan selamat. Tapi, itu tak bermakna awak boleh cakap apa saja yang awak suka. Kita baru aje kenal. Baru sangat-sangat. Tak sampai lima jam tau! Jangan hanya kerana awak baru kenal saya lima jam, awak sesuka hati aje nak test market!” sembur Elena melepas segala rasa yang terbuku di hati.

Ah, dasar lelaki. Pantang ada peluang sikit, semuanya nak redah. Dia sangat pasti Tuah sekadar mahu mencuba nasib. Kalau tidak pun, mungkin dia bertaruh dengan kawan-kawannya. Huh, rupa tak adalah kacak mana tapi perangai poyo tu…tak boleh blah! Minta maaflah Hang Tuah! Aku bukan perempuan yang mudah termakan dengan kata-kata dan ayat manis seorang lelaki. Kau boleh simpan saja semua tu dalam poket seluar kau yang koyak rabak tu! cemuh hati Elena tak sudah.

“Elena…”

“Sudahlah! Saya rasa kita tak ada apa-apa yang boleh dibualkan lagi. Jadi, kiranya eloklah awak keluar dari rumah saya ni dan balik ke tempat awak. Saya tak halau awak tau cuma saya nak awak balik. Itu aje.” Elena bangkit dari sofa dan bergerak menuju ke pintu utama. Pintu ditarik sehingga terkuak lebar. Melihatkan Tuah masih sedap bersandar ke sofa, dia menghentak kaki bagi menarik perhatian lelaki itu.

“Encik Tuah!”

Tuah garu-garu belakang kepalanya. Teragak-agak untuk bangun namun belum sempat dia menurut, umi pula sudah kembali ke ruang tamu sambil menatang dulang berisi satu jag air serta sepiring makanan ringan. Tuah mengerling kepada Elena sebelum mengukir senyuman nipis. Elena menjegilkan mata, memberi isyarat kepada Tuah agar cepat-cepat meminta diri.

“Nak ke mana, Tuah? Jemputlah minum dulu.”

Tuah serba salah. Wajah umi dan Elena dipandang silih berganti sebelum membuat keputusan untuk kekal duduk di sofa.

“Jemputlah, Tuah… minuman ringan aje ni,” pelawa umi dengan wajah manis.
Ketika itu juga Elena terasa mahu menarik-narik rambut panjangnya. Argh, stress!

“Terima kasih mak cik. Buat susah-susah aje.”

“Apa pula susah? Tak ada apa-apa yang susahnya, Tuah.”

Elena menjeling sebal melihatkan Tuah dilayan bak putera raja. Benci! Kalau bukan kerana umi, dah lama dia heret Tuah keluar dari rumah ini. Kalau dia tak mahu keluar juga, sah-sah dia tarik saja rambut panjang lelaki itu. Baru puas hati!

“Elena?” nama Elena diseru ketika dia sedang mengelamun di ruang tamu, ketika umi dan Tuah sibuk berbual sesama sendiri. Elena angkat kepala memandang umi sebelum singgah pada Tuah.

“Saya dah nak balik ni… nanti awak jangan lupa makan.” Pesanan penaja tak berbayar yang diberi oleh Tuah hanya masuk ke telinga kanan dan keluar melalui telinga kiri.

“Hmm… eloklah tu. Ingatkan dah tak ingat tentang rumah sendiri.”

Tuah hanya terkulat-kulat disembur oleh Elena.

“Mak cik… terima kasih ya. Saya minta diri dulu.”

“Mak cik yang sepatutnya ucapkan terima kasih kepada kamu sebab tolong hantarkan El balik. Kalau tak ada kamu, tak tahulah apa nak jadi dengan dia. Itulah… masa mak cik tanya tadi pasal luka kat dahi dia tu… dia kata yang dia jatuh. Nasib baik kamu ceritakan hal yang sebenar. Kalau tidak, sampai bila-bila pun mak cik tak tahu.”

Panas telinga Elena mendengar apa yang umi baru tuturkan. Isk, celupar sungguhlah mulut mamat ni. Ada juga yang kena smackdown kejap lagi ni!

“Tak apa, mak cik. Benda kecil aje.”

“Apa lagi yang awak tak puas hati?” sembur Elena sebaik kedua-dua mereka melangkah keluar setelah Tuah beria-ia meminta Elena mengikutnya.

“Tentang apa yang saya cakap pada awak kat dalam tadi…”

“Tentang apa? ”

“Tentang kahwin,” ujar Tuah sambil menarik pintu kereta Kancilnya yang diletakkan di hadapan pagar.

“Saya serius tau.”  Tuah menyambung bicara. Lama dia menatap mata Elena yang berwarna coklat cair itu. Biarpun mukanya ketat dan kelat memanjang, Tuah masih tetap suka memandangnya tanpa jemu.

 “Saya rasalah… fius kat dalam kepala awak tu dah tercabut kut!”

“Mana ada fius otak saya tercabut. Saya masih waras.”

“Kalau betul awak masih waras… awak takkan ajak saya kahwin. Kita baru kenal selama lima jam. Lima jam okey!” telapak tangan kanan Elena ditayang di hadapan Tuah. Sengaja mahu menyedarkan Tuah berapa lama tempoh perkenalan mereka. Orang gila saja yang akan buat tindakan seperti ini. Dan Tuahlah orang gila itu!

“Ada orang yang kenal selama bertahun-tahun pun belum tentu berani ajak seorang perempuan berkahwin. Kira okeylah tu kita kenal baru lima jam, saya dah ajak awak kahwin.”

“Macam mana saya nak tahu yang awak ni orang baik atau pun tak?”

“Saya dah berjumpa dengan umi awak tadi… kira tak cukup baik ke?” soalan Tuah itu membuatkan Elena hampir saja lagi menepuk dahi. Ya Allah, pening kepala dia mahu menjawab soalan lelaki ini.

“Macam mana kalau awak ni suami orang? Tunang orang? Paling tidak pun boyfriend orang?”

“Andai kata saya bukan milik siapa-siapa… awak sudi terima saya?”

“Isyh, pergi baliklah! Sakit jiwalah melayan perangai awak ni!” bahu Tuah ditepis-tepis oleh Elena. Kemudian, pintu pagar yang terbuka lebar ditariknya lalu ditutup dan siap dimangga.

“El!” jerit Tuah ketika Elena sedang melangkah masuk.

“Apa lagi Encik Tuah?” terhentak-hentak kakinya. Kalau dia pakai boot sekarang ni, memang bunyinya dah boleh buat satu taman perumahan ini bergegar agaknya.

“Jangan lupa makan tau. Nanti kita jumpa lagi. Bye!

Tuah melambai Elena dengan menayang wajah yang ceria lalu bergerak masuk ke perut keretanya. Selang beberapa saat, kereta Kancil tersebut menghilang dari perkarangan rumah keluarga Elena.

“Huh, jangan harap aku nak jumpa kau lagi Hang tuah!”




No comments:

Post a Comment

BLURB Di Situ Ada Cinta

 Bila dua manusia dari dua dunia bertemu, apa agaknya yang bakal berlaku? Aara dan Mirza, dua watak berbeza warna dan cerita. Seorang penuh ...