Friday 24 May 2013

Babak Terakhir Bab 6


Hatinya tidak berapa selesa apabila matanya dapat menangkap renungan dari si jejaka poyo Rizal a.k.a Jai yang duduk bertentangan dengannya.

Eleh,tak habis-habis dengan poyo! Macam hensem sangat.Ingat aku heranlah sangat dengan muka kontemporari dia tu.Mentang-mentang dah kurus,nak tunjuk macho pulak depan aku!

Si Rania pula macamlah aku tak nampak.Dari tadi mata tak lepas memandang aku kemudian mencebik.

Huh,ingat lawa sangat ke mulut kau tu asyik nak mencebik saja? Bibir kalau macam Angelina Jolie tu tak apalah jugak,ini macam Puteri Bunian saja! Eh,Puteri Bunian tu cun lah Fea oi.Hah,macam…macam… orang yang tersilap bedah! Gumam Fea dalam hati.

Aimin menyiku lengan Fea yang duduk bersebelahan dengannya.Waktu itu juga,Fea kembali ke alam nyata.Dia terpinga-pinga namun masih sempat menjeling kecil pada Rizal dan Rania.“Kau pergi mana tadi?“ ucap Aimin berbisik.“Dapur.“

“Buat apa?“
“Buatlah apa-apa yang patut.Kau tu pula,ke mana menghilang?Aku ingat kau ada kat porch masa sambut diorang ni datang.“
“Aku? Dalam tandas,memerut.“ Fea memuncungkan bibirnya sebelum memicit hidungnya tanda ‘busuk‘.Kemudian dia sengih.“Masih sempat nak memerut?Isy,tak senonoh!“
“Err…aku tak pergi memerut sebenarnya.Aku…pergi merokok!“ bulat mata Fea memandang Aimin.“Eh,sejak bila kau pandai merokok balik?Bukan kau dah berhenti ke?“

“Itu pun nak bagi tahu ke?“ baru saja Fea mahu membuka mulut menjawab kata-kata Aimin,kedengaran suara pengerusi majlis merangkap PA Tok Saif berkumandang dari hadapan.Belum pun sampai beberapa saat,lagu-lagu Inggeris diputarkan dan bergema ke seluruh pelusuk ruang ‘ballroom‘.Fea tayang muka bosan.Eh,mentang-mentang sambut orang putih ni balik,kena mainkan lagu Inggeris pulak.Menyampah!

Sepanjang 35 minit mereka sekeluarga menjamu selera,hanya Fea yang mendiamkan diri.Dia malas mahu berbual.Terasa kekok pula dengan saudaranya ini.Lagipun dia sebenarnya tidak ada topik yang mahu dibicarakan.Ikutkan kepalanya yang sedikit gila itu,boleh saja dia bercerita macam-macam.Daripada bab gosip,hiburan,sukan,jenayah sampailah ke dunia politik semuanya dia tahu.Tapi bila bersama dengan keluarga Arfa dan ditambah pula Rizal yang duduk bersetentang dengannya,hilang terus idea-idea untuk berbual.

Mata Fea berulang kali menatap jam dinding yang tergantung tidak jauh dari meja makan.Sesekali dia membelek jam tangannya sampai terasa mahu tembus saja jam jenama BUM yang tersarung di tangan kirinya.Terasa masa begitu lambat bergerak.Kalau difikirkan hari-hari biasanya,sudah tentu waktu itu dia akan bersama Era dan kawan-kawannya yang lain akan melepak di pot biasa mereka.Paling tidak pun dia pasti akan buat kacau di gerai burger Aman iaitu bekas teman sekolahnya.

Aimin yang sedar kegelisahan sepupunya itu lantas mencuit lengan Fea.Fea angkat kening memberi isyarat.“Kenapa?“Dia menggeleng kemudian terus saja disuapkan makanan ke mulutnya.

