Tuesday 22 August 2017

Urusan Cinta Elena & Tuah 7

Elena menghempaskan telefonnya ke atas meja kaunter sambil mengerling memandang Zira dan Azad yang sejak tadi lagi berbincang. Puas Elena mundar mandir tetapi perbincangan tersebut masih belum berakhir. Hampir saja lagi Elena bergerak ke meja Zira dan Azad, dia ditahan oleh Lola.

“Saya rasa kan bos… elok bos tak masuk campur hal diorang. Biar diorang selesaikan sendiri.”

“Eee… saya sakit hati tau tak! Awak tengok tu… apa yang lelaki tu duk buat kat kawan saya. Raba sana raba sini. Agaknya dia ni memang mintak penampar dinasour saya kut!” baran Elena jadinya. Mula-mula tadi memang kononnya dia beritahu Lola tak ada apa-apa yang berlaku tapi sejak dia asyik duk membebel seorang diri, terus Lola tahu semua benda yang berlaku antara dirinya, Zira dan juga Azad.

Sakit matanya melihatkan tangan Azad sekejap-sekejap di bahu Zira, sekejap-sekejap di wajah gadis itu sebelum jari jemari mereka bersulam antara satu sama lain. Tak lama kemudian, tangan Azad naik pula menyentuh pipi Zira sehingga Elena terasa mahu muntah.
Meluat sungguh melihat perangai lelaki ini. Dia fikir bakeri ini taman bunga atau apa? Sesuka hati saja main pegang anak dara orang. Zira tu baru tunangannya. Bukannya isteri yang halal buatnya. Yang si Zira ni pun satu hal. Merelakan saja apa yang Azad buat padanya. Huh!

 “Bos, supplier kat talian!” tiba-tiba saja Lola menyuakan telefon kepada Elena. Telefon bertukar tangan dan Elena segera menyambut panggilan tersebut lalu berbual selama lebih sepuluh minit di talian. Sebaik sahaja panggilan ditamatkan, Zira pula datang mendekatinya di kaunter pembayaran dengan wajah ceria dan berseri-seri.

“El.” Zira menegur Elena dengan riak yang teruja bercampur bahagia.

“Kau okey ke? Dia ada apa-apa kan kau tak?” kalut Elena menarik tangan Zira dan memandang atas bawah tubuh gadis itu.

 “Aku okey.”

Are you sure?

Yes, 100%.” Zira menyengih menampakkan barisan giginya.

“Ermm…. El, aku dah kena gerak ni.”

“Eh, cepatnya? Tak nak tunggu waktu lunch ke? Nanti boleh lunch sekali dengan aku.”

“Tak bolehlah, El… aku kena pergi sekarang.”

“Kau nak ke mana ni?”

“Aku nak keluar dengan Azad.”

What?” serta merta darah panas menyerbu naik ke muka Elena. Dia mencari-cari kelibat Azad tetapi lelaki itu hilang entah ke mana.

“Zira… kau nak keluar dengan dia buat apa? Kau dah lupa apa yang dah jadi antara korang berdua? Dia nak putuskan pertunangan korang. Kau jangan nak mengada-ada ek!”

“Mana ada apa-apalah. Itu dua jam yang lepas. Sekarang ni, aku masih lagi tunang dia secara rasmi. Dia dah tarik balik kata-kata dia and I’m soooo happy right now!” Ujar Zira lalu mengangkat tangan kirinya dan menayang-nayang cincin pertunangannya yang masih lagi tersarung di jari manisnya.

“Eee… dasar manusia mudah lupa!” cemik Elena sebal.

Zira hanya tersenyum-senyum. Kini, dia tidak mahu mengambil peduli apa yang diperkatakan oleh Elena. Apa yang penting, dia dan Azad masih lagi bersama.

“Janganlah nak cemburu sangat, El!”

“Aku cemburu? Pffftt! Sikit pun tak. Daripada aku cemburu pada kau, lebih baik aku buat kerja.”

Zira hanya tergelak. Tanpa mempedulikan perasaan Elena, langsung dia mengucup kedua-dua belah pipi gadis itu dan beransur dari situ.

“Huh, aku tak faham dengan kau ni Zira. Dalam banyak-banyak lelaki kat dalam dunia ni, kenapa kau kena jatuh cinta dengan lelaki macam Azad tu? Useless!