Fea mengeluh perlahan.Suapannya terhenti lalu dia meneguk air kosong dari gelas di hadapannya.Gulp! Alamak,macam mana aku boleh tak perasan dalam gelas ni dah tak ada air? Buat malu saja! Marah Fea dalam hati apabila perasan gelasnya sudah kosong.Dia berkira-kira mahu mengambil jag air berisi air kosong namun tangan Rizal pantas mencapainya.Fea terkaku sendiri namun matanya merenung Rizal.Rizal senyum lalu memberi isyarat.Fea angguk.Gentleman lah pulak mamat seorang ni nak tolong tuangkan air untuk aku!

”Terima kasih.” Ucap Fea perlahan.“You’re welcome.“ Ujar Rizal menghadiahkan senyumannya lagi.
Fea pantas saja meneguk air dari gelasnya.Tekaknya terasa sedikit lega setelah dibasahi.Gelas ditangan terus diletakkan di hadapan lalu dia merenung pula pinggan nasinya yang sudah kosong.Burp! Tiba-tiba saja dia sendawa.Ceh! Hilang sudah keayuannya di hadapan Rizal.Mahunya dia tidak sendawa,segala jenis lauk pauk dan makanan yang terhidang dibedalnya.Walaupun pada mulanya dia buat-buat jual mahal untuk duduk di situ,akhirnya laku jua makanan itu semua dilahap dek Fea.Fea sengih dalam hati.Mukanya sedikit memerah apabila terasa Rizal setia melihat perilakunya.

“So,siapa nama you?“ ucap Rania memandang Aimin yang sedang makan.Sengaja dia mahu memecah suasana sepi antara mereka berempat.Aimin mengangkat mukanya memandang Rania.Dia sengih.“Aimin.“ Rania angguk.“And you are?“ ucap Rania lagi.Matanya masih tidak lekang menghadap wajah Aimin.Aimin angkat kening tanda tidak faham.“ Maksud I,you ni siapa dengan we all? Saudara yang mana?“

“Oh,saya anak Azman.Sepupu your mom.“ Rania angguk.Sedikit pun dia tidak pandang Fea di sebelah Aimin.”Oh,I see.Dulu sebelum we all pindah ke England,kita pernah bertemu ke?” Tanya Rania lagi.

“Maybe.Saya pun tak ingat.Waktu tu kita semua kan masih kecil.” Ucap Aimin lagi.
“Hmm…I pun tak ingat you yang mana satu.Maybe kalau tengok gambar lama mungkin boleh ingat semula.” Aimin terangguk-angguk bersetuju dengan kata-kata Rania.
“Berapa lama awak tinggal di England?”
“About 15 years.”
“England di mana?”
“Birmingham.” Aimin angguk selepas Berjaya memecahkan tembok sunyi antara mereka.Fea mengeluh sedikit melihat ‘kemesraan’ yang mula wujud antara Aimin dan Rania.

“Aku pergi belakang dulu.”ucapnya pada Aimin seraya bangun dari kerusi.Fea mengangkat pinggan makannya dan berlalu ke dapur.Dia betul-betul malas mahu berlama-lama di meja makan bersama keluarga Arfa.Terasa dunianya pada malam itu begitu bosan berbanding selalu walaupun dengan kehadiran saudara maranya,jadi adalah lebih baik kiranya dia menghabiskan masanya di dapur dengan mencuci pinggan mangkuk.Sekiranya terdapat periuk belanga di situ,dia sanggup mencucinya asalkan dia tidak semeja dengan keluarga Arfa lama-lama.

Fea mendekati singki yang terletak di dapur kering berdekatan dengan peti sejuk.Lambat-lambat saja tangannya menggosok belakang pinggan.Fikirannya jauh melayang namun otaknya ligat mencari realiti apabila di sapa suara garau seseorang.Fea segera memandang sebelahnya.Rizal!

“Cepatnya you habis makan.Diet ke?” ujar Rizal seraya menayang satu sengihan.Fea tunjuk muka bosan saat matanya tertancap pada wajah lelaki itu.Namun tidak pula dia membalas kata-kata lelaki yang sudah menempek di sebelahnya.Fea ambil pinggan dari tangan Rizal lalu membasuhnya tanpa ada suara.”Hmm…pandai you cuci pinggan.Mesti you rajin buat kerja rumah,kan?” Fea tiba-tiba terasa geli hati dengan kenyataan yang baru keluar dari mulut jejaka di sebelahnya.Entah apa-apa aje.Takkanlah baru basuh pinggan dah di label sebagai rajin buat kerja rumah.Opss,bukan ke Fea?
Fea tetap mendiamkan diri walaupun perasaan geli hatinya menyerbu deras.Malas mahu melayan Rizal. “Anyway,thanks.” Tutur Rizal sambil menguntum senyum.Matanya masih tidak lekang menatap wajah Fea yang baginya kelihatan sangat ayu dengan rambut dibiarkan lepas begitu.Fea kerut kening.”Thanks?” Rizal angguk.”Untuk apa?”
“Sebab tolong cuci pinggan I.” Fea angguk.Tapi dalam hatinya,dia berasa Rizal tersangatlah poyo.Macam lelaki skema pun ada juga!

“Fea,tinggalkan saja pinggan kat situ.Biar Kak Nah cuci.” Fea senyum sambil menggeleng apabila pembantu rumah Tok Saif sudah terpacak di sebelahnya cuba melarang membasuh pinggan.”Tak apa,kak.Sikit je ni.”

“Isy,mana boleh.Awak tu tuan rumah.Mana boleh buat kerja-kerja dapur ni.Biar Kak Nah buat.” Tegas Kak Nah.Fea tiada pilihan lalu memberi laluan kepada Kak Nah.”Kenapa angkat pinggan sampai ke dapur?Fea…Fea…nanti Tuan marah Kak Nah kalau dia nampak Fea dengan tetamu kita bawa pinggan sampai masuk dapur.” Fea sengih setelah mendengar kata-kata Kak Nah.”Alah,tak apalah kak.Bukan selalu pun.”
“Dah Fea,bawa tetamu pergi depan.Tak elok berlama-lama di sini.Tempat ni hanya untuk pekerja Tuan saja.Bukan untuk tetamu.”

“Baiklah Kak Nah.Arahan diterima.Terima kasih ya sebab tolong basuhkan pinggan untuk Fea.” Kak Nah senyum apabila Fea sudah tayang tabik hormat seperti askar.
Fea segera ke kolam renang.Mahu menikmati pencuci mulut yang sudah disediakan di meja berhampiran kolam renang tanpa menyedari bahawa Rizal sedang setia mengikutnya ke situ.Elok sahaja mulutnya mula bernyanyi-nyanyi kecil,dia perasan Rizal sudah sangat hampir dengannya.

‘Kenapalah dia ni ikut aku? Tak ada tempat lain ke nak pergi?’ Terasa mahu disuarakan saja isi hatinya saat itu namun Fea terpaksa menahan hatinya apabila Rizal sudah memotong jalannya.Rizal betul-betul berada di hadapan Fea.
Fea mendengus.Rizal senyum.Senyum gatal!

“Kenapa dengan kau ni?“ kasar suara Fea.Bengang pula rasanya apabila Rizal menghalang jalannya.”Okay,I think something is not right between us isn’t it?” Fea buat muka apabila Rizal menuturkan ayat itu.

‘Sudah tahu cendana pula!’
Fea diam.Rizal menunggu reaksi Fea.Matanya dibesarkan di hadapan Fea.”Apa kata kita mulakan silaturrahim yang sudah terpisah bertahun-tahun ni semula,shall we?” ucap Rizal selamba.Fea pandang Rizal dalam tanda tanya.
‘Apa hal dengan dia ni? Mamai ke?’