Sakit jiwanya bila memikirkan tentang makhluk dua orang tu. Daripada dia sakit kepala, ada baiknya dia ke belakang dan menyambung kerja-kerjanya yang tergendala sejak tadi tetapi baru dua langkah menapak terdengar pula namanya dilaung dari pintu utama bakeri.
Elena angkat muka dan menoleh. Bagaikan sedang bermimpi saja saat itu bila melihat wajah itu sedang berada di hadapan matanya. Elena terkelu dan terkaku serta terkedu buat beberapa detik.

“Hai, El.” Tuah menegur lalu menayang senyumannya. Manis! Lagi manis daripada manisan yang ada di dalam chiller.

Tuah melangkah sambil melambai. Sempat lagi Elena mengerling pada rambut panjang Tuah yang di rebonding yang sedang beralun-alun seperti model dalam iklan syampu. Cantik dan berkilat! Syampu apa dia pakai ni?

“Ehem… ehem.” Elena cepat-cepat berdehem.

“Ya, Encik Tuah? Ada apa-apa yang boleh saya bantu?” geli rasanya ucapkan ayat formal begitu.

“Awak ni memang sejenis pelupa ya?”

Excuse me?

Tuah hanya tersengih. Tanpa diminta, Tuah menyuakan sebuah beg tangan berjenama mewah Dolce & Gabbana kepada gadis itu yang disorokkan di belakang tubuhnya sejak tadi.

“Apa ni?” aju Elena sedikit blur. Yalah, manalah tak blur. Tiba-tiba saja Tuah berinya beg. Mimpi apa pulalah mamat rambut panjang ni?

Handbag, I guess?

“Oh, handbag. Saya ingatkan kayu golf tadi.” balas Elena sarkastik.

“Kejap… kejap… kenapa macam pernah nampak aje beg ni?”

Yes, of course la Elena. Ini kan beg tangan awak yang tertinggal dalam kereta saya pagi tadi.”

Gosh! Macam manalah saya boleh cuai ni?” Elena menepuk-nepuk dahi sendiri. Beg tangannya dicapai dari tangan Tuah lalu memeluknya erat-erat bagai sedang memeluk anak kucing.

“Nasib baiklah awak tertinggal beg. Kalau tertinggal hati… macam mana?” aju Tuah sambil tersenyum lagi.

Aduhai, Tuah. Tolonglah jangan senyum macam tu lagi. Boleh cair hati aku ni macam ais kat kutub utara tau tak!

Elena mencebik dan menyambung adegan seperti tadi sehingga Tuah tergeleng. Aiseh, macam manalah dia boleh cuai sampai macam ni? Mujur jugalah Tuah sejenis manusia yang jujur. Buatnya spesis kaki tipu, habislah. Sudahlah dalam beg tangannya ini ada satu sampul berisi sejumlah duit yang baru saja diambil daripada seorang kliennya petang semalam.

 “Anyway, terima kasih daun keladi sebab tolong hantarkan beg saya ni.”

No problem. Benda kecil aje. Lagi pun, kebetulan saya memang nak singgah ke sini.”

“Eh, nak beli kek ke? Kalau nak beli kek, meh sini saya… boleh rekomen untuk awak.”  Elena sudah menggamit-gamit Tuah menuju ke arah cake display chiller yang mempamerkan pelbagai jenis kek yang sedap-sedap dan menarik untuk dimakan. Namun Tuah menggeleng.

“Bukan… bukan.”

“Habis tu?”

“Saya datang sini nak ajak awak lunch. Boleh tak?”

Lunch?

“Hmm. Kalau awak sudilah. Kalau tak sudi, dinner pun boleh.”

“Oh, maknanya kalau tak pergi lunch… kena pergi dinner dengan awak?”
Tuah mengangkat kening. Senyuman lawanya terpamer sekali lagi membuatkan jantung Elena bergerak pantas.

“Elena?”

“Huh?”

Ah, berangan lagi Elena! Siang-siang pun sibuk nak berangan!

“Okey… memandangkan awak dah tolong hantar handbag saya… saya terima pelawaan awak sebagai tanda ucapan terima kasih. Tapi, awak belanja makan. Boleh?”

No problem.”


Tuah menyengih. Bahagia mendengarkan persetujuan Elena.



No comments:

Post a Comment

BLURB Di Situ Ada Cinta

 Bila dua manusia dari dua dunia bertemu, apa agaknya yang bakal berlaku? Aara dan Mirza, dua watak berbeza warna dan cerita. Seorang penuh ...