“Nama I Emrizal Bin Mokhtar.Umur I 25 tahun.I anak kepada Mokhtar Bin Ismail dan Arfarina Bt Mohamad.” Rizal menghulur tangan.Fea terasa mahu ketawa dengan kata-kata Rizal.Ayat-ayat yang diucapkannya seperti budak-budak .Seperti orang baru belajar bercakap!

‘Ada ke patut kenalkan diri macam tu? Ingat aku ni peserta rancangan Tom Tom Bak kat Astro Ceria ke? Sekurang-kurangnya kenalkanlah diri dengan cara yang lebih gentleman.’Fea berfikir sendiri.Wajah dan tindak tanduk Fea yang kaku dihadapan Rizal membuatkan lelaki itu segera bersuara.
”And you?” panggil Rizal sekadar mahu sedarkan Fea dari lamunannya.
”Hah?”

Rizal menghulurkan tangannya sekali lagi tetapi dengan lebih tinggi.Fea sekadar menurut selepas melepaskan satu keluhan panjang.Huluran tangan Rizal disambutnya dalam keadaan terpaksa dengan harapan Rizal akan segera beredar dari situ meninggalkannya sendirian.”Sofea.Sofea Annissa Bt Suhaimi.Umur 24 tahun,anak kepada Lia Sari dan Suhaimi.” Balas Fea sengaja meniru semula tutur ayat yang diucapkan oleh Rizal sebentar tadi.Rizal senyum mesra sambil mengangguk kepala.

“Sofea,jadi you masih ingat pada I kan?”
Fea angguk sambil menarik tangannya dari genggaman tangan Rizal.
‘Mana boleh lupa,tempat jatuh lagikan dikenang.Ini pula pembuli durjana macam kau!’ ucap Fea dalam hati.Dia sekadar senyum sinis.Pandangannya segera di halakan menghadap ke kolam renang.

Rizal senyum.”Mestilah you tak boleh lupa.I kan hero macho!” Rizal berlawak sambil menolak rambut di bahagian tepi ke belakang sambil tayang wajah perasan.Dia ketawa sendiri.Fea pandang sekilas pada Rizal sebelum buat muka bosan.
‘Isyh,kenapalah kau bertukar menjadi lelaki paling poyo yang pernah aku jumpa wahai encik pembuli?’

“Sofea,jangan ambil hati.I bergurau je.Anyway,you buat apa sekarang?” ketika itu tangan Fea sudah mencapai piring kecil sebelum mengambil pencuci mulut berupa puding karamel dan kek masam manis.”Tak nampak ke?Kan aku tengah ambil pencuci mulut.” Fea masih selamba lalu mengambil tempat duduk berdekatan kolam renang.Rizal menolak anak rambutnya ke belakang sebelum mendekati Fea.

“Maksud I,belajar?Kerja?”

Fea pantas merengus.
‘Isyh,soalan macam ni lagi!!Bosannya!!’ Fea geleng kepala.”Penganggur terhormat.”

“Wow,pangkat besar tu!” balas Rizal ketawa kecil.Fea terasa disindir.Dia terus menyumbatkan puding karamel ke dalam mulutnya dengan kasar.Rizal pula sudah mengambil tempat duduk bertentang dengan Fea.Sisa ketawanya masih berbaki.

“Tapi okey juga,penganggur terhormat ada banyak masa.Macam-macam boleh buat.Betul tak? Contohnya pergi makan angin,main golf,snooker,shopping,jalan-jalan dengan boyfriend atau makan puding karamel?”


Celoteh Rizal tanpa henti.Fea benar-benar bosan.Perasaan menyampah sedikit-sedikit menerjah tangkai hatinya.

‘Ish dia ni,aku makan puding karamel nanti dia makan penampar pula!’ gerutu Fea dalam hati.Hatinya sekadar mampu menahan rasa bengang yang menerjah.
“Oi,Fea!” sapa Aimin dari arah belakang.Fea cepat-cepat menoleh malah dia bangun meninggalkan Rizal keseorangan sambil membawa piring berisi puding karamel dan kek masam manis.

“Fea,aku dah nak balik.Apa-apa nanti aku call kau.” Ucap Aimin termengah-mengah.Maklum sajalah,semasa di meja makan tadi bermacam-macam makanan yang disumbat ke dalam perut.Mahunya tidak termengah-mengah selepas berlari.

“Lah,nak balik dah?Ingatkan kau tidur sini.Baru nak ajak berborak.” Lirih saja suara Fea.Dia berharap sangat Aimin berada di sini malam ini untuk menemaninya berbual sepanjang malam.Dia tahu sekiranya Aimin ada,tidaklah janggal sangat.Sekurang-kurangnya Aimin dapat menghilangkan perasaan tidak selesanya.”Kau tidur sini?” Fea angguk.”Kau mesti nak ‘bermesra’ dengan saudara kita tu kan?” bisik Aimin agak perlahan.

“Huh,mengarut! Tengok muka pun rasa menyampah inikan pula nak bermesra alam.Tak kuasa aku!”
Aimin lantas ketawa melihat gelagat Fea.Kemudian dia menyambung bicara.
“Aku kena balik.Ada hal.”
“Alah,kenapa kau tak tidur sini satu malam?Esok pagi lepas subuh baliklah.Bukannya Pak Ngah dengan Mak Ngah nak larang pun.“

“Bukan pasal tu,tapi aku ada hal lain nak kena buat malam ni.Isyh,dahlah.Tak payahlah nak sedih sangat kena tinggal dengan aku.Rizal kan ada.“
“Kau ni tak sporting langsung.Dah lama tak jumpa kau,bila dah jumpa kau nak balik cepat.Kalau ada kau,boleh lepak kat tepi kolam ni sampai subuh.“
“Eh,banyaklah kau! Itulah,dari dulu aku suruh kau buka akaun facebook kau tak nak.Kalau ada facebook kan senang sikit kita nak berhubung.Nak bergosip pun boleh.“
“Malaslah nak buka akaun facebook.Bukannya ada faedah pun!“

“Eh,malas pula?Suka hati kaulah Fea.Hmm…kalau susah sangat kau ajaklah Rizal lepak.“
“Tak naklah! Kau ingat aku suka ke nak lepak dengan dia? Kau tak ingat apa dia dah buat kat aku dulu?“ Fea mengendurkan suaranya,takut jika Rizal terdengar perbualannya dengan Aimin.Aimin tergelak.Sepupunya itu masih menyimpan dendam terhadap Rizal rupanya.

“Apa salahnya.Lagipun Rizal dah lain sekarang.Macho.Dah kurus.Tak macam dulu.Apa yang kau nak takut sangat? Bukannya dia nak buli kau macam dulu-dulu.Kau dah besar pun.Berani ke dia nak buli anak dara Mak Long Sari yang laser ni?“ usik Aimin lagi sambil kenyit mata.

“Tapi aku tak suka.“bantah Fea lagi.
“Apa yang susahnya,kau masuk tidur lagi bagus dari dok melepak kat tepi kolam ni.Simpan sikit idea dan angan-angan kau tu.“
Fea mencubit lengan Aimin.

“Ouch,sakitlah mak beruang oi.Okeylah,aku balik dulu.Kau jangan lupa layan Rizal tu baik-baik.Saudara kita tu tau!“ Fea mendengus.
‘Tak boleh diharap punya sepupu!‘
“Rizal,balik dulu.Jumpa lagi.“ Tegur Aimin sambil mengangkat tangan kepada Rizal.Rizal membalas.Dia senyum melihat Aimin.

No comments:

Post a Comment

BLURB Di Situ Ada Cinta

 Bila dua manusia dari dua dunia bertemu, apa agaknya yang bakal berlaku? Aara dan Mirza, dua watak berbeza warna dan cerita. Seorang penuh ...